:

Szerző: Asztalos Olivér

2018. október 9. 15:52

Saját vason fut majd a "felhős Xbox"

Bejelentette felhős gaming szolgáltatását a Microsoft. A redmondi vállalat egy blogbejegyzésben részletezte az egyelőre belső tesztelés alatt álló fejlesztést, amit a tervek szerint jövőre már egy szélesebb réteg is kipróbálhat.

A korábbi pletykákkal ellentétben a Project xCloudhoz nem szükséges majd dedikált hardvert vásárolni, a felhős gaminghez saját meglévő vasakat használhatnak az előfizetők, legyen szó táblagépről vagy akár okostelefonról. A fejlesztés alatt álló szolgáltatással a tömegeket célozza majd a Microsoft, amely a legjobb konzolos élményre vágyók kedvéért még jó darabig megtartja klasszikus Xbox termékvonalát.

A bejegyzés a gaming liberalizációjával vezeti fel a bejelentést, a redmondi vállalat videojátékos jövőképében egy a mainál is szélesebb réteget vizionál, amely ott, akkor, illetve olyan eszközön játszik aktuális kedvencével, ahol, amikor, és amin csak szeretne. A Project xCloud on demand felhős játékstreaming szolgáltatás ehhez nyújtana mankót, a Microsoft elképzelése szerint ugyanis a jövőben kvázi bármilyen eszközön élvezhetik a kínálatukban elérhető bármelyik címet, a konzol és a PC mellé bekerülnek a kor legnépszerűbb (mobil)eszközei, vagyis az okostelefonok és a táblagépek.

03:46
 

Project xCloud: Gaming with you at the center

Még több videó

Blogján a komoly felhős kompetenciával bíró vállalat kifejtette, hogy a komplex kihívást jelentő xCloud fejlesztése már több éve folyik, a megfelelő minőség eléréséhez ugyanis számos akadályt kell(ett) leküzdeni. Ez többek között egy egyedi adatközpontos hardver építését jelentette, amelynek az Xboxra íródott címekkel való kompatibilitás mellett meg kellett felelni a Microsoft adatközpontos követelményeinek is. A vállalat nem árult el részleteket a blade formátumú szerverekről, annyi azonban valószínűnek tűnik, hogy abba az Xbox One bizonyos komponensei kerültek.

A másik, nagyobb kihívást a késleltetés jelenti, amely a felhőalapú, streaminges játék Achilles-sarka. A bármilyen okból fennálló lassú vagy ideiglenesen belassult adatcsere jelentősen ronthatja a felhasználói élményt. Bár a Microsoft világszerte már 54 darab Azure régióval rendelkezik, az alacsony késleltetésű, stabil adatközpontos kapcsolat nem triviális feladat. Ugyancsak problémát jelenthet a felhasználó oldalán lévő internetkapcsolat minősége, a stabil és gyors elérés ugyanis továbbra sem számít magától értetődőnek. A vállalat arra számít, hogy az 5G-s hálózatok terjedése sokat javíthat majd a helyzeten, ám ennek széleskörű elterjedése alaphangon még legalább 5 évre van, ameddig a már kiépített 4G-s, illetve különféle vezetékes kapcsolatokra kell támaszkodni. Bejegyzésében a Microsoft megjegyzi, hogy a tesztelést 10 megabites sávszélesség mellett végzi, ami alátámasztja, hogy a játékélmény sokkal inkább a késleltetésen áll vagy bukik majd.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Vélhetően utóbbi miatt (is) tartja meg a klasszikus konzolkoncepciót a Microsoft, az azonnali váltáshoz egyszerűen még nem jött el az idő. Az Xbox One X közvetlen utódjáról egyelőre vajmi keveset tudni a nyilvánvalón túl, vagyis, hogy a játékgép borítékolhatóan felülmúlja majd a jelenleg piacon lévő csúcsmodellt. A redmondi vállalat szavai szerint az Xbox és az xCloud sokáig megfér majd egymás mellett, előbbit ugyanis elsősorban a legjobb konzolos élményre vágyó réteg választják, amely jelenleg nagyképernyős, 4K felbontású játékot jelent.

Az Nvidia után szabadon

A videokártyáiról ismert Nvidia például már jó ideje kínál előfizetés-alapú felhős gaminget. Ez gyakorlatilag egy felhőben futó, bérelhető virtuális gép, erős grafikus processzorral. A szolgáltatás ennek megfelelően is viselkedik, elindítva a felhasználó beléphet saját Steam (vagy Origin vagy Uplay) fiókjába, letöltheti és futtathatja saját játékait, a rendszer pedig a terheléstől függően dinamikusan allokálja a játék alá a CPU és GPU erőforrásait. A GeForce Now szolgáltatást tavaly leplezte le az Nvidia, ám az vélhetően feljebb ecsetelt kihívások miatt azóta is csak beta formában érhető el.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról