Digitalizációt sürgetne a Siemens
Gyáraktól a közlekedésig, az IoT területén a MindSphere platformot vagy saját megfogalmazása szerint operációs rendszert vezetné be mindenhol a Siemens. Digitalizációról alkotott elgondolásaikat a müncheni Shaping Digitalization rendezvényen mutatták be a Siemens-vezetők.
Digitalizációról alkotott elképzeléseit osztotta meg a Siemens a héten tartott Shaping Digitalization - Innovation at Siemens 2016 rendezvényén. A programra az újonnan átadott müncheni irodában került sor, amelyet jelenleg Németország legfenntarthatóbb épületnek tartanak. Az egész napos előadássorozaton nagyjából száz elemző és újságíró vett részt, köztük a HWSW is.
A Siemens már egyáltalán nem az a cég, amelynek a vásárlók megismerhették az utóbbi időben, a háztartási eszközökkel foglalkozó ágazatot korábban is közösen tulajdonolták a Bosch-sal, 2015-ben pedig már teljesen a másik céghez kerültek a továbbra is Siemens márkanéven futó termékek, akár a kávégépek vagy a hűtők. A cég jelenleg kizárólag B2B fejlesztésekkel foglalkozik, legyen szó akár vonatról vagy repülőtéri csomagelosztó rendszerről.
Különböző ágazatok foglalkoznak például az épületekhez és infratstruktúrához használt automatizált technológiával és ennek digitális szolgáltatásaival, közlekedési- és szállítmányozási megoldások IT rendszereivel, az egészségügyi- és a pénzügyi technológiával. A Digital Factory a gyáripar számára nyújt átfogó termék- és rendszerkínálatot a digitális transzformáció megvalósításához, míg külön ágazat foglalkozik a digitális vállalatok folyamatainak szimulációjával és adatainak modellezésével.
Manapság a gyártás része sokkal inkább az informatika és az adatok elemzése, ezért a Siemens igyekszik szoftvercégként pozicionálni magát, annak ellenére, hogy megmaradt a hagyományosabbnak számító energiaipari vagy villamosítási tevékenysége. 2016-ban a vállalat több mint egymilliárd eurós bevételt ért el digitális szolgáltatásokkal és 3,3 milliárd eurót a szoftvermegoldásaival, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző év azonos negyedévéhez képest. A tervek szerint 2020-ig a cég folyamatosan több mint tíz százalékkal szeretné növelni bevételeit a szoftverek, digitális szolgáltatások és a cloud platformok területén - mondta Roland Busch technológiai igazgató a müncheni Shaping Digitalization konferencián.
Roland Busch, a Siemens technológiai igazgatója
A fókuszváltás alapvető minden cégnél, amely szeretné a jövőben is fenntartani pozícióját, a fejlesztéssel foglalkozó nagyvállalatok pedig igyekeznek kihasználni az adódó lehetőséget. Az újítás történhet a cégen belüli kultúraváltással és fejlesztéssel, kívülről például felvásárlással vagy partneri együttműködéssel. A Siemens ezek közül saját maga is igyekszik minden utat kipróbálni. Ezt mutatja az ipari tervezőprogramokkal foglalkozó Mentor Graphics 4,5 milliárd dolláros felvásárlása, illetve a 2D és 3D szoftvermegoldásokkal foglalkozó Bentley-vel kötött partneri megállapodás.
Az elmúlt három évben a cég összesen 300 millió eurót költött innovációra, a kutatás-fejlesztésre szánt összeg pedig 2014-ben még 4 milliárdos volt, de 2015-re már 5 milliárdot tervez erre fordítani a vezetés. Idén összesen 4,7 milliárd euró volt a ráfordítás nagysága, ami a bevétel 5,9 százalékát jelenti. A belső startupok működését támogató next47 accelerator programra pedig egymilliárd eurót tervez költeni a cég a következő öt évben, ebben együttműködik a Münchenben, Palo Altoban, Berkeley-ben, Bostonban, Tel Avivben, Pekingben és Sanghajban lévő központokkal.
