A forró nyár tovább apasztja a PC-piacot
Újabb, határozott csökkenésről szólnak a jelentések, az elemzők viszont stabilizálódást vizionálnak. Megerősítette vezető pozícióját a HP, közel egy százalékponttal vezet a Lenovo előtt.
Tovább folytatódott a PC-piac zsugorodása, a Gartner szerint az eladások 4,3 százalékos csökkenést produkáltak az idei második negyedévben. A gyártók által az értékesítési csatornába leszállított (tehát nem a végfelhasználók által megvásárolt) számítógépek (asztali PC-k, laptopok, ultrabookok és hibrid eszközök) mennyisége a tavalyi 63,87 millió darabról 61,1 millióra esett vissza. A Gartner adatai alapján ez már a tizenegyedik olyan egymást követő negyedév amely csökkenő tendenciát mutatott, ez pedig egy újabb negatív rekordnak számít.
A piac az előző két negyedévben látottnál nagyobb mértékben zsugorodott. A januári jelentés szerint a tavalyi utolsó negyedévben 1,5 százalékkal kevesebb PC fogyott, áprilisban pedig 2,5 százalékról beszélt a Gartner. Ezt megelőzően nagyobb volt az apadás, a tavaly októberi beszámoló 5,7 százalékos visszaesésről számolt be a piackutató, egy évvel ezelőtt pedig 5,2 százalékkal csökkentek az eladások.
Ennek ellenére egyes elemzők stabilizálódásról beszélnek, a jelenleg tapasztalt csökkenés jelentős részét ugyanis a komponenshiány, azaz a DRAM és NAND chipek körül kialakult helyzet számlájára írják, ami miatt a potenciális vásárlók egy része kivár. A két típusú memória iránt még tavaly ősszel ugrott meg a kereslet, ami szinte azonnal áremelkedéseket generált, a megnövekedett igényeket pedig azóta sem sikerült maradéktalanul kielégíteni. Egyes piaci szereplők szerint idén már nem várható érdemi változás, legkorábban jövő év elején normalizálódhat a helyzet. Ez jó esetben akár pozitív irányba is elmozdíthatja a mutatót, az elemzők szerint az üzleti szegmens PC-inek frissítési hulláma miatt akár enyhe növekedés is mutatkozhat majd.
Helycsere az élen
A komplett piac változásai mellett a gyártók rangsora is megmozdult. Az öt negyedév óta folyamatos növekedést produkáló HP immár egyértelműen átvette a vezetést, leszorítva a 8,4 százalékos zsugorodást mutató Lenovót. Az amerikai vállalat ezzel jelenleg a piac 20,8 százalékát birtokolja, miközben Lenovónak 19,9 százalék maradt. A kínai gyártó produkciója tudatos stratégiaváltásnak tulajdonítható, a Lenovo tavaly óta a volumen helyett már a profitot helyezi előtérbe. A harmadik helyen továbbra is a Dell áll, amely márka szerény, 1,4 százalékos növekedést produkált, ez pedig egyhuzamban immár az ötödik gyarapodást hozó negyedév.
Ezzel szemben az Apple apró csökkenést mutatott fel, a 0,4 százalékos mínusz 4 236 000 leszállított Mac-et jelent az egy évvel ezelőtti 4 252 000 darabhoz képest. Az idei negyedévben is jelentős mértékben csökkent az Asus részesedése, a tajvani központú gyártó eladásai további 10,3 százalékot zuhantak, aminek magyarázatára nem tér ki a Gartner. A szintén tajvani Acer sem dicsekedhet, a márka vesszőfutásának továbbra sem látszik a vége, most épp 12,5 százalékkal csökkentek az eladások.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az egyes régiókat tekintve a hazánkat is magában foglaló EMEA régió szerepelt a legjobban, itt az értékesítések csupán 3,5 százalékot estek vissza. Ezzel szemben az APAC (Ázsia Csendes-óceáni térség) régió eladásai 5,1 százalékot csökkentek, ami 21,5 millió PC-t jelentett. A legnagyobbat az amerikai piac esett, a 14 millió értékesített gép 5,7 százalékos csökkenést jelentett az előző év hasonló időszakához viszonyítva.