Kelet-Közép-Európa egyötöde mobilról vásárol
Félrevezető lehet, ha a kereskedő külön-külön méri a vásárlási szokásokat például mobilon és asztali gépen, mivel a felhasználók a folyamat során egyszerre több eszközt használnak. Még mindig asztali gépről indul a legtöbb vásárlási folyamat, de egyre inkább okostelefonon fejeződik be.
Közzétette a teljesítményalapú hirdetési szolgáltatásokkal foglalkozó Criterio a 2016 második felére vonatkozó "State of Cross-Device Commerce" jelentését, amely a fogyasztói vásárlási szokásokba ad betekintést, és előrejelzi a több eszközzel bonyolított (cross-device) kereskedelem várható alakulását világszerte. A cég korábbi féléves jelentései a mobil kereskedelmet állították középpontba, a mostani elemzés viszont inkább arra akarja felhívni a figyelmet, hogy a kiskereskedőnek jobban meg kellene ismernie a több eszközt érintő fogyasztói viselkedést, és ezt beépíteni a marketingstratégiájába.
A kutatás kiindulópontját az jelenti, hogy a vásárlók több különböző digitális eszközt (jellemzően asztali gép, tablet és okostelefon) használnak a vásárlás során a kereséstől és a böngészéstől kezdve az áru kifizetéséig. A hagyományos, eszközközpontú megközelítés csak egy eszköztípus mentén vizsgálja a tevékenységeket, például csak az okostelefonos vásárlásokat, ami a hirdetős cég szerint részleges és torz képet ad a szokásokról. A felhasználóközpontú nézet viszont azt mutatja meg, hogy a vásárló adott esetben milyen különböző típusú eszközöket használt a vásárlás során, például okostelefonon keresett rá egy termékre, de asztali gépről vásárolta meg - a kutatás viszont azt a típust nem említi, aki hagyományos üzletben fejezi be a vásárlást.
Az Egyesült Államokban a vásárlásoknál csak egy eszközt használók száma 69 százalék - az egyszerre több különböző eszközt is alkalmazó 31 százalékhoz képest. Azt pedig az országokra lebontott nézet is mutatja, hogy a konverziós arány 1,4-szer magasabb abban az esetben, ha a felhasználóközpontú megközelítésből tekintünk a vásárlásra.
A legnagyobb, 10 százalék feletti konverziós arányt Japánban (15 százalék), Németországban (11 százalék), az Egyesült Királyságban és Ausztráliában tapasztalhatjuk (10-10 százalék), de mindenhol láthatóan kisebb az arány (6-11 százalék közötti) az eszközközpontú megközelítéssel. A két érték között Oroszországban a legnagyobb a különbség, míg a "cross-device" megközelítés 9 százalékos, addig az egy eszközös 4 százalék. A legrosszabb arányokkal viszont mindkét esetben Brazília és Spanyolország számolhat. Magyarország adatait nem részletezte külön a kutatás.
A Criterio megfigyelése szerint már nem érvényes a "böngéssz az okostelefonodon, vásárolj asztali gépről" szabály, ez csak az esetek negyedében működik így, de fordítva még nagyobb ez az érték, a gép elől indított és mobilon befejezett vásárlások aránya 35 százalékos. A több eszközt is érintő vásárlások azonban még mindig inkább asztali gépről indulnak (59 százalék) és csak második az okostelefon (31 százalék), a tablet pedig teljesen lemarad mögöttük (10 százalék) - azt viszont a kutatás hozzáteszi, hogy a több eszközzel bonyolított tranzakciók egyharmada a világon mindenütt okostelefonon indul, nem csak az Egyesült Államokban.
„Kelet-Közép-Európa piacai jóval az átlagot meghaladva növekednek. Erre a pozitív trendre építve ösztönözzük a további fejlődést. A régió egyes országaiban a cross-device tranzakciók aránya már eléri a 40 százalékot, ami több, mint az Egyesült Államokban. Ez kihívásokkal jár, de egyben új lehetőséget is teremt a hirdetők számára, és mi szeretnénk fejlett megoldásokkal a lehető legjobb támogatást nyújtani számukra” – mondta Erkan Soy, a kelet-közép-európai térségért felelős új ügyvezető igazgató.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az okostelefon előretörése szemmel látható, Kelet-Közép-Európában a felhasználók egyötöde keres és vásárol elsősorban a mobiltelefonján a tanulmány szerint. Az okostelefonon végződő vásárlásoknál a vevők 39 százaléka a folyamat indításához is mobilböngészést használt - emellett pedig a táblagépen és asztali gépen végződő vásárlások majdnem egyötöde (18 százalék, illetve 17 százalék) is okostelefonon kezdődött.
A kereskedelmi tranzakciókat a mobilos részesedés mentén országokra bontva az látszik, hogy az Egyesült Királyságban és Japánban a legnagyobb az aránya (51-52 százalék) az okostelefonos vásárlásnak, amely meghaladja az asztali böngészőt is. Harmadik helyen Ausztrália végzett 45 százalékkal, de ebben az esetben az éves növekedés a leginkább figyelemre méltó. A sereghajtók között Brazília és Oroszország szerepel, ahol nem éri el a mobilos arány a vásárlások negyedét sem. Az európai országok többségében az androidos készülékek dominálnak az iOS-szel szemben, Kelet-Közép-Európában a régiós okostelefon-tranzakció 75 százalékához használják a vásárlók ezt az operációs rendszert.
Metodológia
A felmérést végző Criteo teljesítményalapú hirdetési szolgáltatásokkal foglalkozik, közel harminc irodája Amerikában, az Ázsia Csendes-óceáni régióban és az EMEA (Európa, a Közel-Kelet és Afrika) régióban működik, a cég a jelentésben bemutatott adatokat is ezen területek alapján vizsgálta. A cég világszerte 15 ezer hirdetővel és több ezer kiadóval (publisherrel) dolgozik, valószínűleg a jelentés a saját adatbázis alapján készült, nem pedig kérdőíves megkérdezéssel, a reprezentativitásról a cég nem közölt információt.
A State of Cross-Device Commerce félévente jelenik meg az aktuális adatok alapján. A mintát világszerte 3300 online kiskereskedelmi vállalkozás adatai szolgáltatták, amelyek több mint 1,7 milliárd éves tranzakciót és 720 milliárd dollár értékesítést foglalnak magukba.
A kutatás öt különböző méréssel dolgozott: Az eszközön, az operációs rendszeren és a környezeten végrehajtott tranzakciók százalékos aránya a teljes időszak alatt (tranzakciók megoszlása); adott idő alatt a termékoldal látogatóinak aránya (konverziós arány); az adott idő alatt megtekintett termékek átlagos száma (termékmegtekintés felhasználónként); azon termékoldal látogatók aránya, akik egy meghatározott időtartamon belül kosárba tették a termékeket (kosárba rakás aránya); azoknak a látogatóknak az aránya, akik véglegesítették a tranzakciót a kosárba helyezés után (pénztári arány).