:

Szerző: Asztalos Olivér

2016. december 16. 15:30

A küszöbön állhat a hazai drónszabályozás

Már nem lehet messze a régóta várt dróntörvény, melytől egyértelműbb és könnyebb szabályozást várhatunk.

Hamarosan megjelenhet a drónokat szabályozó törvény - derül ki PixelDesigners Magazine friss interjújából. A magazin mindezt Kakucsi-Csernák Zoltán, a Magyar Nemzeti Dron Szövetség szavaira alapozza, aki szerint a várható szabályozás sokat fog változtatni a jelenlegi rendezetlen helyzeten, az ügyvivő elnök arra számít, hogy a várható törvénnyel könnyebb dolguk lehet majd a tulajdonosoknak.

A jelenlegi szabályzás szerint ugyanis drónt használni csak a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala által kiadott egyedi tevékenységi és eseti légtérengedély birtokában lehet, amire minden esetben legalább 30 nappal a használat előtt be kell nyújtani a kérelmet. Ez egyáltalán nem életszerű, ami a gyakorlatban kvázi kizárja a jogkövető magatartás lehetőségét. Ráadásul semmilyen módon nem lehet ezt ellenőrizni, hiszen a légügyi hatóság a 70 kg-nál könnyebb eszközöket nem lajstromozza, így semmilyen nyilvántartásuk és technika hátterük nincs a szabály betartatására.

Drón vagy modell?

Kakucsi-Csernák szavaiból kiderül, hogy jelenleg a drón fogalma körül sem minden tiszta a potenciális tulajdonosok fejében, azt sokan keverik a távirányítású légi modellével. Míg utóbbi egy földről irányítható, folyamatos emberi beavatkozást igénylő repülő, helikopter vagy multikopter, addig a drón egy autonóm repülésre képes vezérlőrendszerrel szerelt repülő, helikopter vagy multikopter, ami az irányító „pilóta” beavatkozása nélkül is működőképes. A szakember becslése szerint jelenleg idehaza nagyjából 10 000 darab valóban drónnak számító, autonóm repülésre képes multikopter lehet a lakosság tulajdonában.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Bár a drón és a modell között első hallásra könnyű különbséget tenni, az ügyvivő elnök szerint az még jogalkotóknak is komoly fejtörést okoz, hogy pontosan milyen technikai paraméterek mentén határozzák meg véglegesen az egyes kategóriákat: "Van számtalan multikopter amelyek méretük alapján nagy és komoly eszköznek tűnnek, ám nem rendelkeznek autonóm repülési képességekkel, sem az ahhoz szükséges eszközökkel és a repülési távolsága nem több 50 méternél, ellenben vannak játéknak látszó eszközök, amelyek messze nem azok és melyek az előbb emlitett kategóriával ellentétben nagyon komoly autonóm repülési képességek birtokában vannak."

Jogosítvány is kellhet majd

A Magyar Nemzeti Drón Szövetség vezetője elmondta, hogy a szabályozás várhatóan "valamiféle jogosítvány" megszerzését is elő fogja írni, ami az alapismeretek specifikus képzéseken keresztül elsajátításáról szólhat majd. Azt egyelőre nem tudni, hogy ehhez majd ki szervezhet képzéseket, illetve állíthat ki jogosítványt.

Az sem derült még ki, hogy biztosítás tekintetében mit mondhat majd ki a készülő szabályozás, lesz-e a gépjárműveknél ismerthez hasonló kötelező felelősségvállalás. Kakucsi-Csernák szerint ugyanakkor már most is erősen ajánlott biztosítást kötni, ugyanis a drón által okozott bármilyen kár büntetőjogi felelősséggel bír.

Kakucsi-Csernák végül megjegyezte, hogy az általa vezetett szövetség is részt vehetett a szabályozás létrehozásában, és bíznak egy a "szakmaiságot nem nélkülöző és a felhasználókat figyelembe vevő szabályozás megszületésében". Az ügyvivő elnöknek nincs információja arról, hogy mikor léphet életbe a szabályozás, szerinte a pontos időpontot a szabályozón és a törvényalkotón kívül jelenleg más nem ismeri.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról