Rendet tesz a Facebook a hírfolyamban
Úgy tűnik, hogy tényleg tenni akar a Facebook a közösségi oldalt érős sorozatos kritikák ellen, akár a bevétel rovására is, legalábbis rövid távon. A vállalatoknak új stratégiát kell majd elsajátítani, hogyan érhetik el az embereket az oldalon a "jelentőségteljes bejegyzésekkel".
Már el is kezdte megvalósítani Mark Zuckerberg az újévi fogadalmát, hogy megjavítsa a Facebookot, de a múlt heti bejelentésével sikerült megijesztenie a befektetőket és a hírfolyamot használó vállalatokat. A tervek szerint ugyanis a közösségi oldal a jövőben kevesebb céghez és kiadóhoz tartozó bejegyzést fog mutatni a hírfolyamban, helyette a ismerősök és családtagok üzenetei jelennek majd meg, mivel utóbbiakkal lehet "jelentőségteljes beszélgetéseket" elindítani, ami tavaly óta a közösségi óriás gyakran hangoztatott jelszava. Így viszont a vezérigazgató azt is megjósolta, hogy a felhasználók kevesebb időt fognak tölteni a felületen.
A Facebook saját belső tanulmányokkal és megbízott kutatókkal próbálta elemezni a helyzetet, vagyis a fizetett és organikus bejegyzések megjelenése közötti egyensúly megbomlását, illetve hogyan lehetne visszafordítani a folyamatot, továbbá a közösségi hálónak hozzájárulni a felhasználók "jól-létéhez". A nem is olyan meglepő eredmények szerint az emberek akkor érzik jól magukat, például kevésbé magányosan, ha más ismerőseikhez kapcsolódhatnak, és nem csak passzívan híreket olvasnak vagy videókat néznek - annak ellenére, hogy ezek lehetnek szórakoztatóak vagy informatívak.
Úgyhogy Zuckerberg elképzelései szerint a fejlesztőcsapatok a jövőben kevésbé azon dolgoznak majd, hogy releváns tartalom jelenjen meg a facebookozók számára, hanem inkább "jelentőségteli közösségi interakciók" induljanak, mint például hosszabb hozzászólások, és megosztások formájában. Tavaly már tapasztalható volt hasonló változás, de akkor még csak a csoportokkal kapcsolatban jelentek meg a tervek, és nem volt szó arról, hogy a cég azt a teljes oldalra kiterjeszti majd.
Ezek változnak a hírfolyamban
A közlemény szerint még "hónapokat vehet igénybe", hogy az algoritmus módosítása érzékelhető legyen minden egyes Facebook terméken. A első változás a hírfolyamban lesz majd látható, ahol érezhetően több bejegyzés fog majd megjelenni a családtagoktól, barátoktól és a csoportoktól. Mivel a felületen korlátos számú bejegyzés fér el, ezért ebből következik, hogy kevesebb tartalom lesz majd látható a cégektől, márkáktól és a kiadóktól.
Mint ahogy Adam Mosserivel, a Facebook hírfolyam igazgatója elmondta egy interjúban, az ismerősökön kívül több tartalom lesz a hírfolyamban a csoportoktól, de kevesebb az oldalakról és számottevően kevesebb videó, ami általában a passzív megtekintési időt növeli. Azok a tartalmak viszont bármilyen (üzleti vagy magán) szerzőtől elsőbbséget fognak kapni, amelyek a beszélgetések előmozdításában segítenek. Tehát "azok a hír tartalmak, amikről sokat beszélnek a felhasználók egymás között még jól is járhatnak a frissítéssel" - mutat rá a Közösségi Kalandozások blogbejegyzése.
Összességében nem az lesz az eredmény, hogy a Facebook teljesen kitiltja a cégeket a hírfolyamból, mint ahogy azzal tavaly hat országban kísérletezett. A vizsgálat eredményei rámutattak, hogy a híroldalak "eltávolítása" számottevően nem csökkentette (csak 3 százalékkal) a híroldalak Facebookról érkező forgalmát, ugyanis az ismerősök egymás között is megosztották a fontosabb cikkeket hivatkozásait. A hírfolyam igazgató szerint nem a tavalyi próbálkozás hatására indul el a mostani fejlesztés, de kérdésünkre Lévai Richárd az RG Stúdió közösségi marketing specialistája kifejtette, hogy hasonló irányba mozdul el a helyzet - a céges bejegyzések ugyan megjelenhetnek a jövőben is a hírfolyamban, de "nagyon érdekes tartalmak kellenek ahhoz, hogy elérésük legyen".
