:

Szerző: Asztalos Olivér

2018. augusztus 16. 13:25

Lenovo: a PC-k nélkül senkik lennénk

Továbbra is a PC-k húzzák a Lenovót. A vállalatnak egyelőre sem az adatközpontos, sem pedig a mobilos próbálkozását nem koronázta egyértelmű siker, amely a hosszútávú jövőt szemlélve némi aggodalomra adhat okot.

Publikálta június 30-cal zárult negyedévének pénzügyi eredményeit a Lenovo. A sarokszámok alapján a vállalat bevétele számottevő mértékben gyarapodott az előző évhez viszonyítva, a három hónap során elért 11,91 milliárd dolláros forgalom 19 százalékos növekedést jelent. A profit a forgalomhoz mérten továbbra is rendkívül vékony, de legalább már van, egy évvel korábban ugyanis még 72 milliós veszteségről számolt be a Lenovo, amivel szemben most 77 milliós profittal zárt a könyvelés.

Jól fogynak a PC-k

A konzumer PC-piac elmúlt pár éve arról szólt, hogy gyakorlatilag eltűnt a piac alja, a szuperolcsó gépeket (az olcsóbb netbookokat és belépő notebookat) szinte teljes egészében kiváltották a tabletek és az okostelefonok. Ezért a Lenovo (és a többi gyártó) az olcsó gépek gyártása helyett a drágább ultrabookokat és gamer gépeket jelentő prémium szegmens felé fordult, hiszen ott érhető el értékelhető profit. Ezt gyönyörűen tükrözi a PC-s divízió forgalma, amely egy év leforgása alatt 19,8 százalékkal 8 milliárd dollárosra hízott (tabletekkel együtt 8,3-ra), amely a vállalat teljes forgalmának mintegy két harmadát, 67 százalékát adja. Ez azt jelenti, hogy a Lenovo sikere vagy bukása továbbra is elsősorban a PC-piactól függ, amely hosszabb távon aggodalomra adhat okot, a korábban teljes mellszélességgel felkarolt "poszt-PC" világot nem sikerült elhozni.

Az ultrabookok és játékos konfigurációk mellett a vállalati gépek jelentik a harmadik húzóerőt. Ebben a Lenovo nagyon erős, a PC-s bevételeiből a negyedévben már 63 százalékát adták a céges vásárlók, amely felülmúlja az iparági átlag 57 százalékot. Ezen belül a munkaállomásokat emelte ki a cég, amelyek éves szinten 24 százalékkal növekedett az ebből a szegmensből származó bevétel, így már a gamer PC-k és a munkaállomások egyenként is (évi) milliárd dolláros biznisszé nőtték ki magukat.

lenovo

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Ezek rendkívül erős számok, nem is csoda, hogy (a Gartner szerint) a Lenovo vezeti a PC-s eladások listáját, miközben közvetlen konkurenseihez képest gyorsabban is növekszik. A vállalat emellett erős haszonkulcsára is büszke, és bár az 5 százalékos árrés első olvasatra vékonynak hangozhat, ám a PC-piacon ez bizony ma acélosnak számít. Ennek is hála jelentősen gyarapodott az üzletág üzemi eredménye, az egy évvel korábbi 191 milliót ugyanis több mint duplájára, 418 millióra növelte a Lenovo.

Szerverek, adatközpontok

A PC-s szegmenssel ellentétben szerveres-tárolós üzletágára már nem lehet annyira büszke a Lenovo. Bár a forgalom jelentősen, 67,8 százalékkal 1,63 milliárd dollárra nőtt, de a nyereségességtől továbbra is távol van a szegmens. Öröm az ürömben, hogy legalább a csökkent a veszteség, a tavalyi 114 milliós mínusz helyett már 33 milliót égetett el adatközpontos termékeivel a cég.

Ugyancsak optimizmusra adhat okot, hogy következő generációs infrastruktúra és a szuperszámítógépes megoldások kimondottan magas növekedési ütemet diktáltak, a hyperscale (nagy felhős) rendszerek pedig három számjegyű emelkedést mutattak bevételben. Ezzel együtt továbbra is aggályos, hogy a jellemzően vastag árréssel értékesített vállalati hardvereken a Lenovo továbbra sem tud profitot elérni, még üzemi szinten sem.

Okostelefonok: újrapozicionálás folyamatban

A Lenovo már korábban bejelentette, hogy sokadszor is átgondolja és újrapozicionálja okostelefonos (mobilos) részlegének működését. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy azokon a piacokon, ahol a cég sikereket ért el (például Dél- és Észak-Amerika), ott marad az erős jelenlét, ahol pedig kisebb-nagyobb (inkább nagyobb) kudarcot vallott, ott visszavágja tevékenységét. Utóbbiak közé tartozik a hazai piacnak számító Kína, ahol a vállalat már jelentősen visszaskálázta jelenlétét a mobilpiacon, mivel egyrészt gyilkos a verseny, másrészt már a piac is zsugorodásra váltott.

Az új hozzáállás áthangolt marketingstratégiát és portfóliót jelent, amely jelentős változás a korábbiakhoz képest. Eddig ugyanis újabb és újabb marketingoffenzívával igyekezett piacot szerezni a cég, a Lenovo és a Motorola brandek közötti egyensúlyozással, majd pedig az előbbi kivezetésével. Többek között ennek köszönhető a mérséklődés, egy év leforgása alatt ugyanis 6 százalékot estek forgalom és 8 százalékot a darabszám.

Ezzel szemben kisebb bizakodásra adhat okot, hogy legalább az (üzemi) veszteség csökkent, 173 helyett már csak 97 millió dollárt égettek el az okostelefonok. A Lenovo szerint ez a költségcsökkentéseknek, illetve az amerikai piacokon elért sikereknek köszönhető. Az USA-ban kapósnak bizonyultak a Moto G6 és E5 készülékek, amelyeknek hála egy év alatt 92 százalékot nőtt a forgalom az észak-amerikai országban.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról