Kiesett Kína az Apple alól
Visszaesett Kína iPhone-étvágya, ezt érezte meg az Apple az elmúlt negyedévben. A Macek eladása is látványosan zsugorodik, várják a vásárlók a frissebb modelleket.
Visszaeső bevételről és profitról számolt be az Apple - ezzel immár éves szinten is zsugorodóban van a vállalat. A bevétel 9 százalékkal 46,8 miliárd dollárra zsugorodott, míg az adózott profit 11,1 milliárd dollárról 9 milliárdra zsugorodott.
Nem húzott az iPhone
A cég zászlóshajó-terméke az okostelefon, az iPhone-ból a negyedév során 45,5 millió darab fogyott (szemben a tavalyi azonos negyedév 48 milliójával), a bevétel pedig 32,2 milliárdról 28,1 milliárdra csökkent. A céget figyelőknek fontos jelzés, hogy ezzel az egy telefonra jutó átlagos eladási ár 670 dollárról 618 dollárra esett, ez nagyon meredek esésnek felel meg és jól mutatja, hogy a termékmix az olcsóbb telefonok felé tolódott el - korábban példátlan módon (a várakozás 655 dollár volt az elemzői konszenzus szerint, de egyesek egyenesen növekedést vártak).
Az utolsó oszlopot tessék nézni: van, ami erős.
Az iPhone felemás teljesítményét jól mutatja, hogy az eladások a 40 legnagyobb piac közül 33-ban nőni tudtak az egy évvel ezelőttihez képest, a kínai összeomlás azonban így is magával tudta rántani a globális értékesítési számokat. Cook elmondása szerint azért az iPhone 7-ből (különösen a Plus modellből) továbbra sem tud a cég eleget gyártani ahhoz, hogy a keresletet kielégítse - ami azért meglehetősen szokatlan egy olyan cégtől, amely lassan tíz éve telefongyártásban utazik.
Mi lóg ki? A 2015-ös oszlop felfelé, vagy a 2016-os lefelé? (forrás: Six Colors)
Eddig szinte szűz piacnak számít viszont India, amely Kínához mérhető ország lakosságban - bár vásárlóerőben azért elmarad. Az Apple most ezt az egyik utolsó piacot is igyekszik meghódítani, az országhoz idomított marketingstratégiával (például erős szolgáltatói kooperációval). Ez egyelőre működni látszik, a pénzügyi évre vetítve 50 százalékkal sikerült növelni az iPhone értékesítését, de még hosszú az út ahhoz, hogy érdemi penetrációt érjen itt el az Apple.
PC-k és tabletek
Az iPadek évek óta nem húznak, a kezdeti lelkesedést követő visszaesés azonban kezd stabilizálódni, szabadesés helyett szelíden zsugorodnak az eladások, a tavali 9,9 millió darabról 9,3 millióra. Jó hír viszont, hogy a drágább Pro modellek szépen húzzák felfelé az átlagos eladási árat - annyira, hogy a darabszám zsugorodását ez ellensúlyozni tudta, a bevétel szinte hajszálra azonos a tavalyival.
A számítógépek esetében látványos már a modellfrissítés hiánya, az eladások szabadesésben, ahogy a vásárlók már az új (várhatóan a héten érkező) új termékeket várják. A Mac divízió bevétele ezzel 6,8 mililárd dollárról 5,7 milliárdra esett vissza (17 százalékos esés), a darabszám pedig szintén messze az általános PC-piaci zsugorodást alulmúló 14 százalékos mínuszt hozott. Öröm a rossz hírek mellett, hogy a régi Macek továbbra is használatban maradnak, vagyis a telepített bázis ebben a negyedévben is nőtt.
Introvertáltak az IT-ban: a hard skill nem elég Már nem elég zárkózott zseninek lenni, aki egyedül old meg problémákat. Az 53. kraftie adásban az introverzióról beszélgettünk.
Az "egyéb" kategória, amelyben az Apple az iPodok és a Beats fülhallgatók mellett a Watch eladásait is összegzi, bevételben hatalmasat koppant, a tavalyi 3 milliárdról 22 százalékkal, 2,37 milliárdig esett. Ez nagyrészt a Watch gyenge teljesítményének tudható be, az óra iránti kereslet összeomlott a harmadik naptári negyedévben, független mérés szerint 71 százalékos esett az értékesített darabszám - és egyáltalán nem biztos, hogy az időközben piacra dobott frissített verziók újra fel tudják ezt támasztani majd.
Talán majd a szolgáltatások?
Ha az iPad és különösen az Apple Watch nem érte el a remélt áttörést, a kiegészítő szolgáltatások továbbra is ígéretesen fejlődnek. Az előző negyedévekben már jeleztük, hogy ez lehet az Apple új erőssége, a masszív és fizetőképes telepített bázis további monetizálása logikus következő lépés lehet. Ebbe az irányba mozdult az Apple is, a cég az App Store, az Apple Music, illetve a hatalmas bevételi potenciállal kecsegtető Apple Pay mind-mind egészséges növekedést mutat. A szolgáltatások bevétele 24 százalékkal, 6,3 milliárd dollárra nőtt, ezen belül a Music 22 százalékot emelkedett, az Apple Pay tranzakciók pedig hatszorosan ugrottak (köszönhetően a fokozatos globális bevezetésnek), az App Store pedig gyorsuló növekedést mutatva már 43 százalékot emelkedett éves szinten.
Egyre erősebb a szolgáltatások üzletága - új támasz lehet a cégnek? (forrás: Six Colors)
Kínai kitettség
Az Apple tavaly-tavalyelőtt tapasztalt elképesztő szárnyalását jobbára egyetlen ország, Kína hozta össze, nem véletlen, hogy a zsugorodásban is oroszlánszerepe van az ázsiai szuperhatalomnak. Az innen származó bevétel pedig meredenek, 30 százalékkal esett, ezzel gyakorlatilag egymagában felel a cég harmatos teljesítményéért, az innen kieső mintegy 4 milliárd dollár szinte egészében lefedi a globális visszaesést. A többi régió ugyanis egyáltalán nem teljesített rosszul, a két amerikai kontinens 7 százalékos esést mutatott be, de Európa szerényen, Japán pedig szépen nőtt (3 és 10 százalék), Ázsia többi része pedig gyakorlatilag stagnált.
Összességében az Apple számai továbbra is az elmúlt másfél-két év kiugró eredményei tükrében rosszak, a sokéves növekedési ütemből azok lógtak ki felfelé, nem pedig az elmúlt néhány negyedév lóg ki lefelé. Az iPhone iránti kereslet továbbra is egészséges (Kínát leszámítva), így csupán annyi róható fel a cégnek, hogy az első nagy kijelzős iPhone-ok iránti, precedens nélküli vásárlási rohamot nem tudta újra és újra megismételni.