Így integrálja a LinkedInt a Microsoft
Fellebbentette a fátylat a Microsoft a LinkedInnel kapcsolatos terveiről. A 26 milliárd dolláros felvásárlással megszerzett közösségi hálót és az abban felhalmozott adatokat a cég agresszíven monetizálni fogja, a spam pedig már az asztali operációs rendszert is elönti majd.
Hivatalosan is lezárta a LinkedIn felvásárlását a Microsoft - jelentette be a vállalat, miután az utolsó versenyügyi engedélyeket is sikerült megszerezni a napokban. Ezzel pont kerül a gigantikus, 26 milliárd dolláros tranzakció végére, a "szakmai közösségi háló" immár a Microsoft részeként működik tovább.
Beszippantott adatok, agresszív monetizáció
A soron következő lépéseket Satya Nadella, a Microsoft elnök-vezérigazgatója blogposztban részletezte. A fókuszt természetesen a LinkedIn és a Microsoft már meglévő szolgáltatásainak integrációja kapja, ennek megfelelően a LinkedIn profil- és hálózati adatai elérhetőek lesznek Outlookban és az Office csomagban is, a LinkedIn Lookup alá pedig az Active Directory adatbázisa kerül.
Kevésbé örömteli, hogy a LinkedIn spam-értesítései a jövőben beépülnek a Windows 10 értesítési központjába (Action Center), így innen is terrorizálhatja majd a cég a felhasználókat. Szintén aggasztó, hogy a LinkedIn Sponsored Content reklámjai "kiterjesztett elérést" kapnak a Microsoft különböző oldalain. Szintén az adatok monetizálását célozza, hogy a Sales Navigator és a Dynamics 365 összekapcsolása "újradefiniálja a közösségi értékesítés fogalmát" - szintén nem egy biztató jövőkép.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A Microsoft szemmel láthatóan roppant eltökélt, hogy a giga-bevásárlást gyümölcsözőre fordítsa, és pontot tegyen az aQuantive, Skype és Nokia nevével fémjelzett bukássorozat végére. Valószínűleg ennek tudható be, hogy Nadella és a cég felsővezetése roppant agresszív célokat fogalmaz meg az integrációval kapcsolatban, és a lehető legrövidebb idő alatt le akarja zavarni a két vállalat műszaki integrációját.
Érdekes módon a termékek és szolgáltatások integrációja ellenére a LinkedIn külön entitásként működik tovább a Microsofton belül, Jeff Weiner ex-CEO irányítása alatt. "Abszolút úgy gondolom, hogy a LinkedIn a mi Instagramunk" - fogalmazott Nadella a New York Times kérdésére, utalva arra, hogy a Facebook-felvásárlás után az Instagram máig szinte teljesen függetlenül fejlődik. Ilyen felvásárlásra már a Microsoft esetében is van példa, a Minecraft-fejlesztő Mojang szintén magas autonómiát élvez és nem olvadt be a cég standard hierarchiájába.
Nem jött automatikusan a beleegyezés
A hasonló méretű felvásárlások általában több országban is versenyügyi engedélyhez kötöttek. Nem volt ez másként ebben az esetben sem, a Microsoftnak az Egyesült Államokban, Kanadában, Brazíliában és az Európai Unióban is jóvá kellett hagyatnia a tranzakciót. A jóváhagyást pedig az Európai Bizottság néhány feltételhez kötötte, amelyeket formálisan, szerződésben vállalt a Microsoft. A vállalások között szerepel, hogy az Office Add-in program más közösségi hálók számára is elérhető marad (nem lesz LinkedIn-exkluzív), ezeket pedig az Office Store-ban is hirdethetik majd az illetékes fejlesztők.
Ennél fontosabb, hogy a "LinkedIn-élmény" kikapcsolható lesz, vagyis a vállalati adminisztrátorok határozzák majd meg, hogy az Office-integráció megvalósul-e, nem lesz kötelező. Ugyanígy nem lesz kötelező a PC-gyártók számára egy (esetleg készülő) LinkedIn app vagy csempe előtelepítése, nem kérhet a Microsoft exkluzivitást más közösségi appok rovására, a Windows pedig nem hívhatja fel a felhasználót ilyen alkalmazás telepítésére - igaz, ez csak az európai piacokon értékesített PC-kre vonatkozik majd.
A kötelezettségek listájáról viszont hiányzik a LinkedIn-adatokhoz való szabad hozzáférés a felvásárlás után. Az Európai Bizottság közleménye szerint a probléma vizsgálat tárgyát képezte, de a hatóság végül arra jutott, hogy a LinkedIn-versenytársak is kínálnak bőséggel ilyen szolgáltatásokat, így nincs szükség arra, hogy ezek az adatok a jövőben is elérhetőek maradjanak. A problémát a LinkedInért utolsó percig (sőt: azután is) versenyben lévő Salesforce jelezte a Bizottságnak, a cég attól félt, hogy versenykorlátozó hatása lesz, ha a LinkedIn-adatokhoz a jövőben csak a Microsoft fér majd hozzá. A Salesforce ezeket az adatokat saját CRM-megoldásában használta eddig, a felvásárlás után jó eséllyel a Microsoft elvágja ezt az adatcsövet.
A LinkedIn-felvásárlás történetét és a késhegyre menő Microsoft-Salesforce versengést itt írtuk meg.