A tabletpiac lassan, a Samsung kicsit gyorsabban zsugorodik
Visszaesőben a táblagépek piaca, a vásárlók inkább PC-t vagy nagy telefonokat vesznek.
Lassan zsugorodó tabletpiacot vázol fel az IDC legutóbbi jelentése, amelyből a nagyméretű okostelefonok, illetve a fellendülő PC-s szegmens egyre nagyobb darabokat harap ki. A gyártóknak emellett nehéz új vásárlókat csábítani a termékkategóriához, elsősorban a korábbi eszközeiket lecserélők vásárolnak új táblagépeket. A Q3-ban a piac 40 millió eladott tabletet tett ki, 5,4 százalékkal kevesebbet, mint 2016 harmadik negyedében. A klasszikus tabletek mellett a "kettétéphető" azaz leválasztható billentyűzettel szerelt modellek is szerényebben teljesítenek a vártnál, ebben a kategóriában lényegében csak a Microsoft és az Apple látható szereplők az elemzőcég szerint - noha előbbi cég a tabletes TOP 5-be már nem fért be.
A lista első két helye épp az okostelefon-piac fordítottja, azaz az Apple viheti haza az aranyérmet, a második hely pedig a Samsungé. A cupertinói cég 10,3 millió táblagépet adott el a harmadik negyedévben, 11,4 százalékkal haladva meg a tavalyi számokat. Piaci részesedése így 21,9 százalékról 25,8-ra nőtt. A siker jelentős részben az olcsóbb iPadeknek köszönhető.
A Samsungnak az ezüst ellenére nem áll túl jól a szénája, az időszakban 6 millió tabletet tudott eladni, majdnem 8 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ezzel a tavalyi Q3-ban mért 15,4 százalékos piacrész a koreai gyártó esetében 15 százalékra olvadt. Akárcsak az okostelefonok esetében, itt is az olcsóbb modellek fogták a legtöbb szelet a cég vitorlájába, mint a Tab A, illetve E készülékek. A csúcsmodellek az időszakban elég gyengén szerepeltek, pedig ebben a kategóriában a Samsung is felvonultat néhány kettészedhető hibridet - ezek azonban az IDC szerint az eladások kevesebb mint 10 százalékát tették ki.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A dobogóra még épp felfért az Amazon, amely a negyedév leggyorsabb ütemű növekedését tudja felmutatni, 38,7 százalékkal meghaladva tavaly ilyenkor jelentett eladásait. Ez a cég esetében 4,4 millió eladott tabletet és 10,9 százalékos piaci részesedést tesz ki, utóbbi szintén jóval nagyobb, mint a 7,5 százalékos tavalyi érték. A vállalat titka, hogy az olcsóbb készülékekre helyezi a hangsúlyt, 7 hüvelykes Fire táblagépét Prime Day akciójában kevesebb mint 30 dollárért árulta.
A gyártók rangsorában az öt legnagyobb eladás az idei Q3-ban valójában négy, miután a Huawei és a Lenovo fej-fej mellett haladva egyaránt 3 millió tabletet adott el. Ez a Huaweinél derekas, 18,8 százalékos növekedést jelent, a Lenovo esetében azonban már visszafogottabb előrelépésről van szó, a cég eladásai az elmúlt évben 8,9 százalékot híztak. Piaci részesedés terén is közel van egymáshoz a két gyártó, a Huawei 7,5 százalékon áll, vetélytársa pedig hajszállal mögötte, 7,4 százalékot tudhat magáénak - ez egyben azt jelenti, hogy a Huawei megelőzte a Lenovót a piacon, miután tavaly ilyenkor az 6,5 százalékával még 0,5 százalékkal állt riválisa előtt.
A többi vállalat az "egyéb" kategóriába szorult, és összesen 13,3 millió táblagépet adott el, jelentősen kevesebbet mint egy évvel korábban. A visszaesés mintegy 26 százalékos, ezzel pedig a piacrész is 33,3 százalékra zsugorodott egy év alatt 42,8 százalékról. Ugyanazt a trendet figyelhetjük meg tehát itt is, mint az okostelefonoknál, azaz egyre inkább a legnagyobb 4-5 gyártó veszi át az uralmat a piacon, kiszorítva a kisebb szereplőket.