Már Mountain View-ban a magyar önvezető autós startup
Kaliforniában nyitott irodát a magyar AImotive. A kulcsrakész, hardverfüggetlen autós önvezető rendszereket kínáló startup tavaly óta 15-ről 120 fősre hízott.
Újabb önvezető autós technológiákat fejlesztő cég szúrta le zászlaját a kaliforniai Mountain View-ban, a következő években jókora növekedés előtt álló piacon ezúttal egy magyar csapat teszi próbára szerencséjét. A budapesti székhelyű, korábban AdasWorksként ismert, mára AImotive néven futó startup 2015-ben alakult Magyarországon, most pedig bejelentette, második irodáját már az Egyesült Államokban nyitja meg. A cég víziója a legjobban talán a Delphi és a Mobileye nyáron bejelentett rendszerére emlékeztet: az AImotive egy az autógyártóknak szánt hardver- és szoftverplatform fejlesztésén dolgozik, amely ötös szintű, azaz emberi sofőr beavatkozását már egyáltalán nem igénylő önvezető autók gyártását teszi lehetővé. A startup termékcsomagja három elemből épül fel, ezek az aiDrive, az aiKit és az aiWare.
Az első komponens, azaz az aiDrive egy hardverfüggetlen, full-stack szoftverpakk, amely a cég szerint többféle rendszeren futva is képes teljesen önvezető képességeket biztosítani a járműveknek, amelyeket változatos időjárási körülmények között, illetve a különböző vezetési kultúrákhoz alkalmazkodva is képes elnavigálni. Az aiDrive neurális hálókra építő Recognition Engine rendszere elsődlegesen az autókon elhelyezett kamerák képét elemzi, amelyen több mint százféle lehetséges objektum megkülönböztetésére képes, beleértve a járókelőket, a környező autókat, kerékpárokat vagy egyéb tereptárgyakat. Az autó helyének pontos meghatározását a Location Engine szolgálja, amely a hagyományos térképadatokat a főbb tájékozódási pontok 3D-s modelljeivel egészíti ki - az utóbbiakat tömörítő adatbázis a cég szerint könnyen skálázható és bármelyik gyártó navigációs rendszerével képes működni.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az önvezető autóknál kulcsfontosságú, hogy azok pontosan meg tudják becsülni, hogy a környezetükben lévő járművek vagy épp gyalogosok milyen irányba mozognak majd. Ennek meghatározásáért az AImotive rendszerében a Motion Engine felel, amely a szenzorok információit a helyadatokkal összevetve számítja ki a megfigyelt objektumok legvalószínűbb haladási irányát. A rendszer a csapat szerint a közúti vészhelyzetekben is megállja a helyét. Mindehhez az aiDrive magától értetődő módon képes teljes mértékben vezérelni a járművet, a kormánytól a gázpedálon át a fékekig, Control Engine rendszerével - ötös szintű önvezetésről lévén a kezelőszervek nem is feltétlenül kell, hogy jelen legyenek a rendszerrel piacra kerülő autókban.
A csapat termékpalettájának következő fő komponense az aiKit, amely az aiDrive rendszer "kiképzéséhez" szükséges kellékeket tartalmazza. A csomagban található kalibrációs eszközzel a gyártók egyszerűen fűzhetik össze a járműveken elhelyezett kamerák képét, a csapat adatgyűjtő megoldása pedig a tesztelés során szerzett információkat szedi össze, amelyből az önvezető rendszer mögött dolgozó gépi tanulási algoritmusok okulhatnak. Hogy utóbbiak a különböző tereptárgyak besorolásával hatékonyan megbirkózzanak, a csapat a gyártók számára lehetővé teszi, hogy egy félig felügyelt környezetben segítsenek az AI rendszereknek a tanulásban, ha kell manuálisan besorolva egy-egy észlelt tárgyat. Az alogritmusok képzését egy a Training Tool nevű pakk alatt összegyűjtött szoftvercsomaggal teszi teljessé a cég, ebben egyaránt találhatók saját fejlesztésű, és harmadik felektől származó megoldások. A cég rendszerére építő autók végül egy valós idejű, fotorealisztikus szimulátorban gurulhatják végig a főpróbát.
Noha az AImotive sokféle eszközön bevethető megoldásokat fejleszt, a saját célhardverrel nem rendelkező autógyártóknak igény szerint maga is biztosít vasat az autókat vezető AI alá. Ez az aiWare, egy energiahatékony, nagy teljesítményű, kifejezetten autókba, a neurális hálók meghajtására tervezett referenciahardver, amellyel a cég a sofőr nélküli autókkal szemező chipgyártóknak is igyekszik útmutatást adni. Az AImotive alapítása óta egyébként nagyjából 10,5 millió dollárt kalapolt össze befektetőitől, amelyek sorában többek között az Nvidia is ott van. A startup alapító-vezérigazgatója Kishonti László szerint a csapat 15 fővel indult tavaly, mára pedig több mint 120 fejlesztőt és kutatót tudhat maga mögött - a csapat a kaliforniai nyitással pedig a későbbiekben tovább bővülhet.
A vállalat terjeszkedését elsősorban a kaliforniai "jogosítvány" megszerzése hajtja, azaz hogy a cég a magyarországi tesztek után az amerikai utakon is kipróbálhassa a rendszerével felszerelt járműveket. A szükséges engedélyek megszerzéséhez ugyanakkor helyi irodában dolgozó alkalmazottakra is szükség van, így a folyamat még eltarthat egy darabig, annak ugyanakkor más előnye is lehet, többek között földrajzilag is közelebb hozhatja a céget egyik fontos befektetőjéhez, a fentebb már említett Nvidiához.