Még mindig esztelenül nő a Google
Szinte hihetetlen, de még mindig nagyon dinamikusan tud nőni a Google. A cég hirdetéses biznisze továbbra is virágzik, miközben az Egyéb Tétek is egyre kevesebb pénzt égetnek.
Alulmúlta az elemzői várakozásokat a Google anyavállalata, pedig az Alphabet a bevételeit és a profitját is növelni tudta. A keresőóriásnak 2016 utolsó három hónapjában 26,1 milliárd dolláros bevételt sikerült elérnie, ami számottevően, 22 százalékkal magasabb az előző év azonos negyedévéhez viszonyítva. A nettó profit is növekedett egy keveset, a 2015 végén elért 4,9 milliárd dollárhoz képest ezúttal 5,3 milliárdot ért el a vállalat.
A legnagyobb bevételeket ezúttal is természetesen a Google-divízió hozta, amely egyszerre foglalja magába a Google összes szolgáltatását. Ez 25,5 milliárd dolláros bevételt termelt az Alphabet számára, az előző évhez képest 18 százalékos növekedéssel. A bevételeket a cég továbbra sem részletezi, de annyit elárult, hogy a fő bevételi forrást a YouTube, a mobilos keresés és a programozott hirdetésvásárlás teszi ki.
A kattintásalapú hirdetési bevételeknél folytatódott a szokásos trend, csökkent az egy kattintásra jutó bevétel, de ezt bőven ellensúlyozta a kattintások számának növekedése - összesen 36 százalékkal több fizetett kattintást jelentett a cég, miközben azok ára 15 százalékkal esett. A trend nem egyenletes, a Google saját oldalai ragyogóan teljesítenek (43 százalékkal több klikk, 16 százalékos árcsökkenés), miközben a külső oldalakon visszaesett a bevétel (csak 7 százalékkal több klikk, miközben az ár 19 százalékkal esett).
Nagy tétek
Legérdekesebb változást az "egyéb tétek" címen emlegetett kísérleti projektek mutatják a negyedéves jelentésben. Az induló projekteket összefogó kategória igazi készpénz-égető, igaz, ebben a tekintetben sikerült előrelépni, mérséklődött a veszteség. A projektek együtt 262 millió dolláros bevételt hoztak, ami egészen magas, 82 százalékos növekedésnek felel meg az előző évhez képest. Az üzemi veszteségük még mindig elég nagy, de ez az 1,08 milliárd dollár valójában nagyjából 12 százalékos javulást jelent. Ebbe a körbe tartoznak a startup-szerűen működő kezdeményezések, mint például a otthonautomatizációval foglalkozó Nest és a Verily egészségügyi startup - az elemzői konferenciahíváson Ruth Porat, pénzügyi igazgató a Black Friday és a Cyber Monday sikerét emelte ki, amelyeken jól teljesített a Nest.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A költségek csökkenését az Alphabet célirányosabb tevékenysége okozza, például leállítja az elképesztően költséges Fiber infrastruktúra-beruházásait. Az elemzői konferenciahíváson elhangzottakra hivatkozó The Verge szerint a jövőben a cég a felhős szolgáltatásokra, az adatelemzésre, a biztonságra és a mesterséges intelligencia fejlesztésekre fog fókuszálni - ez utóbbinak előszele a montreali AI-labor megnyitása, és a folyamatosan megjelenő kutatási eredmények a tudományos folyóiratokban.
Sundar Pichai vezérigazgató megjegyezte továbbá, hogy a hangalapú keresésbe is többet fog a vállalat invesztálni, akár az otthoni kiegészítőkről vagy az autóról van szó, és a tervek szerint ezt még nagyon sok kontextusban használnák, mint az emberi kommunikáció legtermészetesebb módját. A Google Home piaci eredményeiről viszont csak annyit árult el az igazgató, hogy "nagyon erős" volt a negyedévben, és a hangalapú fejlesztések "még nagyon az elején tartanak".