Az utazók 84 százalékát a mobilos találati lista befolyásolja
A Google-lel közös Digitális Turisztikai Workshop rámutatott, miért lenne fontos a turizmus szempontjából a jobb online megjelenés.
A digitális átállás és a felhasználók egyre aktívabb mobilhasználata a turisztikai szektort sem hagyja érintetlenül, ezért a Google és a Magyar Turisztikai Szövetség 12 ingyenes Digitális Turisztikai Workshopot szervezett országszerte, hogy a magyarországi turizmus képviselőinek felhívja a növekedés mértékére a figyelmét - a budapesti eseményre a HWSW is elment résztvevőként. Ahogy korábban is írtunk róla, hazánkban a Google digitális transzformációt támogató megmozdulása általánosan célozza a KKV-kat, de mint megtudtuk, például a turizmusban erős Görögországban csak turisztikai előadássorozatokat tart a keresőóriás. A lényeg minden esetben főleg a Google saját megoldásainak a népszerűsítése, ami ezúttal sem volt másként, de emellett néhány érdekes turisztikai adatot is összegyűjtöttek az előadók.
A legutóbb nyilvánosan elérhető adatok szerint a belföldi turisták szállásdíjra fordított költése 2016-ban összesen 92 milliárd forint volt, de ezen belül a bevétel kétharmada (62,5 milliárd forint) az online csatornáknál kötött ki - írja a GKI kutatása 2016-os KSH adatok alapján. Ebből a szállásadók saját felületei 32,9 milliárd forintot hoztak, míg a szállásközvetítők 21,5 milliárd forintot és még a kuponos oldalak is 8,1 milliárd forintot fedtek le a két évvel ezelőtti turisztikai vásárlásokból. Tehát az online megjelenés nem csak a marketing miatt fontos, hanem anyagi szempontból is hatalmas súlya van.
Méghozzá az internetezők figyelme egyre inkább a mobileszközök felé terelődik, például míg 2011-ben a mobilos (szállás)foglalások aránya 2 százalék volt, addig 2017-ben már 36 százalék a Google adatai szerint. A foglalás előtt egy vendég átlagosan 8 oldalt tekint meg, ami keresés szerint csoportosítható. Először a felhasználók csak érdeklődnek kereséskor (romantikus szállodák), majd konkrét kategóriára kíváncsiak (legjobb wellness hotelek belföldön), és végül egy kifejezett márkára is, hogy melyik szállodaláncban szeretnének foglalni.
Mindent azonnal
Különösen érdekes, hogy az azonnaliság mekkora szerepet kapott a mobilok miatt, így a szállásokkal kapcsolatban a "today" és "tonight" keresőkifejezések aránya másfélszeresére nőtt "az utóbbi időben". 2017-ben a szállásfoglalók 57 százaléka aznap tájékozódott a szállásokról, amit részben az utazások jellegének változása is indokol. Ugyanis négyből egy felhasználó napi szinten keres utazással kapcsolatos információkat, főleg a fapados repülőjegyek elterjedése miatt, mivel ezeknél különösen számít a spontaneitás.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Általában véve pedig az utazással kapcsolatos keresés harmadát 2016-ban is mobileszközről végezték a felhasználók, és a növekedés azóta is folyamatos. Összességében már 84 százaléknak a mobil találati lista befolyásolja a döntését utazáskor valamilyen szinten. A legkeresettebb utazási kategóriák közé tartozik mobileszközön a taxi és az egyéb autós szolgáltatások (52%), az időjárás (40%), továbbá a helyi nevezetességek, rövid utak, desztinációk, vonat és autóbusz (mind nagyjából 34-36%).
Jól szemlélteti, miért is fontos a turisztikai cégeknek az egyszerű jelenlét mellett a jó megjelenés, hogy a felhasználók közül 54 százalék máshol foglalt, ha nem volt megelégedve egy oldal mobilra optimalizáltságával. Azaz ha az élmény nem azt nyújtja, amit a látogató várt, akkor másik oldalt kezd el keresni, sőt valószínűleg ott is fog foglalni. A Google előadója három szempontot emelt ki ezzel kapcsolatban, ezért fontos gyorsan betöltődő mobiloldalakat fejleszteni, közérthető nyelven fogalmazni az oldalakon, és mérni a felhasználókat.
How to Become TripAdvisor’s #1 Fake Restaurant
Még több videóAz online jelenlét ereje: nem létező étterem ugrott első helyre TripAdvisoron
Ezekre mutatott főként Google-megoldásokat a keresőóriás a saját workshopján, amelyek a Think with Google gyűjtőoldalról elérhetőek, mint például a weboldalak tartalmát elemző és a gyorsasághoz tippeket adó PageSpeed Insights, a mobilos betöltődés gyorsaságát mérő Test My Site vagy a népszerű keresőkifejezéseket mutató Google Trends. Emellett viszont azért a Google előadói a közösségi oldalakra, ezen belül a Facebook használatára is kitértek, mivel a MediaQ 2017-es adatai szerint hazánkban 5,93 millió facebookozó van (felnőtt lakosság 95,6 százaléka) és 4,89 millió Messenger-felhasználó (összesen a felnőttek 76,5 százaléka, de a fiatalok többsége). A döntéseket pedig a fogyasztók túlnyomórészt emocionális hatások alapján hozzák, amely leginkább a közösségi médiában, értékelő oldalakon, továbbá blogbejegyzésekben, fórumokon találhatóak meg.
Úgyhogy a Google elemzői szerint egy utazás megtervezésének a 38 százalékát az "álmodozásos" tervezés jelenti (célpont, városnézés, tevékenységek keresése), 30 százalékát a konkrét tervezés (közlekedés, szállás, utazási irodák keresgélése), 20 százalékát a megosztások megtekintése (helyi tevékenységek, gyakorlati információk), 10 százalékát a tapasztalatgyűjtés másoktól (például közösségi oldalakon), majd legvégül mindössze 2 százalék a szállás és az utazás kapcsolódó szolgáltatásainak a lefoglalása. Egy turisztikai cégnek pedig ezekre mind tekintettel kell lenni az online megjelenés megtervezésekor, akár a kereső találati listájáról, az oldal megjelenéséről és betöltődéséről van szó, vagy a közösségi médiában a visszajelzési lehetőség biztosításáról és kezeléséről.