Dolgoznak tanulás mellett az informatikus hallgatók?
A szélesebb körben vett informatikus hallgatók közt végzett kutatást az eNET, mely szerint a megkérdezettek csak nagyjából negyede dolgozik a tanulmányok mellett. A hallgatók számára egyébként a játékfejlesztés a legvonzóbb terület.
Informatikus hallgatók körében végzett kutatást az eNET Internetkutató a megkérdezettek karrierrel kapcsolatos elképzeléseiről és várakozásairól. A felmérésben 1122 hallgató vett részt 18 hazai felsőoktatási intézményből, akik közül legnagyobb arányban a a gazdaságinformatikusok (37%) és a mérnökinformatikusok (26%) képviseltették magukat, és ezt követték a programtervező informatikus szakon tanulók (18%). Emellett megkérdezett a kutatócég informatikus könyvtáros, animáció és üzemmérnök-informatikus szakos hallgatókat is, de mivel ezek a szakok kevesebb helyszínen és kisebb létszámmal vannak jelen hazánkban, ezért a felmérésben is kisebb súllyal szerepelnek.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
A megkérdezettek több mint fele (57%) várhatóan 2019-ben vagy 2020-ban fog végezni tanulmányaival. A többiek közül 12 százalék tartozik a végzős kategóriába, míg 18 százalékuk 2021-ben tervezi befejezni a tanulmányait, és további 7 százalék nem tudja mikor fog végezni. Egy másik adat szerint pedig már 31 százalékuk volt valamilyen szakmai gyakorlaton a megkérdezés idején vagy előtte, 44 százalék pedig a következő egy éven belül tervezi.
A kutatásik egyik fontos eredménye, hogy a válaszadóknak csak 21 százaléka dolgozik jelenleg valamilyen munkaviszonyban és 6 százaléknak van folyamatban a munkába állása, tehát nem igazolódott azaz iparági vélekedés, hogy a hallgatók többsége már az egyetem ideje alatt elhelyezkedett. A munkaviszony szempontjából közülük legtöbben főállásban részmunkaidőben dolgoznak, de sokan vannak teljes munkaidőben, mellékállásban vagy alkalmi jelleggel is a dolgozók közt - erről viszont nem szerepeltek a kutatási jelentésben a pontos arányok.
A jelenleg még nem dolgozók 52 százaléka szeretne a jövőben programozóként elhelyezkedni, míg 17 százalék nem ezt a hivatást választaná. Megkérdeztük az eNET kutatásvezetőjét, hogy a programtervező informatikus hallgatók között mekkora az elhelyezkedés aránya, és hogy rajtuk kívül még mely szak hallgatói szeretnének programozóként elhelyezkedni. Kérdésünkre azt a választ kaptuk, hogy ezúttal sajnos nem kaphatunk mélyebb bontásban adatokat.
Részlet egy korábbi eNET-kutatásból, ami rámutat, miért népszerű a játékfejlesztő munka
Legnépszerűbb a játékfejlesztés a megkérdezettek körében, amelyet 21 százalék választana szívesen hivatásként. Ezenkívül a hallgatók számára szimpatikus foglalkozás még a mobilfejlesztő, IoT fejlesztő, hálózatmérnök, tesztmérnök és webfejlesztő. Azonban a kevésbé szimpatikus szakmák közé tartozik a projektmenedzser, IT menedzser, oktató/tanár, gazdaságinformatikus, adatelemző, adatbiztonsági szakember, adatbányász vagy adatbázis fejlesztő - írja a kutatási jelentés. Az informatikus hallgatók több mint negyede (28%) viszont jelenleg még nem tudja, hogy mivel szeretne foglalkozni.
Metodológia
A felmérést az eNET Internetkutató végezte "A játékfejlesztés a legvonzóbb terület az informatikus hallgatók körében" címmel 2018 májusában. A kutatás 18 hazai felsőoktatási intézményen keresztül 1122 informatikus hallgató részvételével zajlott. Az intézmények közt megjelennek kisebb és nagyobb budapesti informatikus és gazdaságinformatikus képző intézmények (például BME, ÓE, ELTE, BCE, BGE), valamint a legnagyobb vidéki egyetemek is (például SZTE, PTE, DE, ME, EKE). A válaszadás önkéntes volt, a kutatás nem reprezentatív, hanem indikatív adatokat mutat az informatikus hallgatókra.