Hivatalos: megveszi a Vodafone a UPC-t
Szerdán pont kerülhet az évtized egyik legnagyobb európai telekommunikációs akvizíciójával kapcsolatos találgatások végére. Lapértesülések szerint eldőlt, hogy a Vodafone Csoport felvásárolja a Liberty Global németországi és bizonyos kelet-európai leányvállalatait, ezzel a brit tulajdonú mobilszolgáltató több országban - köztük hazánkban - is rendkívül erős kábeles pozíciókat szerez.
Frissítés: cikkünk megjelenését követően, szerda reggel a felek hivatalosan is bejelentették szándékukat, így a kiadott közlemények szerint immár bizonyos, hogy a Liberty Global eladja német, román, cseh és magyar leányvállalatait a Vodafone Csoportnak. A 18,4 milliárd eurós összértékű tranzakció a jövő év közepén zárulhat le, az Európai Bizottság jóváhagyását követően.
Pár órán belül véget érhetnek a találgatások a Liberty Global és a Vodafone akvizíciós megállapodása kapcsán: a Financial Times úgy tudja, holnap bejelenthetik a felek, hogy a brit tulajdonú mobilszolgáltató felvásárolja az amerikai kábelcég több európai leányvállalatát. Az üzlet létrejötte valójában már senkit nem érhet váratlanul az iparágban, gyakorlatilag évek óta csak az volt a kérdés, hogy mikor egyeznek meg a felek a részletekben. Így többek közt a vételárban, mely eléri a 18 milliárd eurót.
Kábelbarátság
A Liberty Global - mely egyebek mellett a UPC Magyarország tulajdonosa is - és a Vodafone közt idén év elején, közel két és fél év után kezdődtek újra a tárgyalások a két cég érdekeltségeinek összevonásáról. A Vodafone-nak régóta eltökélt célja, hogy vezetékes szolgáltatásokkal egészítse ki portfólióját, ez az elhatározás ezúttal akvizíciók formájában ölthet testet több európai piacon, így elsősorban Németországban, de többek mellett Magyarországon is.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Noha a Vodafone és a Liberty Global közti násztánc évek óta zajlik, a tárgyalások 2015 szeptemberében megszakadtak, miután a cégek több fontos ponton nem tudtak megegyezésre jutni egymással. John Malone, a Liberty Global feje akkor azt nyilatkozta, hogy bár a két szereplő érdekei közösek, és az összeolvadás kézenfekvő lenne, a felek közt olyan hozzáállásbeli különbségek vannak az üzlet bizonyos aspektusait tekintve, mely útjában áll a megállapodásnak.
Az azóta eltelt három évben a felek érdekei jelentősen változtak, így a Vodafone Csoport a tárgyalások körüli médiavisszhangra reagálva már februárban világossá tette, hogy nem vegyesvállalat létrehozásában gondolkodik. Noha a két cég a holland piacon vegyesvállalatban vonta össze erőit, a mostani megállapodásnak már egyértelműen az a célja, hogy a brit gyökerű mobilszolgáltató rendkívül erős vezetékes pozíciókat szerezzen magának a kontinensen, így hatékonyabban tudjon harcba szállni az olyan, integrált szolgáltatásokat kínáló távközlési cégekkel, mint a Deutsche Telekom, illetve annak leányvállalatai.
A frusztrált milliárdos
Az akvizíció egyben azt is jelentheti, hogy John Maloney "kábelcowboy" cége több évtized után jelentősen leépíti európai jelenlétét. Bár a két cég közti tárgyalások megszakadásakor még maga Maloney nyilatkozta, hogy kevés esélyt lát a megegyezésre, nyílt titok, hogy az amerikai kultúrából származó Libertyt hosszú évek óta frusztrálják az európai piacon zajló "bizonyos trendek". Összességében ez lehetett az egyik szempont, melynek köszönhetően a menedzsment végül a régiós kivonulás mellett döntött.
A Liberty Global vezérigazgatója, Mike Fries két évvel ezelőtt Amszterdamban számos jelentősebb kelet-európai médium - köztük a HWSW - képviselői előtt úgy nyilatkozott, hogy a régió, melyben a társaság a 90-es évek eleje óta jelen van, fontos piac a Liberty számára. A cégvezető ugyanakkor kiemelte, hogy a régióban bizonyos nyugati piacokhoz képest jóval élénkebb verseny zajlik az ügyfelekért, ez, valamint a lényegesen alacsonyabb fizetőképes kereslet a szolgáltatások árán is meglátszik.
Fries a román piacot felhozva példaként emlékeztetett rá, hogy Romániában ugyanazért a szolgáltatásért 75%-kal kevesebbet kell fizetni, mint Hollandiában, az Egyesült Államokkal összehasonlítva pedig még kontrasztosabb a kép, hiszen egy ottani, 160 dolláros díjcsomagot Romániában 4-6 euróért ad a szolgáltató. Mike Fries 2016-ban a magyarországi piac sajátosságaira is reagált röviden, az éppen akkor bevezetett, a TV2 és az RTL Klub továbbításáért felszámított kötelező programdíjat említve.
Mindenkit lesokkolhat itthon
A UPC Magyarország tulajdonosváltása teljesen újraoszthatja a lapokat a magyar távközlési szektorban. A cég lakossági és üzleti vezetékes ügyfeleinek száma megközelíti a 850 ezret, a UPC ügyfélbázisának mérete ezzel nagyságrendileg megegyezik a román kézben lévő DIGI-ével. A piaci erőviszonyok azonban idén jó eséllyel jelentősen változnak majd azáltal, hogy a DIGI felvásárolja az Invitel lakossági üzletágát - ezzel további mintegy 400 ezer ügyfelet bekebelezve.
A Vodafone Magyarország egyébként már önállóan, más, nagyobb helyi szereplők bevonása nélkül is megkezdte vezetékes lábának kiépítését, az így kínált szolgáltatások azonban kizárólag üzleti ügyfelek igényei szerint lettek kialakítva. A kábeltévé- és internetszolgáltatások piacán egyaránt második szereplőnek számító UPC bekebelezésével ugyanakkor merőben új helyzet állhatna elő, a mobilpiacon évekig, évtizedekig szenvedő Vodafone kombinált csomagjainak köszönhetően hirtelen a Telekom első számú, messze legfontosabb versenytársává válhatna hazánkban.