Lenovo: hagyjuk a mobilokat
Jó erőben van a globális gazdaság, a vállalati ügyfelek boldogan fejlesztik gépparkjaikat, ez húzta a Lenovo negyedévét is. A mobilos próbálkozásokat immár visszatekeri a cég, a sikeres piacokat kivéve stratégiai visszavonulás jön.
Egészségesen növekvő bevételről, de hajszálvékonyra zsugorodó profitról számolt be a Lenovo. A március 31-gyel zárult három hónapos periódusban a cég 11 százalékkal, 10,6 milliárd dollárra növelte bevételét, az adózott eredmény viszont 104 millióról egészen 49 millióig esett az előző év hasonló időszakához viszonyítva - ez egy ekkora cégnél gyakorlatilag kerekítési hiba. A számoknál persze sokkal-sokkal érdekesebb a magyarázat: hogyan teljesítenek a cég egyes részlegei?
PC-k: húznak a vállalatok és a játékosok
A konzumer PC-piac elmúlt pár éve arról szólt, hogy gyakorlatilag eltűnt a piac alja, a szuperolcsó gépeket (az olcsóbb netbookokat és belépő notebookat) szinte teljes egészében kiváltották a tabletek és az okostelefonok. Ezzel megfordult a dinamika, a korábbi "race to the bottom" logikát felváltotta a "race to the top", vagyis a létező legolcsóbb gépek gyártása helyett minden gyártó a prémium szegmens felé kapaszkodik, hiszen ott érhető el még értelmes profit. A Lenovo is ezt a stratégiát követi, a drágább ultrabookok mellett leginkább a játékosoknak kínált konfigurációk formájában. Ez utóbbi pedig masszív siker: a gamer PC-k értékesítése kilőtt, az elmúlt 12 hónapban 91 százalékkal nőtt a bevétel (az előző pénzügyi évhez viszonyítva).
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A másik húzóág a PC-s bizniszben a vállalati gépeké, ebben a Lenovo nagyon erős, a PC-s bevételeiből az elmúlt évben már 60 százalékát adták a céges vásárlók. Ezen belül a munkaállomások taroltak, éves szinten 31 százalékkal növekedett az ebből a szegmensből származó bevétel, így már a gamer PC-k és a munkaállomások egyenként is (évi) milliárd dolláros biznisszé nőtték ki magukat. Kevéssé releváns, de a cégnek mindenképp jó hír, hogy az AR-piacon sikerült a Lenovónak megvetnie a lábát, saját számításai szerint a karácsonyi szezonban piacvezető pozíciót szerzett a jól árazott sisakokkal.
A PC-s biznisz bevétele 7,7 milliárd dollárt tett ki, ez 16 százalékos növekedés az egy évvel ezelőtt három hónaphoz képest, ezzel már sorozatban a hatodik negyedévben sikerült bevételt gyarapítani. Ami a befejtetőknek különösen kedves lehet, hogy a bevétel mellett az üzemi eredmény is bővült, 288 millió dollárról 384 millió dollárra - ezzel ez az egyetlen, üzemi szinten is nyereséges tevékenysége a cégnek.
Adatközpont - növekedés veszteséggel
Nem sikertörténet a Lenovo szerveres-tárolós üzletága, de legalább növekszik. A részleg bevétele 44 százalékkal emelkedett, amivel az IBM System x portfóliójának megvásárlása óta a legnagyobbat ugrott a forgalom, 1,22 milliárd dollárra. Az üzemi eredmény ezzel együtt is mínuszos, a tavaly év eleji 141 millió helyett azonban csak 64 milliós a kráter mérete - de ez azt is jelenti, hogy minden eladott gépen veszít jelenleg a cég.
Az sokkal jobb hír, hogy a következő generációs infrastruktúra és a szuperszámítógépes megoldások kimondottan magas növekedési ütemet diktáltak, a hyperscale (nagy felhős) rendszerek pedig három számjegyű emelkedést mutattak bevételben. Ezzel együtt továbbra is aggasztó, hogy az általában vastagon profitábilis vállalati hardvereken a Lenovo továbbra sem tud profitot elérni, még üzemi szinten sem.
Mobilok? Inkább hagyjuk
Finoman válogatta szavait a Lenovo, amikor a mobilos részleg tevékenységét írja le az éves jelentésben: "a Csoport újraalakította a jövőre vonatkozó stratégiáját, hogy jelentősen csökkentse veszteségeit a profitábilis piacokra való fókuszálással, az üzlet egyszerűsítésével és a kiadások csökkentésével". Ez a gyakorlatban azt jelenti valószínűleg, hogy azokon a piacokon, ahol a cég sikereket ért el (például Dél-Amerikában), ott marad az erős jelenlét, ahol pedig kisebb-nagyobb kudarcot vallott, ott visszavágja tevékenységét. Utóbbiak közé tartozik a hazai piacnak számító Kína, ahol a vállalat már jelentősen visszaskálázta jelenlétét a mobilpiacon, mivel egyrészt pusztító a verseny, másrészt már a piac is zsugorodásra váltott.
A cég ezzel együtt nem hagyja abba az okostelefon-gyártást, de a jelenlegihez képest is agresszíven áthangolja mind a marketinget, mind a portfóliót. Ez jelentős változás a korábbi fogadkozásokhoz képest, eddig ugyanis újabb és újabb marketingoffenzívával igyekezett piacot hódítani a cég, a Lenovo és a Motorola brandek közötti egyensúlyozással majd az előbbi kivezetésével. A stratégia teljes (és roppant költséges) kudarcnak bizonyult, az értékesítés tavaly 7 százalékkal esett vissza. A visszaesés még látványosabb, ha csak az utolsó negyedévet nézzük, az elért forgalom 1,34 milliárd dollár volt, szemben a tavalyi 1,77 milliárdos tétellel. Ezzel együtt az üzemi veszteség sem lett lényegesen kisebb, a 177 milliós mínuszt csak 110 millióig sikerült mérsékelni.
A Lenovo visszavonulásával egyértelművé vált, hogy az egyetlen PC-gyártó, amelynek sikerült átlépnie az okostelefonos és a tabletes piacra, az az Apple. A nagy PC-gyártók (Dell, HP, Lenovo, Asus, Acer, stb.) közül senki nem vált releváns szereplővé az új generációs eszközök piacán. Az okostelefonos forradalom vesztesei közé azért nem csak a PC-s szereplőket véshetjük fel, a korai okostelefonos úttörők és a hagyományos mobilok gyártói sem tudtak szintet lépni, a Samsung kivételével a 2007-ben nagyobbnak számító mobilgyártó szereplők közül egyik sem számít ma jelentős tényezőnek (sorban: Nokia, Samsung, Motorola, Sony Ericsson, LG).