Indul a Google új zenei előfizetése
Jövő héten, május 22-én indítja a Google a következő generációs zenei szolgáltatását. A YouTube Music névre keresztelt új előfizetéses rendszerrel újra a Spotify és az Apple Music ellen indul versenybe a cég, ezúttal a menőbb márkáját használva.
A YouTube Music egy vadonatúj mobilos alkalmazással és egy különálló asztali lejátszóval is jön, amelyeket kimondottan a zene köré tervezett a Google. Ez minimum meglepő, mivel eszerint a YouTube alkalmazásból nem lesz közvetlenül elérhető a YouTube Music felülete, ami a rajt előtt súlyos hibának tűnik.
Tartalom tekintetében sokkal közelebb áll a "rendes" YouTube és a YouTube Music, a Google ígérete szerint a szolgáltatás a YouTube-katalógus kínálatával rendelkezik, vagyis a hivatalos számok, albumok, lejátszási listák mellett a remixek, élő felvételek, feldolgozások is elérhetőek lesznek - és nem csak audiós, hanem videós formában is.
Mindezeket a szolgáltatás személyre szabással egészíti ki - ahogy az 2018-ban már normálisnak számít. A felület tehát a felhasználó ízlésének ismeretében kínál további hallgatni- és néznivalót, amit a kontextus függvényében tovább finomhangol: reptéren tartózkodva felkínál egy lazító lejátszási listát, a konditeremhez közeledve pedig jöhetnek a keményebb számok. Ezek nem számítanak újdonságnak a Google-nél, a Play Music már egy ideje kínálja ezeket a kontextusérzékeny zenéket, úgy tűnik ez elég sikeres volt ahhoz, hogy a következő szolgáltatásba is átvigye a cég.
Lássuk az üzleti modellt
A nagy csavar, hogy a Play Music-kal ellentétben a YouTube Music alap szinten kínál ingyenes előfizetést is, amelyet reklámokkal tűzdel meg. Komolyabb korlátozás is van, az ingyenes verzió a háttérben nem szól és letöltéseket sem engedélyez. A YouTube Music Premium eltünteti a reklámokat, a háttérben is zenél, illetve letölthetővé teszi a lejátszási listákat és albumokat - cserébe meredek, 10 dolláros havi előfizetési díjat kell fizetni.
A YouTube Music Premium fölött érkezik viszont még egy szolgáltatás, a YouTube Premium. Ez magában foglalja a teljes fenti szolgáltatást, viszont megfejeli azt a reklámmentes YouTube felülettel, háttérben lejátszással és a letöltés lehetőségével. Ez már 12 dollárba kerül havonta, tehát 2 dollár a teljes YouTube reklámmentesítése. A fentivel párhuzamosan a cég kivezeti a YouTube Red szolgáltatást. A Google Play Music ellenben érintetlen marad, a szolgáltatás és a dedikált Play Music alkalmazás is elérhető marad, a megvásárolt és feltöltött zenék streamelhetőek, stb. A Play Music előfizetőknek viszont a YouTube Music Premium ingyenesen jár majd - a két szolgáltatás ára azonos, 10 dollár havonta (érdekes viszont, hogy ez nem tranzitív, tehát a Play Music mellé jár a YouTube Music Premium, fordítva viszont ez nem igaz).
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A cég számára komoly problémát jelent, hogy a Google márka (különösen a Google Play márka) egész egyszerűen nem vonzó a konzumer szegmensben, nem vált olyan "love branddé", mint az Apple. Ez tükröződik a saját márka alatt kiadott konzumer eszközök eladásain is, de valószínűleg tükröződik a Google Play Music relatív kudarcán is. Szerencsére a cégnek van a tarsolyában egy másik márka, a YouTube, amely történetesen kapcsolódik is a zenei világhoz, a zenés videoklipek kapcsán. A Google is hangsúlyozza bejelentésében ezt a kapcsolatot, minden hónapban 1 milliárd felhasználó fogyaszt valamilyen zenei tartalmat a szolgáltatásban, a platformon pedig 2 millió zenész osztja meg tartalmait.
Magyarország?
A YouTube Music jövő kedden, május 22-én indul el, első körben az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Új-Zélandon, Mexikóban és Dél-Koreában, a következő hetekben pedig bővül a kör, Ausztria, Kanada, Dánia, Finnország, Franciaország, Németország, Írország, Olaszország, Norvégia, Oroszország, Spanyolország, Svédország, Svájc és az Egyesült Királyság van a listán - Magyarország nincs. Annak fényében, hogy az előző iteráció, a YouTube Red sem volt nálunk elérhető, nagy reményeket egyelőre nem fűzünk ehhez.