Közvetlen szerződéssel csábítja az előadókat a Spotify
Megkeresi a kevésbé ismert, független zenészeket a Spotify, és kedvező ajánlatot ad a lejátszásokért cserébe, még mielőtt valamelyik erre szakosodott online szolgáltatóhoz vagy független kiadóhoz fordulnának.
Elkezdte megkeresni a Spotify a független előadóművészeket és menedzsereiket, hogy közvetlenül a zenestreaming szolgáltatóval kössenek szerződést, más cégek és kiadók közbeiktatása nélkül - mondta el több független forrás a Billboard zenei magazinnak. Így a svéd-alapítású vállalat valószínűleg jelentős összeget tudna megtakarítani, miközben az előadók is jobban járnak mintha máson keresztül szeretnének a Spotify-on megjelenni. Azonban a nemrég tőzsdére lépett cégnek vigyáznia kell, hogy az üzleti modellje szempontjából fontos kiadókat se haragítsa magára a privát üzletkötéssel.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A megkeresett előadók elmondása szerint a vállalat több százezer dollárnyi összegeket ajánl fel bizonyos mennyiségű zeneszám játszásáért az oldalon. Néhány esetben pedig a lejátszásonkénti bevétel felét is kifizeti a művészeknek is menedzsereiknek, ami valamennyivel kevesebb a kiadóknak adott 54 százalékához képest, de a Billboard számításai szerint abból az összegből a művészek mindössze 20-50 százalékot kapnak meg - tehát a Spotify közvetlen ajánlatával anyagilag is sokkal jobban járnak. Ráadásul a cég nem kér kizárólagosságot, úgyhogy a művészek ugyanúgy aláírhatnánk hasonló szerződéseket az Apple Music, Deezer vagy Tidal szolgáltatókkal.Ezzel a megoldással a Spotify egyébként nem egészen a nagy zenei kiadókat akarja megrövidíteni, hanem elsősorban az arra szakosodott cégeket, amelyek a független zenészek dalait kifejezetten a zenestreaming szolgáltatásokba töltik fel, mint ahogy például a TuneCore működik. Ezek a forgalmazók a szolgáltatásokban generált bruttó bevétel alapján kérnek részesedést zeneszámonként vagy albumonként. A Spotify-nak viszont érthető módon nem tetszik, hogy egy közbeékelődő szereplő próbál hasznot húzni abból, amit saját maga is meg tudna tenni.
A TuneCore-hoz hasonló cégeket akarja megkerülni a Spotify
Emellett a cég azért továbbra is igyekszik megkülönböztetni magát a kiadóktól abból a szempontból, hogy nem akarja megvásárolni a zeneszámok szerzői jogait, nem vesz zenei katalógusokat és felvételeket. Mégis, így még látványosabbnak tűnik, hogy a Spotify igazából zenei kiadóként működik. Ez főleg a független kiadókat érintheti rosszul, amelyekkel közül egyébként a cég szintén többel szerződésben áll. A független művészeknek már nem feltétlen lenne értelme a kisebb kiadókhoz fordulni, ha a Spotify-ra - és ha a gyakorlatot más szolgáltató is követi, akkor oda is - közvetlenül be tudnak kerülni. Nem lehet tudni, hogy ezekben a szerződésekben mi áll, de a nagyobb kiadókkal biztosan megegyezett a cég, hogy nem vásárolhat közvetlenül felvételeket. A Billboardnak nyilatkozó egyik meg nem nevezett nagyobb kiadó szerint addig nincs probléma, míg a Spotify ismeretlen művészekkel köt megállapodásokat, és a híresebb zenészeket nem környékezi meg.
A szolgáltatóval megállapodó, kevésbé ismert előadók reménykednek benne, hogy mivel ez a módszer olcsóbb a cégnek, ezért gyakrabban játssza a számaik. Egy tavaly aláíró zenész állítása szerint viszont a vártnál sokkal kevesebbszer került fel a száma a zenei ajánlólistákra. A Spotify az ajánlórendszerével kapcsolatban már korábban is közölte, hogy nem a zeneszámok árán, hanem az algoritmuson és a felhasználók tetszésén múlik a lejátszások aránya. A nagyobb kiadók viszont valószínűleg akkor sem lennének boldogok, ha az általuk forgalmazott számok helyett a Spotify inkább a különmegállapodásait tolná előtérbe. Úgyhogy a zenestreaming cég szerződései ugyan nagy költségmegtakarítást jelenthetnek, de több szempontból vékony jégen táncol a vállalat, mert ha bármelyik nagy kiadó felrúgná a szerződést, az még nagyobb összegeket és sokkal kevesebb zeneszámot jelentene, ami a szolgáltatás alapja.