A feltöltős SIM-ek harmadát nem egyeztették
Törvényi kötelezettségük alapján csaknem másfél millió feltöltőkártyás SIM-et tiltottak le július elsején a magyar mobilszolgáltatók, miután előfizetőjük nem tett eleget időben az adategyeztetési felhívásnak. A hatóság a piac öntisztulásáról beszél, a szolgáltatók mindenkit visszavárnak.
Az érintett mintegy négymillió SIM 32%-át, azaz körülbelül 1,3 millió kártyát kellett lekapcsolniuk az előfizetői szerződés felbontásával a három magyar operátornak július 1-jén nulla órától, miután az előfizetőjük nem tett eleget időben az adategyeztetési felhívásnak. A törvény által előírt kötelező adategyeztetésről a terület szabályozásáért felelős Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tett közzé statisztikákat. A hatóság szerint valójában piaci öntisztulás történt, a szolgáltatók viszont tárt karokkal várnak vissza mindenkit a szerződésbontás után is - legalábbis egy ideig.
Ok az aggodalomra
A mobilszolgáltatók közül kettő, a Vodafone Magyarország és a Telenor Magyarország korábban aggodalmát fejezte ki, hogy az adategyeztetésre rendelkezésre álló rövid időszak, valamint az informatikai háttérrendszer problémái miatt több százezer ügyfél szerződését kénytelenek majd megszüntetni - köztük olyan előfizetőkkel, akik ténylegesen használják is a szolgáltatást. Az NMHH ugyanakkor közleményében arra is felhívja a figyelmet, hogy a nem azonosított SIM-kártyák között nagy számban lehetnek olyanok, amelyek adatait szándékosan nem egyeztették, mert már nem használják azokat.
A szolgáltatók a határidő lejártát megelőzően megpróbálták elérni a törvényhozásnál, hogy a június 30-i dátumot legalább néhány hónappal, vagy akár fél évvel meghosszabbítsák, ám erre végül nem került sor. A mobilcégek így törvény adta lehetőségükkel élve kivétel nélkül arra vállalkoztak, hogy aki utólag jön rá, hogy a telefonszámát (és a hozzá tartozó egyenleget) újra használni kívánja, a szükséges adminisztratív lépéseket követően újrakötheti a szerződést. Ehhez szintúgy rendelkezésre állnak online ügyfélszolgálati csatornák, valamint telefonon és személyesen is el lehet intézni utólag a szerződéskötést.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ahhoz, hogy változatlan feltételekkel éljen a hívószám és az egyenleg, a Telenornál augusztus 31-ig, a Telekomnál pedig szeptember 30-ig lehet szerződéskötést kezdeményezni, a Vodafone eddig nem közölt ilyen időpontot. A Telenornál a hívószám egészen 2018. február 28-ig visszakapható (augusztus 31-e után azonban már az eredeti egyenleg nélkül), a Telekomnál a szeptember 30-i határidő lejártát követően a hívószám foglalását a szolgáltató feloldja.
Nem ment teljesen simán
Az adategyeztetés során, valamint a határidő lejártát követő fennakadások, törvényi mulasztások kapcsán kerestük a hatóságot is. A szervezet Intézményi Kommunikációs Osztálya a HWSW megkeresésére közölte, az NMHH-nak nincs információja különösebb adategyeztetési fennakadásról. A szolgáltatók adategyeztetési gyakorlatát a hatóság a törvény hatályba lépésétől fogva folyamatosan figyelemmel kísérte és jogértelmezéssel segítette. Most, a határidő lejárta után az NMHH folytatja az ellenőrzést, amelyben azt vizsgálja, hogy a szolgáltatók az előírásoknak megfelelően hajtották-e végre az adategyeztetést. Az ellenőrzések folyamatban vannak, jogsértésekről a hatóság csak a vizsgálatokat lezáró hatósági döntések után tud információt adni.
A három szolgáltató közül egyedül a Vodafone közölte, hogy az ügyfelek visszajelzései alapján átmenetileg felfüggesztették a lekapcsolást: "A Vodafone Magyarország 2017. július 1-jén megkezdte a 2017. június 30-ig nem egyeztetett prepaid SIM kártyák lekapcsolását. A folyamat során néhány ügyféltől beérkezett, téves lekapcsolásról szóló visszajelzést követően, felmérve a rendszerszintű hiba lehetőségét, a Vodafone azonnali hatállyal leállította a SIM kártyák lekapcsolását, és a folyamatot csak a probléma elhárítása után indította újra" - tájékoztatták lapunkat a Vodafone Sajtóosztályán.