Masszív érték lehet a Waymo
Merész számot dobott be a UBS befektetési bank elemzője, akár 135 milliárdot is érhet a Waymo.
Utcahosszal vezet - szó szerint - a Waymo az önvezető autókat fejlesztő cégek versenyében, mondja a UBS frissen kiadott elemzése. A befektetők számára készült dokumentum 22 iparági szakértő megkérdezésével készült, a cég elemzője, Eric Sheridan ennek alapján igyekezett megbecsülni, hogy mekkora lehet a Waymo várható értéke: 25 és 135 milliárd dollár között lehet hamarosan a részleg értéke, amit a befektetőknek érdemes lesz hamarosan az anyavállalat Alphabet értékébe is belekalkulálni. Sheridan szerint a gigászi értékelést az indokolja, hogy a Waymo látványosan a mezőny előtt jár a technológia érettségét tekintve.
Az alap értékelési szint 75 milliárd dollár, ez olyan forrásokból származó bevételekkel számol, mint a technológia licencelése autógyártók számára, robottaxik, az utasok monetizációja és a térképek. Ezek mind hipotetikus bevételek, jelenleg a Waymo nem üzemel kereskedelmi üzemmódban, azonban az elemzés szerint a cég jelen állás szerint a piac mintegy 60 százalékát is megszerezheti - és nem kis piacról van sz, 2030-ra akár 2,8 billió (!) dollár is lehet ennek bevétele.
Waymo's fully autonomous driving technology is here
Még több videóÉrdekesek a kivetített számok is: az elemzés szerint 2030-ra az értékesített autók 12 százaléka lehet önvezető (ez meglehetősen konzervatív becslésnek tűnik), és világszerte 26 millió robottaxi dolgozik majd - ezek eredőjeként a magánautók piaca 5 százalékkal zsugorodik. A robottaxik felívelése 2026 körül képzelhető el az elemzés szerint, ezt persze mozgathatja számtalan tényező, a szabályozástól a közvélemény megítéléséig, illetve az egyes piacokon is egészen más ütemű berobbanással érdemes számolni.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A versenytársak meglehetősen rosszul állnak az összehasonlításban. A Waymo kihívói változatos helyekről érkeznek, a Daimler, a General Motors vagy a Tesla az autógyártó oldalról érkezve fejleszt saját megoldást, az Nvidia és az Intel chipgyártóként igyekszik megoldást fejleszteni, míg az Uber már létező car sharing szolgáltatásának kiterjesztéseként épít önvezető technológiát.
A Waymo hatalmas előnye, hogy a Google technológiáját tudhatja maga mögött. Utóbbi cégnek ugyanis egyedülálló tapasztalata van nagyméretű informatikai rendszerek üzemeltetésében és a mesterséges intelligencia kutatásában, emellett minden, az önvezetéshez kapcsolódó területen nagyon erős szereplőnek számít, a gépi látástól a hardveres gyorsítókig. És ugyan a Google a keresésen (pontosabban a hirdetésekkel) lett nagyon gazdag, az önvezető megoldás technológiai szempontból egyáltalán nem áll messze a cég alap érdeklődési területeitől.
Egy példa: a Google igen kiterjedt tesztflottát futtat az utakon évek óta, ezek mára összesen közel 10 millió kilométert tettek meg. A szimulált kilométerek száma azonban ennél három nagyságrenddel nagyobb, 8 milliárd kilométert tesz ki. Ezek olyan tesztkörnyezetek, amelyben a gépi tanulásos algoritmusokat a Waymo mérnökei szimulált helyzetekben tudják vizsgálni, így olyan eseteket is rendszeresen elő tudnak állítani, amelyek a valós életben csak nagyon nagyon ritkán fordulnak elő. A szimulációk alapján lehet kvantifikálni az egyes modellek evolúcióját és vizsgálni a különböző megközelítések hatékonyságát, sikerességét. Az ilyen rendszerek hosszú távú működtetéséhez azonban rengeteg olyan kompetenciára van szükség (például adatközponti rendszerek építése, fejlesztése, skálázása költséghatékonyan), amellyel a Waymo-n kívül a versenytársak nem nagyon rendelkeznek.