Elkaszálták az Essential Phone 2-t, vevőt keres a cég
Felvásárlással maradna talpon az Andy Rubin nevével fémjelzett Essential, az ígéretes de gyenge eladásokat produkáló okostelefon-gyártó legújabb modelljét jégre tette, és az okosotthon-kiegészítők piacán próbálna szerencsét.
Idáig tartott az Essential lendülete, az Andorid atyjaként is emlegetett Andy Rubin a cég eladását fontolgatja, a második generációs Essential Phone fejlesztését pedig leállította. Az eredeti modell tavalyi bejelentését követően komoly érdeklődést váltott ki a piacon, nyár végén azonban a rajtot sorozatos késések nehezítették, végül pedig az eladások is erősen alulmúlták a várakozásokat, amin úgy látszik a későbbi jelentős leárazások sem tudtak számottevően javítani.
A Bloomberg forrásai szerint a vállalat már aktívan keresi a vevőket, a folyamat felpörgetéséhez pedig a Credit Suisse befektetési bankot is felbérelte. A források arról beszélnek, legalább egy jelentkező már van az Essentialre. A potenciális felvásárlás magában foglalná a teljes vállalatot, beleértve annak mérnökeit, akik között az Apple-től és Google-től elhalászott szakemberek is vannak, a szabadalmakat, valamint a létező és fejlesztés alatt álló termékeket is - a cég az Essential Phone tervezett második modellje mellett a lap forrásai szerint egy okosotthon-kiegészítőn és a telefonokhoz szánt, új kiegészítőmodulokon is dolgozik.
A startup az ugyancsak Rubin nevével fémjelzett Playground Global inkubátorából nőtte ki magát, miközben mintegy 300 millió dollárt gyűjtött be befektetőitől, akiknek soraiban többek között az Amazon, Tencent és a Foxconn/Hon Hai is ott van - utóbbi vállalat egyben a cég gyártópartnere is. Egy éve piaci elemzők 900 millió és 1 milliárd dollár közé becsülték az Essential értékét. A vállalat egyelőre nem erősítette meg hivatalosan az akvizícióval kapcsolatos értesüléseket.
A cég az információk alapján nagyjából 100 millió dollárt költött okostelefonjának fejlesztésére, amely szinte teljesen érintetlen, "vanilla" Android élménnyel, gyors frissítésekkel és persze a tavalyi bejelentéskor egyedülálló dizájnnal igyekezett megnyerni magának a vásárlókat. A készülék volt az egyik első, amely az előlapot szinte teljesen kitöltő kijelzővel rendelkezett, a felső szélen is sokkal jobban kihasználva a területet, mint a mostanában keskenyebb-szélesebb kijelzőbeugrókkal, notch-okkal operáló modellek - az Essential Phone-nál csak a kamera lóg be a kijelző területére. A telefon másik érdekessége, hogy hátoldalán a gyártó külső modulokat fogadni képes csatlakozót alakított ki, ehhez pedig egy mágnesesen csatlakoztatható 360 fokos kamerát is piacra dobott.
Az ígéretes készülék azonban a rajtnál nehézségekbe ütközött, az eredetileg kijelölt időponthoz képest több hetes csúszás után került csak piacra, 2017 őszén ráadásul a cég egy adatvédelmi hibába is belefutott, amelynek eredményeként az emailben a szállításhoz bekért azonosító okmányok a felhasználók jelentős része számára láthatóvá váltak. A gondoknak a megjelenés után sem szakadt vége, sok vásárló panaszkodott a beépített kamera gyenge teljesítményére, de az érintőkijelző és a hívások bonyolítása kapcsán is merültek fel problémák. A beígért színvariánsok is rengeteget késtek az ígéretekhez képest - a csapat gyakorlatilag minden olyan problémába belefutott, ami kezdő hardveres startupokat érinteni szokott.
A mára érettnek mondható okostelefon-piacra egyébként sem kis falat betörni, ezt a fenti malőrök tovább nehezítették az Essential számára, ami a gyenge eladásokban is megmutatkozott. Az IDC idén februári jelentése szerint a készülékből az első fél évben alig 88 ezer talált gazdára, annak dacára, hogy ősszel bizonyos akciók során a cég a telefon árát az eredeti mintegy 700-ról egészen 399 dollárig nyeste vissza. A Bloomberg szerint máig nagyjából 150 ezer modellt értékesíthetett a vállalat.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A nehézségek ellenére a cég megkezdte a munkát az Essential Phone 2-n, ezt azonban úgy tűnik már korábban parkolópályára állította, hogy erőforrásokat szabadítson fel egy másik termék, az eredeti tervek szerint jövőre piacra kerülő okosotthon-kiegészítő fejlesztésére. Ezt megerősíteni látszik Andy Rubin tweetje, amelyben arról beszél, a cég párhuzamosan több termék fejlesztésén is dolgoznak, és nem riad vissza az egyik irány elvetésétől a másik javára, ha úgy gondolja utóbbi nagyobb siker lesz. Az előzetes információk alapján egyébként egy másik gyártó felbérelésének lehetősége is felmerült a cégnél, amely az Essential telefonok fejlesztésével foglalkozna, ezzel tehermentesítve a céget, ugyanakkor megtartva jelenlétét az okostelefon-piacon. Az persze kérdéses, hogy ezt a megoldást az Essential tudná-e finanszírozni.
Noha a tervezett akvizíció pontos feltételei nem ismertek, a fentiek alapján Rubin és csapata egy új tulajdonos szárnyai alatt is folytatni szándékozik a termékek fejlesztését. Ha a cégnek sikerül talpon maradni, legújabb eszköze jó eséllyel a jövőre ígért okosotthon-kiegészítő lesz. Ez a tavalyi pletykák szerint a Essential Home névre hallgat majd, és egy kerek kijelzővel szerelt okoshangszóró lesz, noha egyelőre kérdés, hogy milyen virtuális asszisztenst választ hozzá a cég - és persze az is, egyáltalán napvilágot lát-e valaha a termék.
Az mindenesetre érthető, hogy a vállalat az okostelefonos bukta után inkább az okoshangszórók piacát venné célkeresztbe, hiszen egy jóval frissebb, ugyanakkor komoly növekedési potenciállal rendelkező szegmensről van szó. Sokat teketóriázni azonban ezen a területen sem lehet, hiszen a nagy szereplők már javában elkezdték felosztani maguk között a piacot, élen a domináns Amazonnal, amely mögött a Google is egyre tempósabban zárkózik fel, de a kínai gyártók és az Apple is elkezdték kivágni saját szeletüket a tortából. Az mindenesetre biztos, hogy egy vonzó termékkel az Essential itt sokkal jobb esélyekkel indul mint az okostelefonok versenyében - legalábbis ha arra a leendő tulajdonos is áldását adja.