:

Szerző: Habók Lilla

2018. június 5. 13:56

Rekordforgalmat értek el tavaly a magyar webáruházak

A vártnál sokkal nagyobb emelkedés látszik a hazai webáruházak pénzügyi forgalmában a teljes 2017-es évben. Emellett viszont a külföldi online vásárlások is nagy iramban nőnek, megközelítik a teljes tavalyelőtti hazai forgalom mértékét.

Először szárnyalta túl az ötszáz milliárd forintos álomhatárt a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma a teljes évre vonatkoztatva, méghozzá 27 százalékos ugrással összesen 545 milliárd forint forgalmat bonyolítottak belföldön a hazai webáruházak 2017-ben. Különösen látványos a különbség a 10 évvel ezelőtti 46 milliárd forintos eredményhez képest, amelyhez viszonyítva több mint tízszeres a növekedés. Az adatokat az eNET publikálta az Ecommerce Hungary konferencia kapcsán, a webáruházak május 31-én közzétett éves beszámolói alapján. Ehhez képest a GKI februárban jóval kevesebb, 360 milliárd forintos forgalomról számolt be, de az Online Kiskereskedelmi Index kritériuma, hogy csak azokat a magyar nyelvű oldalakat veszi figyelembe, ahol forintos fizetés is lehetséges, ráadásul az OKI csak a várható adatokat közölte, míg az eNET a már végleges eredményekből indult ki.

enet_ekereskedelem_2017

A friss adatokból az is látható, hogy az e-kereskedelem egyre nagyobb szeletet harap ki a a teljes kereskedelmi forgalomból, három éven belül másfélszeresére nőtt, tavaly már elérte a 6,2 százalékot ez az arány. Főként a számítástechnika, szórakoztató elektronika, ruházat és sportruházat, játék és ajándék kategóriába tartozó termékek vezetik az eladásokat már évek óta az online vásárlások során - derül ki a közleményből. Az ötödik helyen viszont idén egy kis változás látható, ugyanis a lakberendezés futott be a háztartási gépek és fehéráru megszokott helyére.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Annak ellenére, hogy a webáruházi vásárlások száma hazánkban is folyamatosan növekszik, és egyre több mindent vásárolnak a fogyasztók online, a folyamat befejezéséhez még mindig inkább a készpénzes utánvétes fizetési módot és a futárszolgálatos kiszállítást választják - ezt a jelenséget egyfajta magyar sajátosságként mindig kiemelik a kutatók, sőt már bővebben is tanulmányozták. Számszerűsítve 2017-ben a megrendelések összértékének 73 százalékát a futárszolgálatok és a webáruházak saját futárai kézbesítették, valamint 47 százalékát készpénzzel és 10 százalékát bankkártyával fizették a vevők a futároknak.

Emellett természetesen jelentős arányban vannak a külföldről vásárlók is. "2015 óta 1,5 millió főről 2,7 millió főre nőtt a külföldről is vásárlók száma Magyarországon, ebből csak az elmúlt egy évben félmillió fővel gyarapodott ez a tábor." - számol be róla az eNET. A kutatók szerint a magyar internetezők hozzávetőlegesen 400 milliárd forint forgalmat generálhattak külföldi webáruházakban, és mint a cég hozzáteszi, ez megközelíti a 2016-os teljes hazai online kiskereskedelem 427 milliárd forintos forgalmát. Így a kutatók becslése alapján 2017-ben összesen közel ezer milliárd forintot költöttek el a magyar vásárlók a hazai és a külföldi webáruházakban. Ha pedig ez a gyors növekedési ütem folytatódik, akkor az eNET szerint öt év múlva a belföldi forgalom önmagában is 2-2,5-szeresére nőhet, és ezzel önmagában is el fogja érni az ezer milliárd forintos hazai forgalmat.

Metodológia

Az "eNET 2018. évi e-kiskereskedelmi kutatások" felmérést a kutatócég 2018. január és május során készítette magyarországi webáruházak meghívásával - az eredményekben nem szerepelnek az online értékesített szolgáltatások. Az adatsort kiegészíti az e-kereskedelmi lakossági kutatás, amelyet az eNET 2018. májusában készítette a 18 év feletti rendszeresen internetezők körében, melynek kapcsán a minta nagyságát ezúttal nem közölte.

a címlapról