A Siemens IoT platformja
A digitalizációs törekvések nyomán a cégnek kézenfekvő az IoT területe, amelyet a MindSphere-rel szeretne megcélozni, és "felhő alapú nyílt operációs rendszerként" pozicionálni minden ügyfél felé a vasúttól kezdve az épületkarbantartásig. A rendszer Azure-ön fut, és Jan Mrosik, a Digital Factory vezetőjének nyilatkozata szerint már most is 30 millió készülék csatlakozik hozzá, amely több milliárd szenzort és adatot kezel. A partneri ökoszisztéma része az Atos, a Microsoft, az SAP, az Evosoft, az Accenture és az IBM - azt a rendezvényen jelentette be a vezetőség, hogy a MindSphere tartalmazni fogja az IBM Watson analitikai rendszerét és SAP HANA integrációt is.
A gyárak és a rendszerek által létrejött nyers adatok akár valós időben elemezhetőek lesznek a rendszer segítségével, a kapcsolódó appokon keresztül a cég ígérete szerint. Így a döntéshozók figyelhetik a gyárakat vagy a vonatokat működés közben, vagy az áramszedők aktuális állapotát az adatok alapján, helyszíni jelenlét nélkül - ennek következtében optimalizálhatóvá válik például a forrásfelhasználás vagy már korai szakaszban észrevehetőek a problémák. "Bármi összeköthető a MindSphere platformmal, ami hálózatba is kapcsolható" - fogalmazott Jan Mrosik, a Digital Factory vezérigazgatója.
Ez a rendszer válik "vállalati fejlesztési platformmá", a Siemens saját termékei és szolgáltatásai mind támogatni fogják a MindSphere-t, de ahogy mostanában szokás, a cég nyílt API-n keresztül is lehetőséget nyújt majd a fejlesztőknek új alkalmazások és szolgáltatások létrehozására. Az üzleti modell még nem teljesen kialakult, hogy platform mint szolgáltatás (PaaS), szoftver mint szolgáltatás (SaaS) alapon lehet rá előfizetni, vagy pedig a platformra külön-külön épül majd rá az alkalmazás és a szolgáltatás réteg használatának ára. A MindSphere alkalmazásboltja 2017-től lesz elérhető, úgyhogy a pontos fizetési feltételek majd ekkor fognak kiderülni.
Egyik kulcskérdés a biztonság az ismert IoT problémák miatt, és azt a vezetők is elismerték, hogy az egyik legnagyobb kihívás. Minden előadó a konferencián folyamatosan igyekezett hangsúlyozni, hogy a biztonságot a teljes folyamatba próbálják beépíteni, ugyanakkor az is elhangzott, hogy "ha van egy terméked, ami ma biztonságos, holnap már nem lesz az".
Dr. Norbert Gaus, Siemens digitalizációs-, automatizálási- és platform fejlesztési kutatásvezető
Elsősorban az adattudomány témakörét érintik a cégen belüli kutatások Horst J. Kayser stratégiai vezető előadása alapján. Adathasználat mélységének és az üzleti értéknek a tengelyén a leíró adat szerepel a legalacsonyabb helyen, amellyel monitorozni lehet egy cég meglévő tevékenységeit. Az adatelemzés következtében létrejövő előrejelző adatok a megértést segítik, az előíró adatok a döntéstámogatást, míg a mesterséges intelligencia az üzleti érték és az adathasználat tengelyeinek végén a folyamatos fejlesztést támogatja a cég megfogalmazása szerint. A Siemens célja, hogy a felsoroltak közül minden adatkutatási típust lefedjen valamilyen megoldással, a digitalizációs konferencia előadásainak üzenete szerint leginkább a MindSphere-rel és a nemrégiben felvásárolt Mentor Graphics-szal. "Nem kell birtokolnunk az adatokat, hanem csak hozzá kell tudnunk férni" - tette hozzá Busch.
Különböző adatok, különböző munkaerő
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Siemens-nek a munkaerő kezelése sem olyan egyszerű, mivel cégen belül összesen 170 nemzet dolgozik együtt, nagyjából 3500 különböző munkakörben, ebből 33 ezren a kutatás-fejlesztési ágazatban, és a cég több mint 200 országban van aktívan jelen. Egyik megoldásuk a kapcsolattartásra a Siemens Social Network (SSN) hálózata, amelyet 160 ezer alkalmazott használ aktívan a cégen belül. Emellett 240 ezer munkavállaló tud otthonról is dolgozni, de ahogy nézői kérdésre Rosa Riera HR-es elmondta, ez nem jelent végleges döntést, hanem a személyes preferenciától és az aktuális feladatoktól függ.