Az üzleti vásárlók tovább hajtják a PC-piacot
A Windows 10-es átállás rántotta meg az értékesítéseket. Végre a Microsoft is felkerült a gyártói listára.
Mindkét nagy piackutató közzétette PC-piaci számait, és ugyan sok ponton eltérnek a számok, nagyjából azonos irányba mutatnak az adatok: az üzleti vásárlók gőzerővel frissítik a régi Windows 7-es gépparkot Windows 10-re, az operációs rendszerrel szokás szerint új gépek is munkába állnak. A cikkben az IDC számait vesszük részletesebben szemügyre, de a végén szót ejtünk a Gartner adatairól is.
Az IDC szerint a harmadik negyedévben 0,9 százalékos zsugorodást tapasztalt a PC-piac az előző év hasonló időszakához képest, az össz-PC darabszám ezzel 67,4 millió darab volt, a tavalyi 68 millióval szemben. Ez szokatlanul jó eredmény, az erős tavalyi harmadik negyedévhez képest az elemzők 3 százalékpontos zsugorodást vártak, ezt pedig sikerült szépen túlteljesíteni. A piacot a már említett üzleti vásárlók mozgatták, illetve a fejlett piacokon sokkal erősebb volt a kereslet, mind a fejlődő országokban. Szintén növelte az eladásokat, hogy sok szereplő áremelkedésre számít (például az Intel processzorok hiánya miatt), ezért az ellátási lánc előre bevásárolt.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A gyártók rangsora hordoz meglepetést, a Lenovo újra visszaszerezte a HP-tól az első helyezést, köszönhetően annak, hogy az IDC már ide számítja a Fujitsu számait is a két cég közötti vegyesvállalat nyomán. A cég ettől függetlenül is jól teljesített, elsősorban az észak-amerikai régióban. A kínaiak összesen 16,2 millió gépet adtak el, ami 5,8 százalékos növekedés éves viszonylatban (a növekmény a Fujitsuval együtt értendő).
A második helyen a HP áll, minimális, 0,3 százalékos növekedéssel és 15,4 milliós darabszámmal. Az IDC szerint a cégnek pont a két amerikai régióban nem ment most jól, de még így is tudta picit növelni részesedését a globális piacon. A harmadik pozíció a Dellé, amely a Lenovóhoz hasonló, 5,8 százaélkos növekedést könyvelt el, 11,5 milliós darabszámmal. Újra felkapaszkodóban az Acer, amely egészséges, 8,5 százalékos növekedést mutatott és lassan újra 5 millió fölé kerül.
Az Apple a nagy vesztes a top 5-ben, 11,6 százalékos zsugorodással és az egyetlen jelentős gyártóként, amely alulteljesítette a piacot.
Az "egyéb" kategória gyors olvadása tovább folyik, immár a piac mindössze 21,9 százalékát teszik ki a márkás, de a top 5-ön kívüli gyártóktól származó számítógépek, ezzel folyik tovább a piac konszolidációja.
Metodológia
Az IDC számai a "hagyományos PC-k" piacát tükrözik, ebben az asztali gépek, notebookok, munkaállomások vannak benne, kimaradnak viszont a tabletek és az x86-os szerverek. Ugyanígy nem tartoznak a fenti számokba a kettétéphető és sima tabletek sem, függetlenül attól, hogy például Windowst futtatnak x86-os processzoron (mint a Surface Pro sorozat).
Ez utóbbi kitétel azért érdekes, mert ezeket a tableteket a Gartner viszont a PC-piachoz sorolja. Így a Gartnernél a teljes piac már 0,1 százalékkal nőtt, a Microsoft pedig most először feltűnt a top 5-ben - igaz, csak az Egyesült Államokban. Ott a Microsoft 602 ezer Surface-szel az ötödik, igaz, messze lemaradva a negyedik helyezett Apple 2 millió értékesített Macjétől.