A bejegyzések elérése 32 százalékot esett a kísérletben, de a forgalomterelést nem befolyásolta
Ügyesen megválasztott stratégiára lesz szüksége a cégeknek, hogy feltűnjenek a hírfolyamban, sőt a korábbiaknál akár fontosabb pozíciót is kapjanak. Példaként Zuckerberg megemlíti, hogy a televíziós sorozatok és a sportcsapatok rajongói között az eddigiekben is szorosabb közösségek alakultak ki, mint ahogy az élő közvetítések közben is több hozzászólás érkezik mint a hagyományos videóknál. Tehát a jövőben a vállalatoknak inkább ezekre a területekre kell majd fókuszálni az egyszerű közlemények helyett, ha a Facebookon látogatottságot szeretnének elérni.
Bár érezhető, hogy a nagyobb szabású változtatásokat a közösségi óriás az orosz álhírek elleni kongresszusi vizsgálat közepette jelentette be, de a hírfolyam igazgatójának elmondása szerint a változások nem az álhírekkel vannak összefüggésben, így azokból nem fog kevesebb megjelenni a fejlesztés után sem. Továbbá a hirdetések megjelenését sem fogja az újítás befolyásolni az oldalon, mivel az egy különálló rendszerben fut a hírfolyam algoritmusától.
Súlyos következmény a cégeknek
Bár a változás relatív csekélységnek tűnik, de jelentős következményei lehetnek a Facebookot nem magánszemélyként használó cégekre nézve, mint például médiacégek, kisebb vállalkozások, nagyobb márkák vagy bárki más, aki eddig az üzletét a fogyasztók hírfolyamára alapozta - írja a The Verge. Mint ahogy Zuckerberg figyelmezteti a befektetőket, a változások eredményként a felhasználók kevesebb időt fognak eltölteni a közösségi oldalon, és a cégek mutatói az eddigieknél alacsonyabb értékeket fognak mutatni, például elköteleződésben.
Azonban a vezérigazgató szerint az oldalon töltött idő "sokkal értékesebb" lesz, és ez hosszú távon jobb lesz a közösségnek, ezáltal pedig a cégeknek is. Lévai Richárd kérdésünkre hozzátette, hogy a facebookos megjelenés a cégek nagyon széles körét érinti, így a nagyobb vállalatok a jövőben hirdetéssel továbbra is sikereket érhetnek el és a szakértőik a közösségi oldal új szabályainak megfelelő bejegyzéseket fogalmazhatnak meg. Viszont például a civil szervezeteknél nem feltétlen adott az a szakértelem, hogy tudják hogyan kell kommunikálni annak érdekében, hogy szélesebb kört megmozgassanak.
Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.
Korábban már írtunk róla, hogy "a megtérülés határán mozog a KKV-k facebookos jelenléte", ezért a változások ezeket a magyar cégeket is negatívan érinthetik. Viszont mérettől és vállalkozástípustól függetlenül, "ha valaki eddig is tudott beszélgetéseket indítani, akkor jól jöhet ki belőle" - tette hozzá a hazai Facebook szakértő. A többi cégnek viszont meg kell tanulni a közösséget megmozgató kommunikációt, ugyanis az élő videókhoz és a csoportokhoz több időre és hozzáértésre van szükség. Azonban ezeknek az elsajátítására szükség lesz, mivel a kisebb szervezetek a hirdetések várhatóan magasabb árait sem fogják tudni kifizetni.
A kevesebb oldalon eltöltött idő ugyanis kevesebb hirdetésmegtekintést is jelent, és várhatóan az árakat is meg fogja dobni. Ráadásul a vezérigazgató már az előző pénzügyi negyedéves jelentés kapcsán is megjegyezte, hogy "fontosabb a közösségünk megvédése, mint a profit maximalizálása", ami szintén nem nyerte el a befektetők tetszését. Úgyhogy a hirdetési bevételek csökkenésétől tartó részvényeseket ezúttal sem sikerült megnyugtatni a hosszútávú tervekkel, ezért az amúgy kitartóan felfelé menetelő részvényárfolyam a bejelentést követően 4,5 százalékot esett.
Zuckerberg tervei egyfajta előre menekülésnek tűnnek, mivel a cég megérezte a saját felelősségét. "Kezdetben biztosan nem gondolták, hogy ennyi embernek ilyen sok idejét el fogják venni, és ennyire képesek lesznek befolyásolni őket." - jegyezte meg Lévai. Az új stratégia azonban a cégek részéről is újfajta működési modellt fog igényelni, és egyelőre az sem tűnik teljesen biztosnak, hogy a változások a kívánt eredményekkel fognak járni a közösségi oldalon.