:

Szerző: Habók Lilla

2016. november 7. 12:30

Telítődött a fitneszkarperecek piaca?

Több mint 30 százalékot zuhantak a Fitbit részvényei, miután megjelent a cég harmadik negyedévéről szóló pénzügyi jelentés. A profit jóval a várt alatt maradt annál a cégnél, amely eddig folyamatosan vezette a viselhető eszközökről szóló piaci elemzéseket.

Gondokkal küzd a Fitbit, annak ellenére, hogy eddig a viselhető eszközök piacának elemzései szerint messze az élen járt az eladási számok tekintetében. Még az IDC második negyedéves kimutatása is azt jelzi, hogy a fitneszkarperecekkel népszerűvé vált cég a piac 25,4 százalékát uralja, miközben 28,7 százalékkal növelte az eladásait. A Fitbit legutóbbi negyedéves pénzügyi jelentése viszont annyira lesújtó volt, hogy a tőzsdén rögtön több mint 30 százalékot estek a részvényei.

A meglepetést nem a bevétel (503,8 millió dollár), hanem a profit okozta, amely a tavalyi azonos negyedévben elért 45,83 millió dollárról egészen 26,12 millióra zuhant vissza. James Park, a cég vezérigazgatója mindezt némi "ellenszélnek" tulajdonítja az Ázsia-Csendes-óceán régióval, a Flex 2 gyártási nehézségeivel és a szezonalitással szemben. A Fitbit régiós nehézségei nem kétségesek, itt a bevétel egészen 35,69 millió dollárra esett, ami 45 százalékos csökkenés a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. Az biztos, hogy ebben a régióban egyre több versenytárssal kell szembenézni egy viselhető eszközökkel foglalkozó cégnek, ezért a vezetők átgondolják a helyi marketinget, illetve inkább Európára koncentrálnak majd termékeikkel.

Persze a legnagyobb lehetőséget továbbra is hazai piacon, az Egyesült Államokban látja a Fitbit, felmérése szerint az emberek 66 százaléka törődik az egészségével és a sporttal azok közül, akik okostelefonnal és tablettel is rendelkeznek, viszont mindössze a felnőtt lakosság 20 százaléka rendelkezik valamilyen egészségmérő vagy fitnesz kütyüvel. Nem kérdés, hogy a cég a fennmaradó 46 százalékot szeretné megcélozni, de a sarkában továbbra is ott áll a Xiaomi, az Apple, a feltörekvő Garmin, és az IDC listáján új trónkövetelőként feltűnő Lifesense, amelyeknek hasonló törekvéseik vannak a piacon.

Ellentmond a kutatásnak a jelenségnek azaz elemzői magyarázat, mely szerint telítődött a fitneszkarperecek piaca. Ráadásul a Fitbit pénzügyi jelentését követő konferenciahíváson elhangzott adatok szerint a negyedévben vásárolt karkötők 40 százaléka visszatérő vásárlóktól érkezett, tehát eddig nem sikerült jól megcélozni a sportos, de fitneszkütyüvel még nem rendelkező réteget. Egy másik lehetőséget a cég azokban a munkáltatókban lát, akik szeretnék ösztönözni dolgozóik egészségesebb életmódját, és a drágább egészségvédő megoldások helyett az olcsóbb Fitbites megoldást választanák - ezzel folytatná azt az utat, hogy a jellemzően otthoni felhasználástól a komplexebb egészségügyi irányba fordul, ami bár egy lehetséges irány a Fitbit számára, de versenytársak itt is lesznek majd.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Nem kétséges, hogy a harmadik negyedév számít a legrosszabbnak a fitneszkarkötők szezonalitása szempontjából, mivel a sportban hagyományosan aktívnak számító nyári időszaknak már vége, és a vásárlók inkább megvárják a karácsonyt az új eszköz beszerzésével. A piaci telítődésből és a negyedév általános hibáztatásából arra lehet következtetni, hogy a többi viselhető eszköz gyártó cég eredményein is meglátszik majd a változás, ami a következő IDC jelentésből fog kiderülni, de emellett az is igaz, hogy a Fitbit már korábban is borúsan látta a jövőt a piacon nagy léptekkel haladó Apple és a Xiaomi mellett.

Ebben a negyedévben mutatkozott be két új Fitbit-modell, a Charge 2-t és a Flex 2, James Park konklúziója szerint jó fogadtatással. A helyzetet beárnyékolta Flex 2 szállításának csúszása, amelyet a cég vízállóként harangozott be, csak később szembesült az előállítás nehézségével - a késlekedés viszont a pénzügyi tervekbe is nem várt lyukat ütött. A termékek tényleges sikere a karácsonyi előadásokból fog majd kiderülni, és hogy sikerül-e továbbra is az élen tartaniuk a céget. A fő kérdés pedig az lesz, hogy az eredmény valóban a piac telítődését jelzi-e, ebben az esetben mennyire pillanatnyi ez az állapot, vagy inkább a Fitbit lassan lekerül az élről a versenytársakkal szemben.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról