Podcast alkalmazást indított a Google is
Megjelent a Google Playben a keresőóriás saját podcast alkalmazása, amellyel jelenleg több mint kétmillió podcast meghallgatható és letölthető. A Google szerint még rengeteg ponton fejleszthető a terület, és ezzel megnyithatja az utat a cég a hirdetők felé is.
Elindult a Google Podcasts alkalmazás, amely évek óta a keresőóriás első konkrét próbálkozása ezen a területen, mivel korábban csak a Google Play Music felületén keresztül volt lehetőség podcastokat is hallgatni az ökoszisztémán belül, illetve a Google Listen próbálkozást még 2012-ben leállította a cég. Ezek szerint viszont a piac eléggé jövedelmezőnek bizonyult most a Google számára ahhoz, hogy a Play Store-ból globálisan elérhető androidos alkalmazással is elinduljon, amelynek szintén fontos része a Google Assistant integráció, de egyelőre nincs hír iOS-változatról.
Ahogy a Google maga is hirdeti, az alkalmazással szinte minden podcast (jelenleg nagyjából kétmillió) megtalálható, mivel a cég a keresőjén keresztül jeleníti meg azokat, és kínálja fel a meghallgatást és a feliratkozást. Így például a Soundcloudra feltöltött és onnan Apple Podcastsra áthúzott saját HWSW Weekly podcastunk is megjelenik a Google Podcastsban - anélkül, hogy a Google bármilyen közvetlen megkeresést indított volna. Ezenkívül a vállalat a saját ajánlórendszerét is hozzákapcsolta a szolgáltatáshoz, amellyel a felhasználó hallgatási szokásai, kedvenc témakörei alapján újabb podcastokat ajánl, hogy még több időt töltsenek el a hallgatók a felületen. Továbbá a cég szerint a megoldással újabb "több száz millió hallgatóhoz" tudják eljuttatni a tartalmakat világszerte, vagy más számokkal az androidos app képes megduplázni a hallgatótábort.
Nem kértük, de a HWSW Weekly is elérhető a Google Podcastsból
A keresőóriás közleménye szerint ugyanis rengeteg jelenleg kihasználatlan fejlesztési terület van még a podcastokban. Más alkalmazásokhoz hasonlóan, a felhasználók a Google Podcastsban is követhetik a kedvenc műsoraikat, újakat kereshetnek például a toplistákon keresztül és letölthetik az epizódokat - bár a gyakori podcast-hallgatók szerint nagy hiányosság, hogy a rendszer nem tölti le magától az új részeket. Idővel viszont a Google ezenkívül a műsorok automatizált feliratozására is készül a beszédfelismerő (speech-to-text) fejlődésével, ha valaki zajosabb helyen hallgatná a felvételeket. Sőt, a Google Translate szolgáltatást is bevetné a szövegek lefordításához - bár ebből a magyaroknak egyelőre kevés haszna származna.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Számunkra szintén kevésbé érdekes, de a Google stratégiája szempontjából fontos, hogy a podcastok a szolgáltatáson keresztül a Google Assistanttal is hallgathatók. Az automatikus szinkronizáción keresztül például ha egy felhasználó a tömegközlekedésen mobilról kezd el hallgatni egy felvételt, utána otthon a virtuális asszisztensén is folytathatja. A vállalat szerint viszont ez még csak a kezdet, és a jövőben még több Google-höz kötődő felületről elérhetőek lesznek a podcastok. Továbbá a tartalomkészítők számára fontos lehet az útmutató, melyben a cég kitér rá, hogyan lehet gyorsabban indexelni az elkészült felvételeket az alkalmazással, hogyan lehet direkt linket létrehozni, megosztani a felületen, és ami talán a legfontosabb, megtekinteni a statisztikát.
Jövedelmező terület lehet
Az analitika kérdését azért is érdemes kiemelni, mivel a hallgatóság mostaninál szélesebb körű feltérképezése nyitná meg az utat a hirdetőknek is a podcastok felé, ami a Google számára jövedelmező területnek tűnhet. Jelenleg viszont általánosságban is keveset lehet tudni a podcast-hallgató közönségről, valamint az egyes podcastokhoz kapcsolódó közösségek igényeiről. Az alkalmazással viszont a Google fontos adatokat gyűjthet be minderről, és elkezdheti kínálni a felületet a hirdetőknek.
Hirdetésekre fordított összegek az Egyesült Államokban 2017-ben (ábra: Recode)
Az IAB reklámszakmai szervezet legutóbb közölt adatai szerint 2017-ben az amerikai cégek 86 százalékkal többet, méghozzá 314 millió dollárt költöttek a podcastok hirdetéseire. Ez az összeg természetesen nevetségesen kevés a televízióra költött 68,5 milliárd dollárhoz, a keresőhirdetéses reklámokra eltapsolt 22,8 milliárd dollárhoz vagy az internetes videóhirdetésekre szánt 11,9 milliárd dollárhoz képest. Azonban a kétszámjegyű százalékos növekedés jól mutatja, hogy a podcastok hirdetési piaca jelenleg felívelő terület, és Google minden ilyen lehetőségből igyekszik kivenni a részét.