Idén is odaszúr a hirdetőknek és a Facebooknak az Apple
A Safari legújabb frissítése a Like gombokra építő követést és a fingerprintinget is blokkolja majd.
Jócskán megnehezíti a felhasználók követését az adtech-cégek számára az Apple a Safari böngésző legújabb frissítésével, mind asztali, mind mobil platformokon. A vállalatoknak sokkal körülményesebbé válik az egyes készülékek beazonosítása és a cupertinói cég a Facebook Like gombjaira építő követést is ellehetetleníti, ami kifejezetten fájdalmas lehet az adatvédelmi botrányokat halmozó közösségi óriásnak. Az Apple már tavaly ősszel is odaszúrt egyet a reklámcégeknek, mikor az iOS 11-gyel debütált Safariban jelentősen korlátozta a felhasználókat követő cookie-k használatát: a WebKit motorba beleszőtt megoldás a feleknek csak 24 órán keresztül teszi lehetővé a követést, a cookie-kat pedig csak egy hónapig őrzi meg.
A lépés már akkor nagy felzúdulást keltett a hirdetők körében, az Apple-t azonban ez láthatóan nem hatotta meg, és további szigorításokat eszközölt böngészőjében. A vállalat ezúttal első körben kifejezetten a Facebookkal fordul szembe, és az oldalakba ágyazott, a felhasználók követésére alkalmas Like gombok méregfogát húzza ki. Utóbbiak a weblapok igen jelentős részén ott vannak, ha pedig a felhasználó be van jelentkezve Facebook fiókjába, a közösségi oldal még akkor is követni tudja hogy épp melyik webhelyeken jár, ha nem kattint rá a kék Like gombra, elég ha azt a weboldal betölti - de ugyanez a helyzet a facebookos kommentdobozokkal is.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A Safari frissen bejelentett kiadásában a hasonló funkciókkal felfegyverzett weboldalakra érve a böngésző egy felugró ablakban kérdezi majd a meg a felhasználóktól, hozzájárulnak-e a követésükhöz. Ha a felhasználó ehhez nem adja beleegyezését, a Safari blokkolja a Facebook tracking megoldásait, egyszerűen nem adja át az adott weboldalnak a felhasználó facebookos bejelentkezési tokenjét, amely alapján a közösségi oldal azonosíthatná a látogatót.
Az Apple emellett a "fingerprinting" eljárásra építő hirdetőket is megszorongatja. Utóbbi megoldás lényege, hogy az a böngészőt futtató készülék egyedi tulajdonságait gyűjti össze, olyan információk alapján mint a hardverkonfiguráció, a telepített betűtípusok, pluginek és egy sor egyéb adat kombinációja, amelyből egy digitális "ujjlenyomatot" állít össze és rendel az adott profilhoz, ahogy arra a technika neve is utal. Ezt a megoldást a Safari frissen bemutatott verziója úgy igyekszik ellehetetleníteni, hogy a weboldalak felé egy egyszerűsített leírást közöl az adott rendszer konfigurációjáról, többek között csak a beépített betűtípusokat mutatja és egy sor elavult plugint is kigyomlál, amelyek így nem használhatók a digitális ujjlenyomat felépítéséhez. Az Apple szerint ez drámaian megnehezíti majd a külső felek dolgát az egyedi készülékek azonosításában.
Noha a lépés tönkretenni valószínűleg egy hirdető vagy adatbróker vállalatot sem fog, hiszen az asztali platformokon a Safari a NetMarketShare adatai szerint jelenleg 3,72 százalékos részesedéssel rendelkezik, a mobilos verzió 27,3 százalékos piacrészét tekintve azért így is elég fájdalmas csapást jelenthetnek a megszorítások a szegmens szereplőinek. A felvértezett Safari kiadás megjelenése az év második felében várható, az iOS 12 és a macOS Mojave érkezésével.