Újabb e-kereskedelmi korlátokat dönt le az EU
Várhatóan év végétől több dolgot is egyszerűbben lehet majd rendelni külföldről az Európai Unió határain belül, de például az e-könyvek, a zenék és a játékok nem tartoznak ezek közé. A kereskedőknek továbbra sem kötelező mindenhová szállítani, és eltérő árakat is kínálhatnak földrajzi alapon.
Elfogadta az Európai Parlament a vásárlásra vonatkozó területi alapú tartalomkorlátozás (geoblocking) felszámolását február 6-án, tehát a rendelet hamarosan meg is fog jelenni az Európai Unió Hivatalos Lapjában. Ezt kivetően kilenc hónappal később lép életbe a jogszabály, vagyis innentől kezdve könnyebb lesz más országok cégeitől termékeket vásárolni az interneten keresztül - írja az Európai Parlament oldala.
A rendelet szintén a digitális egységes piaci stratégia (Digital Single Market) megteremtésére irányul, mint ahogy mostanában több uniós szabályozás, de nem szabad összekeverni például a tartalom-roaminggal, hanem ez kifejezetten az internetes vásárlást érinti. Tavaly az európaiak 57 százaléka rendelt valamit az internetről, sőt a netes vevők harmada másik uniós országban működő kereskedőtől vásárolt terméket, de az EU szerint még mindig sok korlátba ütközik a folyamat, amit a rendelettel szeretne felszámolni.
"A területi alapú korlátozás olyan diszkriminatív gyakorlat, amely megakadályozza az online vásárlást végző vevőket abban, hogy egy másik tagállamban elérhető honlapon keresztül termékekhez vagy szolgáltatásokhoz férjenek hozzá, illetve termékeket vagy szolgáltatásokat vásároljanak." - definiálja a geo-blokkolás fogalmát az Európai Tanács.
Így viszont a rendelet biztosítaná a más EU-s tagállamban termékeket és szolgáltatásokat vásárolni kívánó fogyasztóknak és cégeknek, hogy ne érje őket megkülönböztetés az árak, az értékesítési vagy a fizetési feltételek kapcsán. A kereskedőknek a más uniós országból származó vevőket ugyanúgy kell kezelni, mint a belföldi vásárlókat, és nem lehet megtagadni a vásárlást valaki állampolgársága, lakhelye vagy aktuális tartózkodási helye miatt. Tehát a jövőben nem fordulhat elő például, hogy egy cég indoklás nélkül meggátolja egy árucikk internetes vásárlását egy másik országból érkezőnek, és visszairányítja egy helyi áruházhoz, ahol más áron kaphatja meg az adott terméket. Az Európai Bizottság vizsgálata szerint a fogyasztók csak az esetek 37 százalékában tudtak külföldről valóban megvenni egy terméket, máskor a geo-blokkolásba ütköztek, gyakran háztartási eszközök és sportesemények belépői kapcsán.
Várhatóan 2018 végétől megváltozik a helyzet, legalábbis olyan árukra, például háztartási eszközökre, bútorokra, vagy elektronikai cikkekre vonatkozóan, amelyet "a cég olyan uniós tagállamba is szállít, ahová az ügyfél hajlandó elmenni érte". Fontos tehát, hogy a szabályozás nem írja elő, hogy minden webshopnak szállítania kell az EU egész területére, de amennyiben a vásárló hajlandó az áruért menni, csupán a bankkártya országa alapján nem tiltható ki.
Továbbá vonatkozik a diszkrimináció tiltása különböző digitális szolgáltatásokra, mint felhős szolgáltatásokra és adattárolásra (például tűzfal, weboldal hosting, adattárolás), valamint szabadidős tevékenységekhez kapcsolódó szolgáltatásokra, mint például a koncertjegyekre vagy sporteseményekre szóló belépőkre. Ezenkívül a vevőket a bank- vagy hitelkártyájuk kibocsátási helye miatt sem lehet hátrányosan megkülönböztetni és nem lehet a bankkártya típusokon belül egyeseket földrajzi alapon elutasítani. Ahogy a szövegezésből látszik, a szabályozás egyáltalán nem terjed ki minden estre, ezért kár lenne nagyon előre ünnepelni.
Jelentős kivételek
Fontos kitétel, hogy a néhány hónap múlva életbe lépő szabályozás nem vonatkozik a szerzői jogi oltalom alatt álló tartalomra, úgy mint e-könyvekre, letölthető zenére, zenei streaming szolgáltatásokra és online játékokra. Nem tartoznak a rendelet hatálya alá a pénzügyi, az audiovizuális, a szállítási, az egészségügyi és a szociális szolgáltatások sem. Lényeges kivétel ezenkívül, hogy a rendelet nem tiltja az eltérő árak alkalmazását sem. A kereskedők továbbra is különböző értékesítési feltételeket, például eltérő árakat kínálhatnak, és egyes területeken a fogyasztók bizonyos csoportjait vehetik célba.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Ezek alapján Julia Reda kalózpárti európai parlamenti képviselő arra figyelmeztet, hogy nem igaz az EU hangzatos közleménye arról, hogy megszűnt a területi alapú korlátozás, hanem ez csak a felsorolt három "nagyon speciális esetre" vonatkozik, és pont nem azokra, amelyeket az európaiak jellemzően külföldről igénybe vesznek. Mint az EP képviselő írja, megpróbálta elérni, hogy a digitális média is részét képezze a szabályozásnak, de nem tudott sikert elérni.
Az Európai Parlament is tisztában van vele, hogy a felsorolt kivételek nagyon fontos korlátozásokat jelentenek, ezért egyelőre egy záradékkal oldotta meg a kérdést, amely szerint a Bizottságnak két éven belül azaz 2020-ig meg kell vizsgálni, hogy szükséges-e a törvényt kiterjeszteni további termékekre. Azonban akkor már egy új ciklus kezdődik, úgyhogy nem feltétlen ugyanazok lesznek a tagjai az Európai Parlamentnek és az Európai Bizottságnak, ami akár jót vagy rosszat is jelenthet, de növeli a bizonytalanságot.
A múlt héten megszavazott szabályozás 9 hónap múlva lép érvénybe onnantól kezdve, hogy az megjelenik az Európai Unió Hivatalos Lapjában, mely 2018 márciusában várható. Tehát a tervek szerint már 2018 decemberétől lehet külföldről is területi alapú korlátozás nélkül árukat vásárolni, kivéve például e-könyveket, online játékokat vagy éppen letölthető zenéket.