Már Instagramon is megvonja a fejlesztőktől az adatokat a Facebook
A Facebook a hetek óta tartó botrány hatására az Instagram API hívások korlátozásába kezdett. A fejlesztők viszont az előzetes bejelentés hiányára panaszkodnak, ami miatt nem tudták a változásra időben felkészíteni a platformra építő alkalmazásokat.
Előzetes figyelmeztetés nélkül korlátozta az API hívások számát az Instagram óránként felhasználónként 5 ezerről 200-ra. Az Instagramra építő alkalmazások fejlesztői minderről csak úgy értesültek, hogy sokkal kevesebb adatot kapnak meg, és az appok egyes funkciói nem is működnek. A helyzet előtt értetlenül álló fejlesztők a StackOverflow-n panaszkodtak, miközben a TechCrunch-nak két független forrás is megerősítette, hogy az API híváslimit megváltozott, tehát nem hibáról van szó. Az Instagram és anyacége, a Facebook egyelőre nem hajlandó válaszolni a kérdésekre, a vonatkozó dokumentációs oldal pedig még mindig azt írja: "Lehet, hogy hibás hivatkozásra kattintottál, vagy az oldalt eltávolították."
A történtek minden bizonnyal a hetek óta húzódó Cambridge Analytica-botránnyal függenek össze, mely miatt a Facebook korábban közölte, hogy egyelőre nem fogadja el újabb appok indítását, míg nem sikerül változtatásokat bevezetni a platformon. Ezek az alkalmazások Instagram esetében, amelyek például a bejegyzéseket kedvelő felhasználói közönséget elemzik vagy a segítségükkel releváns címkéket lehet találni. Elméletben az appokon keresztül begyűjthető adatok szintén lehetőséget adhatnak a felhasználók preferenciáinak megismerésére, akárcsak a Facebook oldalkedvelések esetében. Valószínűleg ezért szeretné a cég korlátozni a begyűjthető adatok mennyiségét, és szigorítani a hozzáférés módját. A meglévő appok fejlesztői viszont érthető módon kifogásolják, hogy a változásról semmilyen információt nem kaptak, és így nem tudták időben felkészíteni az alkalmazásokat a kevesebb API hívásra.
A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.
Már eddig is próbált fellépni az Instagram néhány ártalmas alkalmazás ellen, amely nem hivatalos funkciókért cserébe pénzt szed a cégektől, hogy cserébe azok akár spam üzenetekkel áraszthassák el a felhasználókat - tette hozzá a TechCrunch. A Sensor Tower elemzőcég adatai szerint a Reports+ havi 4 dollárért cserébe nyújt analitikát az Instagram követőkről, és így 2016 óta már összesen 18 millió dolláros bevételre tett szert az App Store-on és a Google Play-en keresztül, amelyből 1,2 millió dollár az előző hónapban keletkezett. Az Instagram idén januárban jelentette be, hogy két év alatt fokozatosan megszünteti a régi API-t, hogy megtisztítsa a szolgáltatást. Július 31-én például megszűnik a lehetőség, hogy a platformra épülő appok lehúzhassák a felhasználók követőinek listáját és a külső appon keresztül bekövethessenek vagy kikövethessenek másokat. Erről viszont a cég időben tájékoztatta a fejlesztőket, ellentétben a mostani API hívási szám korlátozásával.
A lépés elsősorban azokat a fejlesztőket érinti majd érzékenyen, akik saját megoldást (vagy appot) építettek erre az API-ra, sok esetben ugyanis e korlátozás teljesen ellehetetleníti ezek működését. Itt olyan alkalmazásokra érdemes gondolni, amelyek hozzáadott funkcionalitást nyújtanak az Instagram felületéhez képest - például tömeges követésre vagy kikövetésre képesek, vagy mutatni tudják, hogy hány és milyen követőket veszítettünk az elmúlt időszakban. Szintén veszélyben lehet például a Tinder-Instagram integráció, illetve értelemszerűen más hasonló integrációk is. Az ilyen megoldások most óránként 200 hívással gazdálkodhatnak, ami néhány felhasználót ki tud szolgálni, tömeges használatra viszont már kevés lesz.
A Facebook sorozatos változtatásokkal próbálja bizonyítani, hogy képes a felhasználók adatainak megóvására. Emiatt közölte a cég, hogy megszünteti a Partner Kategóriákat, amelyen keresztül a hirdetők a személyre szabott reklámokhoz még több célzási kategóriát használhattak. Továbbá a közösségi óriás azt is tervezi, hogy a Custom Audience üzleti felületen valahogy igazoltatni fogja a cégeket arról, hogy a megcélzott fogyasztói beleegyeztek az email címük felhasználásába.
Maga a Cambridge Analytica kapcsán kipattant botrány és a #DeleteFacebook megmozdulás is inkább kifejezetten a Facebook közösségi oldalhoz kötődik, de nyilvánvaló, hogy a cég nem szeretné, ha felhasználói bizalomvesztés átterjedne más megoldásaira, mint az Instagramra, a WhatsAppra és a Messengerre - ráadásul az üzleti szemlélet valószínűleg hasonló volt eddig is minden szolgáltatásban. Úgyhogy a Facebook változtatásai várható módon a többi szolgáltatást is érintik majd. Ez viszont önmagában nem jelentené, hogy bejelentés nélkül módosítsa az API-kat és az eddigi folyamatokat, ami a fejlesztőket, és ezen keresztül a platformra építő (nem káros) appok felhasználóit is érinti.