Miről és hogyan kommunikálnak a hazai szoftverfejlesztők a weben?
A hazai szoftverfejlesztők interneten megjelenő szakmai bejegyzéseit vizsgálta a véleményanalízissel foglalkozó Neticle kutatása. Kiderült, hogy jellemzően milyen felülettípusokat használnak a fejlesztők és milyen szakmai témákról beszélgetnek egymással.
A szoftverfejlesztők interneten megjelenő véleményéről tartott előadást Kiss Bernadett, a webes véleményanalízissel foglalkozó Neticle online marketingese, a legutóbbi MeetOFF rendezvényen. A cég kutatói saját szövegelemző szemantikai rendszerük, más néven social listening platformjuk segítségével végeztek nyelvi elemzést, hogy megállapítsák a hazai fejlesztők szokásait - hol és mikor szoktak kommunikálni, illetve milyen szakmai témáról. A Neticle módszereiről és a webes véleményelemzés akadályairól korábban itt írtunk bővebben.
A kutatók a téma feltáráshoz figyelembe vették a közösségi média felületeken túl a cikkekhez fűzött hozzászólásokat, a témáról szóló blogbejegyzéseket és a fórumbejegyzéseket. Ezúttal is a kulcsszavak jelentették a kiindulópontot a vizsgált oldalakon, méghozzá a cég 415 kifejezést kezelt az elemzéshez, mint például operációs rendszerek neveit, programnyelveket, továbbá a bugfix, "programozok", "kódolok" szavakat. Így összesen az elemzők több mint 20 ezer bejegyzést vettek figyelembe a következtetések levonásához.
Legnépszerűbb kommunikációs felületek a fórumok, ahol a vizsgált tartalmak 40,5 százaléka jelent meg, ezek közül is a legtöbb releváns bejegyzést a Prohardver számlál, a második a Gyakorikérdések.hu, amit az Index fóruma és a HUP követ. A fórumszálakon jellemzően szakterületi kérdések jelennek meg, főleg hibákat beszélnek meg vagy tanácsot kérnek egymástól a fejlesztők. A közösségi oldalak csak a második legnagyobb szakmai fejlesztői kommunikációs platformok - legalábbis a publikus, magyar tartalmak alapján. Többek közt Facebookon és Twitteren a vizsgált hozzászólások 35,3 százaléka jelent meg, de ezek a mélyebb szakmai témák helyett inkább csak álláshirdetések és versenyfelhívások a HR-esektől, esetleg viccek voltak. Érdekes még a blogbejegyzés kategória, amelyeken jellemzően negatív hangvételű cikkek jelennek meg, például Homár blog, Munkahelyi terror, Határátkelő vagy a Derrick és Harry.
Aktivitás szempontjából a közösségi oldalakon a hétköznap délelőtti órák a legforgalmasabbak. "Munkával kapcsolatos dolgokról kommunikálnak egymással, ami munkaidőben a legaktuálisabb." - magyarázta a Neticle marketingese. Ha pedig az összes tartalomtípust vizsgáljuk, akkor inkább a hétköznap esti aktivitás felé tolódik a hangsúly, mind közül a legnépszerűbb a szerda este 8-10 óra közötti idősáv.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Témák közül legtöbbször az operációs rendszerek, játékok, fejlesztendő appok merülnek fel, vagy pedig a felhasználók segítséget kérnek egymástól hibák kijavításához, esetleg valamilyen rendszer telepítéséhez. A Neticle hangulatelemző funkciója szerint a hibákkal kapcsolatban elsősorban a csalódottság érzése a domináns, de a sikeres projektekkel összefüggésben azért megjelenik a munka élvezete is. A konkrét szakmai kérdéseken kívül szerepel még a témák közt a fizetés kérdése (jellemzően "külföldön magasabb a fizetés" környezetben), továbbá a munkatársak, a minőség, a tapasztalat vagy a függetlenség témaköre.
Az elemzési szempontokból talán a legérdekesebb, hogy a fejlesztők milyen demotiváló tényezőket említettek a webes bejegyzésekben. Ezek szerint sokszor a cégek túl magas elvárásokat támasztanak velük szemben, egy munkakörben akár 3-4 munkakörnyi feladatot bíznak rájuk. Részben ennek következtében magas a fejlesztők túlóraszáma. Képzési hiányosságok is felmerülnek, mivel például az egyetemen nem adnak át akkora és olyan jellegű tudást, amit azonnal használni lehetne. A fejlesztők legnagyobb félelme pedig az, hogy élőben kell kódolni állásinterjún. Több webes megszólalásban is megjelent, hogy mikor egy állásinterjú sokadik körében élőben kellett volna kódolni, akkor a jelöltek inkább lemondtak az adott munkáról.
Metodológia
A Neticle a webes vélemények kutatásához különböző interneten található forrásokat vesz figyelembe, mint például közösségi oldalak, fórumok, blogok, online hírmagazinok, továbbá a Google Play és az App Store tartalmai. A rendszer minden esetben csak a nyilvános bejegyzéseket elemzi, például Facebookon csak a publikus csoportokat, de a zárt és a rejtett csoportok tartalmai nem tartoznak bele. Továbbá minden országban kizárólag a kutatás nyelvét, tehát a vizsgált esetben a magyar nyelvű tartalmat figyeli. Abban az esetben, ha magyar felületen angolul írt bejegyzést talál a rendszer, ahol a kulcsszó egyezik, ebben az esetben beolvassa a tartalmat, de például hangulatelemzést nem végez ezzel kapcsolatban. A rendszer ugyanis csak az említéseket, azaz a beállított kulcskifejezéseket veszi figyelembe, nem pedig az egyes felhasználók közléseit. A kutatás kizárólag a webes véleményanalízisre szorítkozott, nem készült online kérdőív vagy interjú a hazai fejlesztőkkel.