:

Szerző: Gálffy Csaba

2018. május 24. 14:48

Lenovo: hagyjuk a mobilokat

Jó erőben van a globális gazdaság, a vállalati ügyfelek boldogan fejlesztik gépparkjaikat, ez húzta a Lenovo negyedévét is. A mobilos próbálkozásokat immár visszatekeri a cég, a sikeres piacokat kivéve stratégiai visszavonulás jön.

Egészségesen növekvő bevételről, de hajszálvékonyra zsugorodó profitról számolt be a Lenovo. A március 31-gyel zárult három hónapos periódusban a cég 11 százalékkal, 10,6 milliárd dollárra növelte bevételét, az adózott eredmény viszont 104 millióról egészen 49 millióig esett az előző év hasonló időszakához viszonyítva - ez egy ekkora cégnél gyakorlatilag kerekítési hiba. A számoknál persze sokkal-sokkal érdekesebb a magyarázat: hogyan teljesítenek a cég egyes részlegei?

PC-k: húznak a vállalatok és a játékosok

A konzumer PC-piac elmúlt pár éve arról szólt, hogy gyakorlatilag eltűnt a piac alja, a szuperolcsó gépeket (az olcsóbb netbookokat és belépő notebookat) szinte teljes egészében kiváltották a tabletek és az okostelefonok. Ezzel megfordult a dinamika, a korábbi "race to the bottom" logikát felváltotta a "race to the top", vagyis a létező legolcsóbb gépek gyártása helyett minden gyártó a prémium szegmens felé kapaszkodik, hiszen ott érhető el még értelmes profit. A Lenovo is ezt a stratégiát követi, a drágább ultrabookok mellett leginkább a játékosoknak kínált konfigurációk formájában. Ez utóbbi pedig masszív siker: a gamer PC-k értékesítése kilőtt, az elmúlt 12 hónapban 91 százalékkal nőtt a bevétel (az előző pénzügyi évhez viszonyítva).

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A másik húzóág a PC-s bizniszben a vállalati gépeké, ebben a Lenovo nagyon erős, a PC-s bevételeiből az elmúlt évben már 60 százalékát adták a céges vásárlók. Ezen belül a munkaállomások taroltak, éves szinten 31 százalékkal növekedett az ebből a szegmensből származó bevétel, így már a gamer PC-k és a munkaállomások egyenként is (évi) milliárd dolláros biznisszé nőtték ki magukat. Kevéssé releváns, de a cégnek mindenképp jó hír, hogy az AR-piacon sikerült a Lenovónak megvetnie a lábát, saját számításai szerint a karácsonyi szezonban piacvezető pozíciót szerzett a jól árazott sisakokkal.

A PC-s biznisz bevétele 7,7 milliárd dollárt tett ki, ez 16 százalékos növekedés az egy évvel ezelőtt három hónaphoz képest, ezzel már sorozatban a hatodik negyedévben sikerült bevételt gyarapítani. Ami a befejtetőknek különösen kedves lehet, hogy a bevétel mellett az üzemi eredmény is bővült, 288 millió dollárról 384 millió dollárra - ezzel ez az egyetlen, üzemi szinten is nyereséges tevékenysége a cégnek.

Adatközpont - növekedés veszteséggel

Nem sikertörténet a Lenovo szerveres-tárolós üzletága, de legalább növekszik. A részleg bevétele 44 százalékkal emelkedett, amivel az IBM System x portfóliójának megvásárlása óta a legnagyobbat ugrott a forgalom, 1,22 milliárd dollárra. Az üzemi eredmény ezzel együtt is mínuszos, a tavaly év eleji 141 millió helyett azonban csak 64 milliós a kráter mérete - de ez azt is jelenti, hogy minden eladott gépen veszít jelenleg a cég.

Az sokkal jobb hír, hogy a következő generációs infrastruktúra és a szuperszámítógépes megoldások kimondottan magas növekedési ütemet diktáltak, a hyperscale (nagy felhős) rendszerek pedig három számjegyű emelkedést mutattak bevételben. Ezzel együtt továbbra is aggasztó, hogy az általában vastagon profitábilis vállalati hardvereken a Lenovo továbbra sem tud profitot elérni, még üzemi szinten sem.

Mobilok? Inkább hagyjuk

Finoman válogatta szavait a Lenovo, amikor a mobilos részleg tevékenységét írja le az éves jelentésben: "a Csoport újraalakította a jövőre vonatkozó stratégiáját, hogy jelentősen csökkentse veszteségeit a profitábilis piacokra való fókuszálással, az üzlet egyszerűsítésével és a kiadások csökkentésével". Ez a gyakorlatban azt jelenti valószínűleg, hogy azokon a piacokon, ahol a cég sikereket ért el (például Dél-Amerikában), ott marad az erős jelenlét, ahol pedig kisebb-nagyobb kudarcot vallott, ott visszavágja tevékenységét. Utóbbiak közé tartozik a hazai piacnak számító Kína, ahol a vállalat már jelentősen visszaskálázta jelenlétét a mobilpiacon, mivel egyrészt pusztító a verseny, másrészt már a piac is zsugorodásra váltott.

A cég ezzel együtt nem hagyja abba az okostelefon-gyártást, de a jelenlegihez képest is agresszíven áthangolja mind a marketinget, mind a portfóliót. Ez jelentős változás a korábbi fogadkozásokhoz képest, eddig ugyanis újabb és újabb marketingoffenzívával igyekezett piacot hódítani a cég, a Lenovo és a Motorola brandek közötti egyensúlyozással majd az előbbi kivezetésével. A stratégia teljes (és roppant költséges) kudarcnak bizonyult, az értékesítés tavaly 7 százalékkal esett vissza. A visszaesés még látványosabb, ha csak az utolsó negyedévet nézzük, az elért forgalom 1,34 milliárd dollár volt, szemben a tavalyi 1,77 milliárdos tétellel. Ezzel együtt az üzemi veszteség sem lett lényegesen kisebb, a 177 milliós mínuszt csak 110 millióig sikerült mérsékelni.

A Lenovo visszavonulásával egyértelművé vált, hogy az egyetlen PC-gyártó, amelynek sikerült átlépnie az okostelefonos és a tabletes piacra, az az Apple. A nagy PC-gyártók (Dell, HP, Lenovo, Asus, Acer, stb.) közül senki nem vált releváns szereplővé az új generációs eszközök piacán. Az okostelefonos forradalom vesztesei közé azért nem csak a PC-s szereplőket véshetjük fel, a korai okostelefonos úttörők és a hagyományos mobilok gyártói sem tudtak szintet lépni, a Samsung kivételével a 2007-ben nagyobbnak számító mobilgyártó szereplők közül egyik sem számít ma jelentős tényezőnek (sorban: Nokia, Samsung, Motorola, Sony Ericsson, LG).

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról