Jogsértően korlátozott a Telekom, újból bírságolt a hatóság
Újból megbírságolta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság a Magyar Telekomot a nem fizető ügyfelek szolgáltatásainak jogsértő korlátozása és az ahhoz fűződő, nem megfelelő tájékoztatás miatt. A mostani büntetési tétel 61,5 millió forint, ezzel együtt már több mint 220 millió forint a jogsértésért kiszabott teljes bírságösszeg.
Egy 2015-ös bírságoló határozat előírásait részben figyelmen kívül hagyva továbbra is jogsértően korlátozta a Magyar Telekom egyes, nem fizető ügyfelek szolgáltatását, illetve ezt megelőzően nem megfelelően tájékoztatta ezen előfizetőket a cég a hátralékról, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) újból megbírságolta a szolgáltatót - lényegében ugyanazért. A 2015-ös határozatban szereplő 160 milliós büntetési tételre ezúttal további 61,5 millió forint tevődik, ezzel a cég összesen több mint 220 milliós büntetést kapott a hatóságtól a jogsértés miatt.
A 2013-ban, hivatalból indított vizsgálattal kezdődött ügy lényege, hogy a Telekom a számlatartozást mutató ügyfeleknek szóló értesítéseit hagyományos postai levélben küldte ki, így nem tudta hitelt érdemlően bizonyítani, hogy a felszólítás ténylegesen megérkezett az ügyfélhez. Kifogásolta továbbá a hatóság, hogy az ügyfeleknek a felszólító levél keltezésétől számítva állt rendelkezésükre 30 nap a tartozás rendezésére, holott a hatályos törvények előírják, hogy a kézhez vétel dátuma lehet az induló időpont. Egy hagyományos postai küldemény esetén ez eleve nem igazolható, ráadásul a posta átfutási ideje akár egy hét is lehet, ez pedig lerövidítheti a tartozás rendezésére rendelkezésre álló időt.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Magyar Telekom a hatóság 2015-ös határozatában foglaltaknak csak részben tett eleget, így bár az elektronikus elérhetőségeket (mobiltelefonszám, e-mail cím) megadó ügyfelei számára a továbbiakban elektronikusan küldte ki a fizetési felszólítást, a teljes ügyfélkör fennmaradó része (mintegy hetede) továbbra is sima postai levélként kapta meg a felszólítást. A cég emellett a hatóság felszólítása ellenére nem készítette el a jogsértő helyzet megszüntetésére vonatkozó intézkedési tervet sem.
Az NMHH ezért a szeptember 10-én zárult utóellenőrzés lezárását követően további, összesen 61,5 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a szolgáltatót, valamint annak új, nyáron kinevezett vezérigazgatóját, Rékasi Tibort (a 2015-ös bírságoló határozattal szintén előírták az akkori vezető tisztségviselő, Christopher Mattheisen büntetését).
A szolgáltató által kiadott válaszközleményben szokatlan módon nincs szó fellebbezésről, a cég helyette leszögezi: "A felszólításban érintett ügyfelek kisebb hányada - éves szinten kb. 15% - kapja kizárólag postai úton az értesítéseket, az ő számuk is folyamatosan csökken. A szolgáltató tovább vizsgálja egy új, ügyfélbarát gyakorlat kialakításának lehetőségét az ő esetükben."
A Magyar Telekom nemrég az NMHH-val folytatott egyeztetés, valamint egy azzal párhuzamosan zajló per eredményeként ettől az ügytől függetlenül beleegyezett, hogy a fizetési felszólításokért kirótt díjat (általánosságban bruttó 750 forintot) jelentősen csökkenti. Így a szolgáltató november 1-jétől az SMS-ben kiküldött első fizetési felszólításért nem számít fel semmilyen pótdíjat.