Az Apple a legnagyobb okostelefon-gyártó
Az Apple a legnagyobb okostelefon-gyártó, de az egész évet már a Samsung vitte. Friss IDC számok az okostelefonos frontról. Lehet, hogy sosem érjük el az évi másfél milliárd eladott készüléket?
Az IDC friss eredményei szerint 2017 során már csökkent az értékesített okostelefonok száma, a 2016-os 1,473 milliárdról 1,472 milliárdra, ahogy tetőzött az emberiség vásárlási kedve. A negyedik negyedévet tekintve még egyértelműbb a trend: míg 2016 végén még 430 millió okostelefont vásároltunk globálisan, 2017 végén már "csak" 403,5 millió egység kelt el, ahogy a piac elérte a telítődési pontot.
A keresletet pedig leginkább az árak fogták vissza. Az új generációs zászlóshajók jóval magasabb árakon rajtoltak minden gyártónál, mint a korábbi években, ami arra ösztönözte a vásárlókat, hogy kicsit tovább tartsák meg a régi eszközeiket - fogalmaz az IDC közleménye. Ezt kiegészíti, hogy a 2017-es trend, a "faltól-falig" kijelzők inkább luxusként, nem pedig tényleges igényként jelentek meg a felhasználók oldalán.
Gyártói sorrend
A piac csúcsán az Apple - az ünnepi szezon hagyományosan a cég vadászterülete, 2016 végén is az iPhone-ok vitték a prímet. A 77,3 millió eladott darab 19,3 százalékos piaci részesedésre volt elegendő, és hiába csökkent 1,3 százalékkal a darabszám, a zsugorodó piacon így is tudta növelni részesedését egy százalékponttal a cég. Az IDC szerint sokat segített a vállalaton, hogy ma már nagyon széles portfólióval rendelkezik, az "iPhone" igazából már sok-sok modell keverékét jelenti, az olcsó iPhone SE-től az ezerdolláros iPhone X-ig.
A Samsung 74,1 milliós darabszámmal a második, a dél-koreai gyártó 4,4 százalékos zsugorodást mutatott be, részesedése azonban így is tudott picit növekedni, 18,4 százalékra. A cég viszonylag jól viselte a feltörekvő kínai márkák oldaláról erősödő versenyt, egész évet tekintve pedig piacvezető tudott maradni.
A sűrű üldöző mezőnyből a Huawei kezd felkapaszkodni az Apple-Samsung párosra, ez már az előző negyedévekben is nyilvánvaló volt. A kínai gyártó most botlott azonban, a 41 milliós darabszám számottevő, 9,7 százalékos visszaesés, ehhez némi piacvesztés is társul, részesedése 10,5 százalékról 10,2-re esett vissza. Ettől függetlenül a gyártó törekvései nem sikertelenek, a kétmárkás stratégia, amely a Huawei brandet a top szegmensben, a Honort pedig valahová alá pozicionálja, jól működik a fejlődő piacokon és segített megőrizni a cég korábban elért sikereit.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A kirobbanóan sikeres cég koronája most a Xiaomit illeti, a cég gyakorlatilag megduplázta eladásait, 14,3 millióról 28,1 millióig tudta emelni az értékesített okostelefonok mennyiségét, ezzel részesedése 3,3 százalékról 7 százalékig ugrott. A háttérben a nagyon aktív Kínán kívüli terjeszkedés van, a cég gyors ütemben építi ki infrastruktúráját Indiában, Oroszországban, Indonéziában, amit zajos siker követett.
A top 5-be még a BBK Electronics csoport egyik tagja, az Oppo-Vivo-OnePlus hármas legnagyobb tagja, az Oppo került be, 27,4 milliós darabszámmal és 13,2 százalékos zsugorodással. "Ahogy a Xiaomi, az Oppo is sikerrel mozdult a Kínán kívüli piacokra és szerzett részesedést a többi ázsiai országban, mint India, Indonézia és Vietnam." - mondja az IDC.
Érdemes megfigyelni, hogy a néhány évvel ezelőtt jól szereplő márkák közül ma már csak az Apple és a Samsung tudott a topon maradni, a Sony, a Motorola, az LG, a ZTE, a Nokia és számtalan más név is feloldódott lassan az "egyéb" kategóriában. Ez egyébként a piacnak mindössze 38,6 százalékát tette ki, ami nagyon jelentős visszaesés az egy évvel ezelőtti 42,7 százalékhoz képest és kiválóan jelzi a konszolidációt: a nagyok egyre nagyobbak, a kicsik egyre kisebbek lesznek.