Kiesett Kína az Apple alól
Visszaesett Kína iPhone-étvágya, ezt érezte meg az Apple az elmúlt negyedévben. A Macek eladása is látványosan zsugorodik, várják a vásárlók a frissebb modelleket.
Visszaeső bevételről és profitról számolt be az Apple - ezzel immár éves szinten is zsugorodóban van a vállalat. A bevétel 9 százalékkal 46,8 miliárd dollárra zsugorodott, míg az adózott profit 11,1 milliárd dollárról 9 milliárdra zsugorodott.
Nem húzott az iPhone
A cég zászlóshajó-terméke az okostelefon, az iPhone-ból a negyedév során 45,5 millió darab fogyott (szemben a tavalyi azonos negyedév 48 milliójával), a bevétel pedig 32,2 milliárdról 28,1 milliárdra csökkent. A céget figyelőknek fontos jelzés, hogy ezzel az egy telefonra jutó átlagos eladási ár 670 dollárról 618 dollárra esett, ez nagyon meredek esésnek felel meg és jól mutatja, hogy a termékmix az olcsóbb telefonok felé tolódott el - korábban példátlan módon (a várakozás 655 dollár volt az elemzői konszenzus szerint, de egyesek egyenesen növekedést vártak).
Az utolsó oszlopot tessék nézni: van, ami erős.
Az iPhone felemás teljesítményét jól mutatja, hogy az eladások a 40 legnagyobb piac közül 33-ban nőni tudtak az egy évvel ezelőttihez képest, a kínai összeomlás azonban így is magával tudta rántani a globális értékesítési számokat. Cook elmondása szerint azért az iPhone 7-ből (különösen a Plus modellből) továbbra sem tud a cég eleget gyártani ahhoz, hogy a keresletet kielégítse - ami azért meglehetősen szokatlan egy olyan cégtől, amely lassan tíz éve telefongyártásban utazik.
Mi lóg ki? A 2015-ös oszlop felfelé, vagy a 2016-os lefelé? (forrás: Six Colors)
Eddig szinte szűz piacnak számít viszont India, amely Kínához mérhető ország lakosságban - bár vásárlóerőben azért elmarad. Az Apple most ezt az egyik utolsó piacot is igyekszik meghódítani, az országhoz idomított marketingstratégiával (például erős szolgáltatói kooperációval). Ez egyelőre működni látszik, a pénzügyi évre vetítve 50 százalékkal sikerült növelni az iPhone értékesítését, de még hosszú az út ahhoz, hogy érdemi penetrációt érjen itt el az Apple.
PC-k és tabletek
Az iPadek évek óta nem húznak, a kezdeti lelkesedést követő visszaesés azonban kezd stabilizálódni, szabadesés helyett szelíden zsugorodnak az eladások, a tavali 9,9 millió darabról 9,3 millióra. Jó hír viszont, hogy a drágább Pro modellek szépen húzzák felfelé az átlagos eladási árat - annyira, hogy a darabszám zsugorodását ez ellensúlyozni tudta, a bevétel szinte hajszálra azonos a tavalyival.
A számítógépek esetében látványos már a modellfrissítés hiánya, az eladások szabadesésben, ahogy a vásárlók már az új (várhatóan a héten érkező) új termékeket várják. A Mac divízió bevétele ezzel 6,8 mililárd dollárról 5,7 milliárdra esett vissza (17 százalékos esés), a darabszám pedig szintén messze az általános PC-piaci zsugorodást alulmúló 14 százalékos mínuszt hozott. Öröm a rossz hírek mellett, hogy a régi Macek továbbra is használatban maradnak, vagyis a telepített bázis ebben a negyedévben is nőtt.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Az "egyéb" kategória, amelyben az Apple az iPodok és a Beats fülhallgatók mellett a Watch eladásait is összegzi, bevételben hatalmasat koppant, a tavalyi 3 milliárdról 22 százalékkal, 2,37 milliárdig esett. Ez nagyrészt a Watch gyenge teljesítményének tudható be, az óra iránti kereslet összeomlott a harmadik naptári negyedévben, független mérés szerint 71 százalékos esett az értékesített darabszám - és egyáltalán nem biztos, hogy az időközben piacra dobott frissített verziók újra fel tudják ezt támasztani majd.
Talán majd a szolgáltatások?
Ha az iPad és különösen az Apple Watch nem érte el a remélt áttörést, a kiegészítő szolgáltatások továbbra is ígéretesen fejlődnek. Az előző negyedévekben már jeleztük, hogy ez lehet az Apple új erőssége, a masszív és fizetőképes telepített bázis további monetizálása logikus következő lépés lehet. Ebbe az irányba mozdult az Apple is, a cég az App Store, az Apple Music, illetve a hatalmas bevételi potenciállal kecsegtető Apple Pay mind-mind egészséges növekedést mutat. A szolgáltatások bevétele 24 százalékkal, 6,3 milliárd dollárra nőtt, ezen belül a Music 22 százalékot emelkedett, az Apple Pay tranzakciók pedig hatszorosan ugrottak (köszönhetően a fokozatos globális bevezetésnek), az App Store pedig gyorsuló növekedést mutatva már 43 százalékot emelkedett éves szinten.
Egyre erősebb a szolgáltatások üzletága - új támasz lehet a cégnek? (forrás: Six Colors)
Kínai kitettség
Az Apple tavaly-tavalyelőtt tapasztalt elképesztő szárnyalását jobbára egyetlen ország, Kína hozta össze, nem véletlen, hogy a zsugorodásban is oroszlánszerepe van az ázsiai szuperhatalomnak. Az innen származó bevétel pedig meredenek, 30 százalékkal esett, ezzel gyakorlatilag egymagában felel a cég harmatos teljesítményéért, az innen kieső mintegy 4 milliárd dollár szinte egészében lefedi a globális visszaesést. A többi régió ugyanis egyáltalán nem teljesített rosszul, a két amerikai kontinens 7 százalékos esést mutatott be, de Európa szerényen, Japán pedig szépen nőtt (3 és 10 százalék), Ázsia többi része pedig gyakorlatilag stagnált.
Összességében az Apple számai továbbra is az elmúlt másfél-két év kiugró eredményei tükrében rosszak, a sokéves növekedési ütemből azok lógtak ki felfelé, nem pedig az elmúlt néhány negyedév lóg ki lefelé. Az iPhone iránti kereslet továbbra is egészséges (Kínát leszámítva), így csupán annyi róható fel a cégnek, hogy az első nagy kijelzős iPhone-ok iránti, precedens nélküli vásárlási rohamot nem tudta újra és újra megismételni.