Lenyomta a Chromebook az Apple-t az amerikai iskolákban
Három évvel ezelőtt még Apple termékek közül választott a legtöbb amerikai iskola, 2016-ban viszont már a Google adta a beszerzések 58 százalékát, az Apple pedig a harmadik helyre csúszott. Ez a cég jövője szempontjából is fontos tényező, mivel a fogyasztó általában azt veszi, amihez korábban már hozzászokott.
Elvesztette az Apple elsődlegességét az amerikai iskolákban, és a Google Chromebookjai vették át a helyét a Futurescore adatai szerint - hívta fel rá a figyelmet a The New York Times. A változás az elmúlt három évben történt meg, mikor a Google Chrome OS operációs rendszert futtató olcsó Samsung, Acer, Lenovo, Asus, Dell, HP és Samsung Chromebook gépek lenyomták az Apple iPadek és Mac notebookok arányát az osztálytermekben - még 2013-ban ez utóbbi eszközök jelentették az iskolai megrendelések felét az Egyesült Államokban.
Mostanra viszont az Apple egészen a harmadik helyre csúszott vissza, ugyanis a Google mellett már a Microsoft is megelőzte. A 2016-os adatok szerint 12,6 millió eszközt szállított az amerikai általános- és középiskolákba, ami a teljes mennyiség 58 százalékát jelenti. Ez az arány ráadásul folyamatos növekvő tendenciát mutat, 2015-ben a cég az iskolai eszközöknek pontosan a felét szállította a cég. Ezzel szemben az Apple folyamatosan zsugorodik, a 2015-ös 19 százalékról 14 százalékra esett vissza az iskolai megrendelések aránya. Az adatok magukban foglalják a notebookok, a chromebookok és a tabletek iskolai éves beszerzéseket, de nem tartalmazzák az asztali számítógépeket, illetve az otthonról hozott (BYOD) eszközöket.
A Chromebookok előnyét részében az jelenti, hogy a rendkívül olcsó, már 190 dollártól kapható gépek mellett kifejezetten iskolai szolgáltatásokat is nyújtanak, ilyen például a G Suite oktatási csomag, a más platformokkal és alkalmazásokkal integrálható Google Classroom, illetve az eszközkezelő rendszerek. A Google és a Microsoft iskolai terjeszkedését jól szemléltetik az idei BETT oktatástechnológiai kiállításon bemutatott új eszközök és szolgáltatások, mint például a Chromebookokra telepíthető Android appok vagy a Microsoft Intune for Education felhőalapú alkalmazás- és eszközmenedzsment szolgáltatása vagy éppen a Minecraft oktatási verziója - míg az Apple oktatási újdonságairól nem igazán lehetett mostanában hallani.
"Mikor az 1990-es években az Apple-nél dolgoztam, akkor állandó nyomás volt amiatt, hogy az Apple számítógépei kerüljenek az iskolákba, mivel így a tanulók sokkal valószínűbben Apple vásárlóvá válhatnak az életükben. Most, közel 30 évvel később azt olvassuk, hogy hogyan marad le az Apple termékeinek a használata az iskolákban." - írja Phil Baker, az Apple és más technológiai cégek korábbi termékfejlesztője a Techpinionson megjelent bejegyzésében. Ezzel pedig rámutat a legfontosabb szempontra, ami miatt a cégek igyekeznek fokozottan jelen lenni az iskolákban, és úgy tűnik, jelenleg a Google és részben a Microsoft áll nyerésre, ami az Apple amerikai elterjedtsége szempontjából még a jövőben is problémát jelenthet a cégnek.
Amerikán túl
Más a helyzet az Egyesült Államokon kívüli országokban, ahol az iOS és a Mac OS soha nem volt vezető szerepben. A Chromebookok még nem terjedtek el, de arányuk folyamatosan növekszik főleg az oktatási téren kifejezetten újítónak számító Észak-Európában, ezen belül is Svédország az első, ahol a Google iskolai gépei vezető szerepbe tudtak kerülni.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Ezen kívül az elmúlt három év iskolai beszerzéseiből leginkább az látszik, hogy a Windows szerepe egyre jobban nő, már 65 százaléknál tart az aránya az iskolákban, aminek az oka az lehet, hogy a Microsoft kifejezetten erős a kormányzati kapcsolatokban, és az Amerikán kívüli országok többségében ezen múlnak az iskolai beszerzések. Az androidos vásárlások száma viszont folyamatosan csökken, a 2015-ös 26 százalékkal ellentétben tavaly már csak 17 százalékot ért el - valószínűleg azért, mert az androidos tabletek nem váltották be a hozzá fűzött reményeket.
Összesen tavaly 13,6 millió eszközt vásároltak az iskolákba, ami 26 százalékos csökkenés a megelőző évhez képest, melynek magyarázata a kutatócég szerint, hogy 2016-ban jóval kevesebb nemzeti projekt indult mint a korábbiakban. Az országok helyzete azonban teljesen változatos, mivel Kína, Skandinávia és a Benelux államok továbbra is nőnek az oktatási területen. Az előrejelzések szerint idén összességében is több vásárlás lesz, az elemzők szerint 15,8 millió eszköz beszerzése várható az iskolákban.