:

Szerző: Habók Lilla

2019. január 2. 13:00

Már globálisan elkerüli a Netflix az App Store-adót

A Netflix most már globálisan nem fizeti a 15-30 százalékos részesedést az Apple alkalmazásboltja számára az új előfizetők után. Kérdéses, hogy vajon az Apple meddig fogja tűrni a lázadást.

Tavaly nyáron kezdte el a Netflix az "újfajta iTunes fizetési módszer" tesztelését, amely lényegében azt jelentette, hogy a cég közvetlenül a saját fizetési oldalára irányította a felhasználókat az Apple rendszere helyett. Amint kiderült, év végére a Netflix már globálisan minden országban az új fizetési módot alkalmazta, ezáltal pedig megvonta a részesedés kifizetését az alkalmazásbolttól az appot újonnan letöltő felhasználók esetében. A cég a VentureBeat kérdésére meg is erősítette, hogy az eddigi teszt sikerrel zárult, így nem támogatja a továbbiakban az iTunes-on keresztüli fizetést az új tagok számára - míg az előfizetést megújítók továbbra is az Apple rendszerén keresztül fizetnek.

Mindez azonban elég nagy érvágást jelent az Apple-nek hiszen a videostreaming alkalmazás volt eddig az egyik legjövedelmezőbb számára. A Sensor Tower adatai szerint a Netflix eddig összesen 1,5 milliárd dolláros bevételt generált az iOS felhasználókon keresztül, amelyből a 30 százalékos disztribúciós költséggel számítva 450 millió dollár járt az Apple-nek. A 2018- as adatok szerint pedig 853 millió dollárt gyűjtött be ez az egyetlen alkalmazás az App Store-on keresztül, amelyből 256 millió dollárt kapott (volna) az Apple - idézi a TechCrunch. A számadatok egyébként a 30 százalékos részesedést tartalmazzák, bár a regisztrált felhasználók első éve után az Apple már "csak" 15 százalékot von le az előfizetési díjakból (sőt a Daring Fireball szerint a Netflix eleve 15 százalékos speciális szerződéssel rendelkezett), de az adatok így is jó viszonyítási alapot nyújtanak.

netflix-ios-fizetes

Ugyanez a helyzet egyébként Google Play-en is, amelyen a cég szintén megszüntette a számlázást az új és a szolgáltatást megújító felhasználók számára is. Azonban míg a Google rendszerében ez nem számít egyértelműen szabálytalannak, az App Store esetében mindenképpen az. A szabályzat ugyanis előírja, hogy az előfizetéses és fizetős (beleértve az in-app vásárlásokat is) appoknak tartalmazniuk kell az Apple-féle fizetést, viszont nem tartalmazhatnak gombokat vagy külső linkeket más oldalakhoz. Ennek értelmében az Apple App Store akár el is távolíthatná a Netflixet az alkalmazásboltból a szabályzat megsértésére hivatkozva, de ezt nem feltétlenül fogja kockáztatni.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Nem a Netflix az egyetlen, amely lázadni kezdett a nagy alkalmazásboltok ellen a túl magas költségek miatt, az Apple és a Spotify hosszú időre visszanyúló vitát folytat a kérdésben. Korábban előfordult, hogy az Apple visszadobta a Spotify frissített alkalmazását a jóváhagyási folyamat során, és bár a frissítés végül átment, de nem sikerült végleges megegyezésre jutni. Továbbá az Epic Games egy saját alkalmazásboltot is fejlesztett a Fortnite számára, hogy ezzel megkerülje a Google Play Store jutalékának kifizetését.

Új üzleti modell kellene

A nagyobb és bőségesen jövedelmező alkalmazásoknak egyre nagyobb kérdésnek látják, hogy mit kapnak a borsos árért cserébe. Míg a kisebb alkalmazásoknak megéri az alkalmazásboltokat kihasználni a népszerűsítést miatt, addig a nagyobb szolgáltatóknak már nincs szükségük erre a reklámra, de a fizetések feldolgozásáért, letöltési sávszélesség biztosításáért vagy az ügyfélszolgálatért soknak tartják ezt a költséget. Hosszú távon az Apple és a Google részéről is az üzleti modell átgondolására lenne szükség, hogy a nagyobb szolgáltatóknak továbbra is megérje jelen lenni, és befizetni valamekkora összeget.

A Discord ennek érdekében a saját játékos alkalmazásboltját 10 százalékos disztribúciós költséggel indítja, amellyel még az Epic Games Store 12 százalékának is alávágott. A döntésében a Discord egyértelműen kifejtette, hogy soknak tartja a 30 százalékos díjat, ami miatt a játékfejlesztők inkább saját alkalmazásboltokat indítanak. A cég szerint a költségek csökkentése megoldja majd a kérdést, mivel a fejlesztők is szívesebben koncentrálnának a saját szolgáltatásaikra az alkalmazásboltok indítása helyett.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról