:

Szerző: Habók Lilla

2016. november 22. 09:30

Google és Facebook uralja a mobilos adatforgalmat

2022-re várhatóan eléri felhasználónként a 15 gigabájtot a havi átlagos mobilos adatforgalom mennyisége. Erre azért is lesz szükség, mert a videós szolgáltatások, köztük a streamelt tartalmak folyamatos növekedést mutatnak. A kelet-közép-európai régióban most is a YouTube vezeti a legtöbb ország adatforgalmi listáját.

A mobil előfizetések száma 7,5 milliárd a jelenlegi adatok alapján, 2022-re pedig 8,9 milliárdot érhet el a kutatók előrejelzése szerint. Az okostelefon-előfizetések ebből 3,9 milliárdot jelentettek ebben az évben, hat év múlva már 6,8 milliárdot tehetnek ki a teljes előfizetői számon belül - írja az Ericsson Mobilitási Jelentése. A kutatási összefoglaló a mobilos adatforgalom alakulását mutatja be mérési adatok és elemzések, belső előrejelzések, tanulmányok és felmérések felhasználásával.

Ennek alapján az összes előfizetés 90 százalékát mobil szélessáv fogja adni hat év múlva: „Jelenleg az okostelefon előfizetések 90 százaléka 3G és 4G hálózatokra szól; a szabványosított 5G hálózatok megjelenése 2020-ra várható. Azonban már most is sok távközlési szolgáltató mutat élénk érdeklődést az úgynevezett pre-standard 5G hálózatok indítása iránt." - mondta Ulf Ewaldsson, az Ericsson stratégiai és technológiai igazgatója.

Az Ericsson előrejelzése szerint az 5G előfizetések száma 2022-re el fogja érni az 550 milliót. Észak-Amerikában várható a legmagasabb a penetráció, ahol az előfizetések 25 százaléka lesz 5G-s, nyomában az Ázsiai-Csendes-óceáni térség 10 százalékos előfizetői számával. Változás megy majd végbe a közel-keleti és afrikai régióban is, ahol jelenleg túlnyomó részt csak GSM/EDGE szolgáltatásra szóló előfizetések vannak, de ehelyett 2022-re az összes előfizetés 80 százaléka WCDMA/HSPA és LTE szolgáltatásra szól majd.

Jön a mainstream okostelefon kora

Ezen belül is a kelet-közép-európai régióban az okostelefonok száma 2016 végére érheti el a 240 milliót, az összes mobil előfizetés 40 százalékát, 2018 végére minden második készülék okostelefon lesz, 2022-re pedig 410 millió okostelefon előfizetést jósol az előrejelzés, vagyis a mobil előfizetések 60 százalékát. A 4G előfizetések száma 2020-ra fogja meghaladni a 3G-t, 2022-re pedig a jelenlegi 10 százalékról 70 százalékra növekszik majd. Az 5G kiépítésének indulása 2021-re várható, az azt követő egy évben 5 millió körülire jósolják a kutatók az előfizetések számát.

Jelentősen nőni fog az okostelefonok által generált mobil adatforgalom is, melynek egyik oka az előfizetések számának folyamatos növekedése, a másik pedig az adatigényes alkalmazások, közülük is főképp a videók terjedése. Az elmúlt két évben megduplázódott a mobilhálózatok adatforgalma, az alkalmazások által generált, egy főre eső, havi forgalom pedig háromszorosára nőtt. Az előrejelzések szerint hat év alatt 40 százalékos összetett éves növekedési ütemmel (CAGR) 12-szeresére fog nőni az okostelefonok által generált adatforgalom, egy készülék átlagosan 15GB-os havi forgalmat fog bonyolítani.

Facebook és Google

A kelet-közép-európai (KKE) régióban a felhasználók "átlagosan naponta kétszer játszanak, hétszer nézik meg a közösségi oldalakat és tízszer a közösségi híreket" - foglalja össze a Mobilitás Jelentés régiós melléklete. A mobil adatforgalmat első sorban nem a játékok eszik meg, hanem a legtöbb környező országban a YouTube szerepel fogyasztásban az első helyen, míg Bulgáriában és Ukrajnában a Viber. Általánosan jellemző, hogy az országoknál első két helyen a videós közösségi oldal és csevegős alkalmazások foglalnak helyet.

A videók helyzete azért is fontos, mert a leginkább adatforgalom-igényes szolgáltatások közé tartoznak, miközben láthatóan a használati listák élén szerepelnek. Az Ericsson adatai szerint a mobil videó adatforgalom várhatóan évi 50 százalékkal fog bővülni, és 2022-re a teljes mobil adatforgalom 75 százalékát fogja adni, a közösségi oldalak esetében évi 39 százalékos ütemű növekedést jeleznek előre a kutatók.

Az okostelefon használók ötöde használja az élő videóközvetítést a családjával, barátaival és internetes követőivel folytatott kommunikációra is az Egyesült Államokban, de az internetes videók nézése ennél még gyakoribb. Az a KKE régióra is igaz, hogy terjednek a streaming szolgáltatások, igaz, első sorban Wi-Fi használatával, de a mobilhálózati adatforgalom is jelentősen nőtt ezzel kapcsolatban. A YouTube felhasználók által generált átlagos havi adatforgalom mindkét esetben megduplázódott az elmúlt évhez képest.

Top 5 alkalmazás, országonként, mobil adatforgalom alapján (Forrás: App Annie adatelemzés Android alkalmazásokra, 2016. május)

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Egyedül Magyarországon viszi el a Gmail a forgalom nagy részét, miközben a YouTube a második helyre csúszik. A Google Maps a legtöbb KKE országnál a 3-4. helyen végzett, versenyben a FB Messenger, a Google Play, a Facebook és elvétve a WhatsApp alkalmazással.

Gyakorlatilag a legtöbb adatforgalmat bonyolító alkalmazások mind a Google és a Facebook kezében futnak össze a vizsgált hét kelet-közép-európai országban - a Viber kivételével, melyet négy helyen is sűrűn vesznek igénybe a felhasználók. A két óriáscég közül a Google emelkedik ki még inkább, mivel a YouTube és a Google Maps minden egyes országban a listán szerepel, de a Gmail is megtalálható öt-, a Google Play pedig három helyen. A Facebook alkalmazása és a WhatsApp két-két országban került fel az adatforgalmi toplistára, a Messenger alkalmazás pedig öt országban végzett az élmezőnyben. Az adatforgalom ugyan nem egyenlő a használati adatokkal, de megfelelő indikátora, és jól szemlélteti, hogy a felhasználók mennyire függenek ettől a két cégtől.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról