Már a Volánbuszokkal is tervez a Google Maps
Így néz ki a digitalizáció a való életben: a Volán társaságok együttműködésre léptek a Google-lel, itthon a BKK és a MÁV után a távolsági buszok is belépnek a rendszerbe. Sajnos nyitott API (egyelőre) még nincs és az adatok sem valósidejűek.
Megjelentek a Volán társaságok a Google Maps utazástervező felületén, így immár buszos és kombinált (például buszos-vonatos) utazások is tervezhetőek ebben a rendszerben. Ez jelentős újdonság, olyan összetett útvonaltervező, amely a városi, a MÁV és a Volánok rendszerével is működne, eddig nem létezett.
A bejelentéssel kapcsolatban Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezetője és az országos tömegközlekedési stratégia kidolgozója fogalmazta meg a további tennivalókat Facebook-oldalán. Eszerint a Google-nek átadott adatok bizony még meglehetősen hiányosak, a megállók nevei zavarosak, az egyes megállók pedig nincsenek precízen megjelölve a térképen. "Indulásnak szuper ez, de ahhoz, hogy igazán megbízható legyen, még sokat kell dolgozni rajta." - mondja Vitézy.
Komolyabb probléma, hogy az adatot egyelőre kizárólag a Google-nek adja át a rendszer, nyílt API nem érhető el, így nem készíthet bárki saját utazástervezőt, illetve a meglévő utazástervezőkbe sem integrálható a buszos menetrend. További komoly hátrány, hogy a menetrend egyelőre fix, tehát sem valósidejű követés nincs, sem a váratlan forgalmi helyzeteket, leállásokat, tereléseket nem tudja kezelni a rendszer. Ez viszonylag fontos hiányosság, ahogy Vitézy is kiemeli, egy városi busznál maximum megvárja az utas a 10-20 perc múlva érkező következőt, de ha a napszakonként egyszer közlekedő távolsági busz esik ki, arról érdemes lenne a rendszernek tudnia.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Amire viszont a rendszer már most is alkalmas, azok a kombinált utazások. A hazai utazási hálózatokban a vonat és a busz egymással hol párhuzamos, hol kiegészítő szerepet lát el, sok település azonban csak a kettő valamilyen kombinációjában érhető el. Manuálisan ezeket nagyon nehéz kikeresni, az útvonaljavaslatokat összemérni és az ideálisat kiválasztani - ebben jön majd jól a Maps egyszerű és hatékony felülete.
A következő izgalmas frontot a menetrendek országos összehangolása jelentené Vitézy szerint, vagyis a busz és a vonat között legyen kényelmes átszállási lehetőség (jelenleg ez meglehetősen esetleges). Szintén további (nagy) fejlesztés lenne a közös tarifa- és jegyrendszer, amellyel például e kombinált utazásokra is lehetne egyetlen ponton, egyetlen jegyet váltani.