:

Szerző: Habók Lilla

2017. június 9. 10:30

Térképekkel segítene a Facebook katasztrófák idején

Háromféle térképet állított össze a Facebook a katasztrófaelhárítással foglalkozó szervezetek számára, amelyek megmutatják, hogy a felhasználók hol tartózkodnak és merre tartanak. Az adatok anonimizáltak és szűk körnek hozzáférhetőek, de mutatják, hogy a közösségi oldal mennyi mindent tud.

Zuckerberg egyik vállalása a februárban megjelentetett manifesztója alapján, hogy "biztonságosabb közösségeket" akar teremteni, azaz a Facebook is részese akar lenni a globális problémák megelőzésének, krízisek esetén a támogatásnak, vagy a bajok bekövetkezése után a helyreállításnak. Ennek szellemében adta ki a cég közleményét, hogy áradások, tűzvészek, földrengések vagy más természeti katasztrófák után hogyan használja fel az adatokat a közösségek "újjáépítéséhez".

"(...) a katasztrófaelhárító szerveknek minél pontosabb információra van szüksége, mivel minden perc számít az életek megmentéséhez. A hagyományos kommunikációs csatornák gyakran offline-ak, jelentős időt és erőforrást vehet igénybe annak megértése, hogy hol van feltétlenül szükség a segítségre. A Facebook segíthet a szervezeteknek minél teljesebb képet festeni arról, hogy hol vannak az érintett személyek, így meg tudják határozni milyen erőforrásokra - élelemre, vízre, egészségügyi ellátásra - van szükség, és az emberek hol nincsenek már veszélyben." - magyarázza Molly Jackman, a Facebook közösségi irányelvekért felelős kutatási vezetője.

Három különböző katasztrófatérkép a közösségi oldal megoldása erre a problémára, amelyen aggregált és anonimizált formában jelennek meg azok az adatok, amelyekre a humanitárius szerveknek szüksége lehet. Az új térképek jelzik számukra, hogy a felhasználók éppen hol tartózkodnak, milyen irányba mozognak, és hol jelzik a közösségi oldal erre szolgáló funkciójával, hogy biztonságban vannak. Bár a Facebook arról nem számol be, hogy pontosan milyen adatokról van szó, de feltételezhetően a GPS-ből és egyéb helymeghatározó indikátorokból származnak, miközben a facebookozók használják a rendszert. Többek közt az UNICEF-fel, a Vöröskereszt és Vörösfélhold Társaságok Nemzetközi Szövetségével és a Világélelmezési Programmal egyeztetett a Facebook, hogy meghatározza milyen adatok a legfontosabbak katasztrófák esetén.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Pontosabban a helysűrűségi térkép azt mutatja meg, hogy az emberek hol tartózkodtak a katasztrófa előtt, alatt és után, illetve a rendszer ezeket az adatokat összeveti más adatbázisokkal, mint például a műholdas képek alapján a népsűrűségi becslésekkel. Az adatok alapján az látható, hogy a természeti katasztrófa milyen területeket érintett. Emellett a mozgás irányait szemléltető térkép is készült, amely az adott időszakon belül a mozgási mintázatot mutatja be, vagyis hogy az emberek milyen szomszédos városokba menekültek, illetve utána hová mentek. Ebből arra lehet következtetni, hogy hol tapasztalható zsúfoltság, és hol lesz szükség élelmiszerre vagy más erőforrásokra.

A Facebook nagyjából két éve működő Safety Check funkciójával a felhasználók azt jelezhetik a ismerőseik számára, hogy nem történt bántódásuk egy adott katasztrófahelyzetben. Most ezt a szolgáltatást is kiterjesztette térképekre a vállalat, és megmutatja a szervezetek számára, hogy milyen pontokon mekkora sűrűséggel jelezték a felhasználók a biztonságukat. Ez alapján valamelyest látható, hogy hol vannak az emberek veszélyeztetett helyzetben és hol van szükségük segítségre.

Többször is kiemeli a cég a közleményben, hogy a térképek alapján nem azonosíthatóak egyes személyek, és az adatok csak aggregált formában jelennek meg, továbbá azokhoz csak azok a megbízható szervezetek férhetnek hozzá, akik tiszteletben tartják az adatvédelmi normákat. Azonban a funkció kapcsán az is felmerül, hogy maga a Facebook milyen adatokhoz férhet még hozzá, és ezeket milyen irányba szokta még terjeszteni. Annyi biztos, hogy később a cég szeretné kiterjeszteni a programot az említett három nagy szervezeten kívül más segítő szervezetek, valamint a kormányzatok felé.

a címlapról