A szabadság ára: ezt hozta a hűségidő rövidítése
Egy év alatt teljesen átalakította a telekommunikációs szolgáltatások használatára vonatkozó határozott idejű, azaz hűségidős szerződések összetételét az a 2017-es törvénymódosítás, mely - készülékvásárlás nélkül - egy évben maximalizálta a hűségszerződés időtartamát.
2018-ban drasztikus mértékben csökken azon előfizetők száma, akik 24 hónap határozott időtartammal kötöttek valamilyen telekommunikációs szolgáltatásra (mobil, mobilnet, vezetékes internet, tévé, telefon) vonatkozó szerződést szolgáltatójukkal. Mindez annak a 2017. októberében hatályba lépett törvénymódosításnak köszönhető, mely egy évben maximalizálta a határozott időtartamú szerződések lejárati idejét - kivéve, ha az előfizető valamilyen készüléket is vásárolt kedvezményes áron a szerződéskötéskor, ekkor ugyanis továbbra is engedélyezett a 24 hónapos hűségvállalás a készülékkedvezményért cserébe.
A szabadság ára
A terület működését felügyelő és szabályozó Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb felmérése szerint a tavalyi szerződéskötések közel kétharmada már csak 12 hónapos határozott időtartamra vonatkozott, míg 2017-ben a szerződések 90 százalékát még 24 hónap hűségvállalással kötötték. A tavalyelőtti év végén életbe lépő változások az eltelt időszakban teljesen átalakították a szolgáltatók díjstruktúráját, ami több szolgáltatónál adott esetben a díjcsomagportfólió teljes lecserélésével járt.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az új szabályozás életbe lépését követően gyakorlatilag teljesen megszűntek, vagy jelentősen csökkentek a határozott idejű szerződésvállalás esetén nyújtott hűségkedvezmények. Így például a legtöbb szolgáltatónál bevett gyakorlattá vált, hogy 12 hónapnyi hűségvállalás esetén a szolgáltató az első három hónapban 50%-os havidíjkedvezményt biztosít, ezt követően azonban listaáron kínálja a díjcsomagot. 24 hónapos hűségvállalás esetén pedig többnyire egyáltalán nincs havidíjkedvezmény, az előfizető a hűségéért cserébe kisebb-nagyobb kedvezményt kaphat az előfizetés megkötésekor vásárolt készülék árából (a készülékvásárlás a törvény értelmében ebben az esetben nem kerülhető el).
Mindezért cserébe a szolgáltatóknak garantálniuk kell, hogy a határozott időtartam lejártát követően a szerződés, illetve a szolgáltatás egyetlen feltétele sem változik az előfizető számára hátrányosan. Az ügyfelek szempontjából a legmeghatározóbb ilyen kötelem a havidíj, amit a 2017-es törvénymódosítás gyakorlatilag bebetonozott. A módosítással elsősorban azok az előfizetők jártak igazán jól, akiknek a változások hatályba lépését követően járt le a 24 hónapos határozott idejű szerződésük, ők ugyanis a szerződéskötéskor kapott, jelentős kedvezményekkel csökkentett áron kapják a szolgáltatást mindaddig, amíg fel nem mondják a szerződést, vagy a szolgálató nem bontja fel azt (erre azonban csak nagyon korlátozottan van lehetőségük a távközlési cégeknek).
Több extra, kevesebb áfa
A távközlési szolgáltatók ezzel együtt továbbra is igyekeznek magukhoz kötni az ügyfélbázist, a szinte teljesen immobilis magyar piacon azonban nem kell ehhez különösebb erőfeszítéseket tenniük. A felmérés szerint a 2017-ben lejárt határozott idejű szerződések 79 százalékát ugyanannál a szolgáltatónál kötötték újra és csak a szerződésállomány 4%-a került át másik céghez.
A szolgáltatók jobb híján új portfólióelemekkel próbálták az elmúlt egy évben rávenni az előfizetőket arra, hogy valamelyik megújult díjcsomagra váltsanak újabb hűségidő vállalásával. Így például több cégnél nőtt a díjcsomagban foglalt "ingyenes" extrák köre, netán a mobilnet-keret, miközben az árak többé-kevésbé szinten maradtak. A korábbi és a jelenlegi díjcsomagok ár/érték arányának összehasonlítását mindazonáltal jelentősen torzíthatja a csomagösszetétel változása mellett az is, hogy az internetszolgáltatások áfája 2017-ben és 2018-ban két lépcsőben, 27-ről 5 százalékra csökkent.
Egyelőre tehát nem látszik az a szakértők által várt hatás, hogy a hűségidő új szabályozása számottevően felpezsdítené a piacot és úgy fest, a kisebb szolgáltatók sem profitálnak különösebben a változásokból. Néhány nagyobb szereplő egyébként megpróbált teljesen leszámolni a határozott idejű szerződésekkel egy-egy díjcsomagcsaládjánál, a piacot azonban ez sem rengette meg különösképpen. Ilyen próbálkozás volt a Telenor Hello Data díjcsomag-portfóliója, melyet tavaly október közepén - szinte pontosan egy évvel a hűségszerződések határidejét szabályozó törvénymódosítás hatályba lépését követően - kivont az értékesítésből a szolgáltató.