Elkelt a Skyscanner
Kis halat a közepes, azt pedig a nagy hal eszi meg: a budapesti Distinction-t megszerző Skyscannert most egy kínai riválisa, a Ctrip vásárolja fel, 1,74 milliárd dollárnyira értékelve a skót gyökerű céget.
Felvásárolja a Skyscannert kínai versenytársa, a Ctrip - jelentette be a két cég. A megkötött szerződés értelmében a Ctrip készpénzzel fizeti ki a Skyscanner Holdings többségi tulajdonosainak tulajdonrészét, és felvásárlási ajánlatot tesz a többi részvényes felé is. A feltételek mintegy 1,4 milliárd angol fontra, vagyis 1,74 milliárd dollárra értékelik a Skyscannert. Az ajánlatot a Skyscanner igazgatótanácsa elfogadta, a tranzakció várhatóan 2016 végén zárul majd. A jelenleg publikus tervek szerint a Skyscanner működése független marad a kínai anyacégétől, és a jelenlegi vezetés is a helyén marad majd.
A Skyscanner eladása roppant szokatlan egy szempontból: a skót cég a TechCrunch adatai szerint januárban vont be 192 millió dollár tőkét (nemzetközi terjeszkedésre), a befektetés akkor 1,6 milliárd dollárra értékelte a céget, ezzel lépett be a milliárd dollárnál értékesebb "unikornisok" klubjába. Ehhez képest a most elért 1,74 milliárdos ár szokatlanul alacsonynak számít, a befektetők nem szoktak ilyen szerény megtérülés mellett kiszállni. A cég egyébként 2017-re saját IPO-t (tőzsdei rajtot) tervezett, erre értelemszerűen így már nem kerül sor.
A cég számottevő hazai fejlesztői bázissal rendelkezik, a budapesti irodában zajlanak a cég mobilos fejlesztései. Értelemszerűen ez a csapat is a felvásárlás része lesz.
Ctrip Announces Agreement to Acquire Skyscanner
Még több videó"Ez a felvásárlás erősíteni fogja a hosszú távú növekedési tényezőket mindkét vállalat számára. A Skyscanner a globális pozíciónkat egészíti majd ki, a Ctrip pedig a tapasztalatot, technológiák és a foglalási képességeket hozza majd a Skyscannerbe." Ez utóbbi meglehetősen aggasztó mondat, utalhat ugyanis arra, hogy a cég középtávú elképzelései szerint a Ctrip fejlesztései felülírják majd a Skyscanner meglévő technológiai alapjait.
Ctrip - amit tudni érdemes
A Ctrip 1999-ben indult, tőzsdére pedig 2003-ban lépett, fő területe az utazásszervezés és jegyértékesítés, a konzumer szegmens mellett pedig vállalati szolgáltatásokat is kínál az ügyfeleknek. A cég igen gyorsan növekszik, a 2012-es 601 millió dollárnak megfelelő bevételt 2015-re 1,58 milliárd dollárra sikerült feltornázni, a további növekedésben várhatóan a Skyscannernek is nagyon fontos szerepe lesz. A Ctrip egyébként a gyors növekedés ellenére vastag nyereséget is termel, tavaly 362 millió dollárnyi adózott profitot könyvelt el.
Nemzetközi szinten releváns, hogy a Ctrip szoros együttműködést épített fel a Priceline.com-mal is, amely már mintegy 750 millió dollárt fektetett a kínai vállalatba, felületeiken pedig listázzák egymás ajánlatait is. A Ctrip tőzsdei értékelése egyébként mintegy 20 milliárd dollárnak felel meg, ezt a zárás utáni kereskedésben mintegy 10 százalékot emelkedett, részben a Skyscanner-felvásárlás, részben a kiváló negyedéves pénzügyi adatok hírére.