Ezt hozza a következő Windows 10 kiadás
Nevet kapott az eddig csak "Redstone 2" kódnéven emlegetett következő Windows 10 alverzió: Creators Update. A frissítés többek között egy teljes 3D-s platformot hoz majd - erre fókuszált a cég a bemutatón.
Új, az egész rendszeren átívelő 3D-s tartalomkezelő platformot kap a Windows 10 - derült ki a Microsoft tegnap esti bemutatóján. A rendszer részeként egy teljes, a 3D-nyomtatástól a tárgyak 3D-s beolvasásáig, a különböző programok közötti importálás-exportálásig és az új, 3D-képes Paint kiadásig egységes, átjárható platform jön létre, amely várhatóan nagyban megkönnyíti az ilyen tartalmak kezelését.
Ahogy ma a fotókat, úgy holnap a 3D-s tartalmat
A 3D-s állományok kezelése az Office programcsomagban is megjelenik, így például PowerPointba is beilleszthető majd a tartalom. Sőt, a szoftver képes majd egyszerű animációkat, (például forgatást, nagyítást) is lejátszani, ami (tényleg) ötletes prezentációkat tehet majd lehetővé a kreatívabb felhasználók kezében.
A demóban a cég pontosan ezt az átjárhatóságot igyekezett kihangsúlyozni. A HP-féle Windows 10 Mobile-os telefonnal beszkennelt tárgyból textúrázott 3D-s modell készült, amelyet néhány kattintással a Paint 3D-be lehet importálni és szerkeszteni. A cég láthatóan komoly erőforrást fektetett abba, hogy a hagyományos beviteli eszközökkel (egérrel, stylussal, érintőkijelzőkkel) is szerkeszthetőek legyenek ez a 3D-s tartalmak, ehhez a Paint 3D egy egyedi felhasználói felületet is kapott. Érdemes kiemelni, hogy a 3D-s platformnak a cég Hololens eszköze is része, vagyis a 3D-s tárgyak elhelyezhetőek a virtuális térben, körbejárhatóak, stb., minden látható konverzió nélkül.
A Microsoft koncepciója nagyon ötletes és meglepően átgondoltnak tűnik. Az átfogó platform könnyű használhatóságot ígér a felhasználóknak, és feltételezhetően a fejlesztők is kapnak szabványos interfészeket, amelyeken keresztül hozzáférhetnek az operációs rendszer 3D-s funkcióihoz, egyszerűbben, mintha saját megoldásaikat programoznák le erre.
Itt a VR-stratégia
A Hololens révén viszonylag világos a Microsoft AR (augmented reality) koncepciója, eddig azonban a cég nem tisztázta le a virtuális valósághoz (VR) való viszonyulását. A cég hezitálása nyomán eddig tág teret kapott a Facebook-féle Oculus illetve a SteamVR, amelyek saját VR-platformot hoznak PC-s környezetbe. A Microsoft most azonban lépett egy határozottat és a Creators Update-be immár saját VR megoldást integrál, amelyet ráadásul ki is nyit majd a hagyományos PC-s OEM-ek felé. Így tavasszal piacon lehetnek majd az Acer, a Dell, a HP és a többi gyártó saját tervezésű VR-szemüvegei, a Microsoft szerint várhatóan nettó 300 dolláros induló áron - jóval alacsonyabb összegért, mint a versenytársak.
A 3D és a VR mellett a cég két újdonságot emelt ki a frissítésben. Az egyik a Tálcán elhelyezett új panel, amely a legközelebbi ismerősöket, barátokat, családtagokat listázza, és a tartalmak, információmorzsák megosztását hivatott megkönnyíteni. Ez a felület nem tűnik első látásra annyira érettnek, mint a 3D-s platform, a különböző kommunikációs és adatplatformok (SMS, Skype, levelezés, Dropbox, stb.) integrációja nem épp sorjamentes - a végső ítéletet azért még ne mondjuk ki teszt nélkül.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
A másik terület a játékstreaming - a Twitch és a YouTube hatalmasat kaszál az élő és felvételről visszajátszott gaming területen, ezt a Microsoft is megirigyelte. Ennek megfelelően a cég még augusztusban bejelentette a Beam videós közvetítő platform felvásárlását, ez szorosan integrálódik a jövőben a cég Xbox és PC-s ökoszisztémájába is.
Ugyan a Microsoft ezt most nem erősítette meg, a most hivatalosan is elnevezett Creators Update várhatóan március környékén jelenik meg, erre utal a 1703-as verziószám (2017 03). Az új kiadás a Microsoft immár ismert felfogásának megfelelően ingyenesen lesz elérhető minden Windows 10-es eszközre.