:

Szerző: Koi Tamás

2017. augusztus 25. 13:38

75 milliós bírságot kapott a Flip miatt a Telekom

Hiába igyekezett villámgyorsan reagálni a Telekom a szervezet május végi megkeresésére, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság több ponton is jogszabálysértőnek találta a május közepétől elérhető "fapados" Flip szolgáltatáscsomagot. A felügyeleti szerv összesen 75 millió forint bírsággal sújtotta a szolgáltatót.

Több ponton is jogszabályt sértett a Magyar Telekom május közepén leleplezett, lecsupaszított otthoni vezetékes szolgáltatáscsomagja, a saját márka égisze alatt megjelenő Flip, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság két határozattal összesen 75 millió forint bírsággal sújtotta a piacvezető távközlési céget. A felügyeleti szerv már a konstrukció májusi bevezetésekor jelezte aggályait az eredetileg bejelentett Flip Otthon konstrukció kapcsán, illetve mindeddig példátlan módon meg is tiltotta annak értékesítését, valamint a szolgáltatás nyújtását, amire a Telekom átdolgozott ajánlattal, Flip Otthon+ néven új csomagot állított a régi helyébe. Ennek szabályossága a hatóság szerint szintén kifogásolható, a díjcsomagot azonban a mai napig értékesíti a szolgáltató.

Hátrányban a kis szolgáltatók

A két bírságoló határozat közül az első, 50 millió forintos büntetési tételt tartalmazó a nagykereskedelmi üzleti modelleket szabályozó törvényi keretek megsértése miatt született - ezzel kapcsolatos volt egyébként a szervezet eredeti kifogása is. Az NMHH elnökének határozata kimondja, hogy a Flip Otthon díjcsomag május 16-ai bevezetésével a Magyar Telekom nem felelt meg az átláthatóságra, az egyenlő elbánásra, a költségalapúság és díjak ellenőrizhetőségére, illetve a hozzáférésre és összekapcsolásra vonatkozó, a hatóság nagykereskedelmi piac tárgyában, 2011-ben hozott határozatában előírt kötelezettségeinek.

Ez alapján a Magyar Telekom, mint jelentős piaci erejű szolgáltató köteles lett volna a csomag (pontosabban az abban foglalt internetelőfizetés) bevezetését megelőzően legalább 30 nappal a hatóság által jóváhagyott nagykereskedelmi árakon felajánlani a csomagot más telekommunikációs szolgáltatóknak - ezt azonban nem tette meg. Ezzel a konstrukcióval nyújthatnak a Telekom versenytársai azokon a területeken is - a Telekom infrastruktúrájára épülő - vezetékes szolgáltatásokat, amelyeken saját infrastruktúrával nem rendelkeznek.

A DIGI-re lőnek

A hírközlési törvény és az uniós szabályozás kimondja, hogy a Telekom nem folytathatott volna olyan gyakorlatot, mely alkalmas a verseny korlátozására. További, érdekes versenyügyi vonatkozása a Flip konstrukciónak, hogy a telekomos ajánlatokkal összehasonlítva lényegesen kedvezőbb árú szolgáltatáscsomagot szinte kizárólag csak olyan területeken lehet igénybe venni, ahol jelen van a szolgáltatónak más, vezetékes versenytársa (leginkább a DIGI). Az árak bizonyos mértékű, szolgáltatási területenként eltérő differenciálására korábban is volt már példa a Telekomnál, ezt a gyakorlatot azonban mindeddig sem az NMHH, sem a Gazdasági Versenyhivatal nem kifogásolta (előbbinek nem is tartozik a hatáskörébe).

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A hatóság a Magyar Telekomot egy másik határozatában is megbírságolta 25 millió forintra, ezúttal azért, mert a cég Flip díjcsomagokhoz készített általános szerződési feltételei több ponton is jogsértők voltak. Így például az ÁSZF-ben – helytelenül – a Telekom többek között a szolgáltatás szüneteltetését helyezte kilátásba arra az esetre, ha az előfizető nem a szolgáltató által meghatározott feltételek szerint veszi igénybe az ügyfélszolgálatot.

Az NMHH határozata szerint jogszerűtlenül alkalmazta az előfizetői szerződések felmondását díjtartozás esetén; hibaelhárításért kérhető díjat, továbbá egyéni előfizetők számára az első hívásrészletezőért felszámítható díjat jelölt meg. Jogsértésnek számít a szolgáltatás korlátozása esetén – a jogszabályban meghatározottaktól eltérően – a szolgáltatás minőségi vagy más jellemzőinek csökkentése helyett az internetszolgáltatás teljesen elérhetetlenné tétele és az áthelyezésre vonatkozó igények jogszabályban rögzített határidőn túli teljesítése is.

Nem értenek egyet

Megkerestük a Telekomot a hatóság által kirótt bírságokkal kapcsolatban, a szolgáltató lapunknak eljuttatott álláspontjában közölte: "A Magyar Telekom nem ért egyet az NMHH álláspontjával, ezért a nem jogerős határozat ellen fellebbezni fog, a másik határozat bíróságon való megtámadását pedig megfontolja. A Flip Otthon+ csomag értékesítése zavartalan, az ajánlat továbbra is elérhető az ügyfelek számára. A Flip Otthon+ csomag jelzett vizsgálata során természetesen együttműködünk a hatósággal. Egy új márka beindításakor természetes, hogy vannak hatósági vizsgálatok, eljárások, különösen, ha olyan újszerű, és az ügyfelek által egyhangúan pozitívan fogadott piaci ajánlatról van szó, mint a Flip ajánlata" - áll a szolgáltató nyilatkozatában.

A HWSW a múlt hét végén kereste a Telekomot azzal a kérdéssel, hogy az indulás óta eltelt időszakban a cég hány Flip ügyfelet szerzett, valamint ebből hány olyan előfizető volt, aki korábban nem volt a szolgáltató ügyfele. A szolgáltató válasza szerint "nem a Telekom ügyfelei azok, akik elsősorban ezt az ajánlatot keresik", azaz feltételezhető, hogy a Flip konstrukcióval új ügyfeleket szerez a cég. A Telekom egyben közölte, egyelőre nem tervez változtatást a jelenlegi Flip Otthon+ csomagban, azaz a kínálatot rövid távon nem igazítják hozzá a szolgáltató nemrég bemutatott, új vezetékesinternet-portfóliójához.

a címlapról