A magyarok 62 százaléka inkább mobilról internetezik
A hazai fiatalok döntő többsége már szinte csak az okostelefonjáról internetezik, ha teheti, de az idősek körében is rohamosan terjed a mobilnetezés. A Google és a Kantar kutatása rámutat a mobil fontosságára.
A felhasználók többsége internetezéskor inkább a mobiltelefonjukhoz fordul mint a számítógéphez a Google által felmért 63 országból 62-ben, így globális szinten átlagosan már az emberek 76 százaléka mobil eszközről csatlakozik a világhálóra - szerepel a Google és a Kantar TNS 2017-ben készített közös Connected Consumer Study jelentésében. Ez az arány még mindig folyamatos növekvő tendenciát mutat, mivel tavaly a kutatás még csak 70 százalékos arányról számolt be a mobilok javára, 2012-ben pedig még csak a megkérdezettek 30 százaléka rendelkezett összesen okostelefonnal.
A vizsgálatban részt vevő országok között azért nagy különbségek tapasztalhatók, mert míg Ukrajnában csak 51 százalék netezik mobilról, addig Szaúd-Arábiában ez az arány 96 százalékos. A Google a magyar felhasználókat is megkérdezte, akik közül összesen 65 százalék szokott okostelefont használni, ami kis növekedést jelent a 2016-os 61 százalékhoz képest. Ráadásul közülük 62 százalék válaszolta tavaly, hogy legalább olyan gyakran csatlakozik internetre mobilról mint számítógépről, ami egészen kiugró eredmény a tavaly előtti 52 százalékhoz vagy éppen a 2013-as 22 százalékhoz viszonyítva. A 2016-os összefoglalóban még arról írt a jelentés, hogy a mobil már nem számít másodlagos eszköznek, de a mostani eredmények bizonyítják, hogy a mobil igazából az elsődleges.
Ezen belül pedig érdemes megnézni az életkori megoszlást, mely szerint a magyarországi 25 év alattiak 95 százaléka részesíti előnyben a mobilját a számítógéppel szemben, addig a 25-34 közöttieknek 88 százaléka, a 35-44 éveseknek már csak a 65 százaléka, a 45-54 közöttieknek pedig csak 49 százaléka - ez utóbbi egyébként még csökkenést is jelent a 2016-os 53 százalékhoz viszonyítva. Az 55 év felettiek helyezik legkevésbé előtérbe a mobilos internetezést, de a körükben mért 35 százalékos arány is hatalmas ugrásnak számít a tavaly előtti 18 százalékhoz mérve.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az arányok pedig hasonlóak, ha azt nézzük, hogy korosztályonként egy átlagos felhasználó mennyi eszközzel kapcsolódik az internethez. Összességében Magyarországon 2,5 a fejenkénti készülékek aránya, ami nem jelent változást az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest. Az 54 éven aluliak viszont átlagosan nagyjából 3 vagy ennél több eszközzel neteznek, úgyhogy az arányt csak az 55 év felettiek húzzák le, akik csak 1-2 eszközt használnak. Értelemszerűen az idősebbek körében a legalacsonyabb azoknak az aránya is (8%), akik egyszerre használnak számítógépet, okostelefont és tabletet, míg a többi korosztálynak nagyjából ez a negyedére jellemző.
A vásárlás is neten kezdődik
Internetezni úgy általában is az 55 éven aluliak több mint 80 százaléka szokott, míg az ennél idősebbeknek csak 60 százaléka. Akik viszont használják, azok minden korosztályban döntő többségben napi rendszerességgel látogatják a világhálót - szerepel a jelentésben. Közel 80 százalék számára az internet jelenti az elsődleges információforrást, 56 százalék minden ügyintézésnél a digitális megoldásokat részesíti előnyben, és 55 százalék a szórakozáshoz is az internetet használja.
A vásárlással kapcsolatban már többször írtunk róla, hogy a felhasználók közül sokan az interneten kezdenek informálódni a termékekről mielőtt offline megvásárolnák azokat (14%), de még többen vannak, akik az online "kutatás" után az interneten is vásárolnak (59%). A Google felmérése szerint a magyar felhasználók 60 százaléka gyűjt inspirációt a vásárláshoz és termékösszehasonlító oldalakat is használ, míg nagyjából 40 százalék kér tanácsokat és készíti elő a vásárlást. Az informálódás szempontjából leginkább a keresők (57%) és a kereskedők weboldalai (43%) fontosak, úgyhogy a cégeknek még mindig erre érdemes legtöbb figyelmet fordítani, míg a közösségi médiából csak 10 százalék informálódik, vélhetően a fiatalabb korosztályból.
A Google külön rámutatott a mobilos oldalakkal kapcsolatban a betöltődési sebesség fontosságára, amelyet 2017 novemberében külön kutatott. Ezek alapján Magyarországon az átlagos oldalbetöltési sebesség 9,4 másodperc, ami valamelyes elmarad a 9,12 másodperces európai átlagtól. "A szektorok tekintetében hazánkban az üzleti és ipari oldalak teljesítettek a legjobban az átlagos 6,9 másodperces betöltési idővel, míg a technológia területén ez átlagosan csak 12 másodperc volt." - írja a közlemény. A vizsgált országok közül Németország és Románia teljesített a legjobban a 8,1 másodperces átlagos betöltési idővel.
Metodológia
A kutatást a Google megbízásából a Kantar TNS végezte 63 országban, köztük Magyarországon. A Connected Consumer Study elkészítéséhez összesen 79 ezer embert kérdeztek meg a kutatók személyesen vagy telefonon, félórás interjúk formájában - a kérdések innen letölthetők. Ezen belül is minden országban legalább ezer főt ért el felmérés, kivéve például Indiában, Németországban és Franciaországban, ahol 4 ezer fős volt a minta, míg az Egyesült Királyságban 8 ezer fős. A magyarországi reprezentatív (!) eredmény ezer fő megkérdezésével készült. A vizsgálatban részt vevők minden országban legalább 16 éven felüli, internetet használó és nem használó lakosok. Ezeknek az adatoknak a segítségével a 2017-es jelentés az elmúlt 5 év internetes- és mobilhasználati szokásait foglalta össze.