Nem lassul az okosóra-piac zuhanórepülése
Felére zsugorodott az okosórák piaca a tavalyi harmadik negyedévhez képest. A gyenge teljesítményben a legnépszerűbb modellek eltolódott piaci rajtja játssza a legnagyobb szerepet, az ünnepek hozhatnak fellendülést.
Tovább folytatják tempós lejtmenetüket az okosórák, az IDC frissen közzétett elemzése szerint a piac a tavalyi év hasonló időszakához képest az idei harmadik negyedévben kevesebb mint felére zsugorodott. Bár jókora visszaesésről beszélünk, az nem érte teljesen váratlanul a gyártókat: az Apple legújabb okosórája csak néhány hete van piacon, annak eladásait - akárcsak a riválisokét - valószínűleg a közelgő ünnepek hajtják majd meg, a Samsung IFA-n bejelentett Gear S3 készüléke pedig még nem került a boltokba. De nem csak a két óriás fogta vissza magát az őszi időszakban, az ASUS kivételével egy nagy, az Android Wear platformra építő gyártó sem állt elő új modellel. Ennek oka, hogy a rendszerrel egyelőre a Google is kivár, annak legújabb verzióját jelenlegi állás szerint csak jövő év elején adja ki. A tavalyi harmadik negyedév jóval erősebb teljesítményében továbbá az is komoly szerepet játszott, hogy az időszakban vált először széles körben elérhetővé az Apple Watch.
Az idei Q3-ban tehát szinte minden összefogott az okosóra-piac ellen, az IDC adatai szerint a periódusban alig 2,7 millió eszközt adtak el, ez 51,6 százalékkal kevesebb, mint a 2015 harmadik negyedében számlált 5,6 milliós érték. 2016 utolsó negyedévében az ünnepekkel egészen biztosan várható fellendülés, ez azonban elsősorban a Samsungot és az Apple-t érinti, amelyek legújabb eszközeire a következő néhány hétben szélesebb közönség csaphat le. Az Android Wearrel dolgozó gyártók zömétől idén már nem várhatunk új készüléket, ez azonban valószínűleg nem hagy majd túl mély nyomot a piac teljesítményén, közülük ugyanis egyedül a Lenovónak sikerült bejutni a területen a legtöbb eladást produkáló öt gyártó közé.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A rangsor élén a várakozásoknak megfelelően az Apple végzett, amely az idei harmadik negyedévben 1,1 millió okosórát értékesített, ezzel 41,3 százalékot hasítva ki magának a piacból. Bár a cupertinói óriás továbbra is toronymagasan vezeti a piacot, idén nem tudta megközelíteni az egy évvel ezelőtt, az Apple Watch elérhetőségének fentebb már említett bővülésével produkált 3,9 milliós eladott darabszámot, eladásai ahhoz képest 71,6 százalékkal konszolidálódtak. A vállalattól a 2016-ot záró negyedévben ugyanakkor szinte biztosan komoly fellendülésre számíthatunk.
Az ezüstérem a Garminé, az óráiban a sportfunkciókat előtérbe helyező gyártó elképesztő, 324 százalékot meghaladó növekedést produkált az elmúlt egy évben, 100 ezerről 600 ezerre hizlalt eladott darabszámával egy évvel korábbi, 2,3 százalékos piacrészét 2016Q3-ban 20,5 százalékra tudta növelni. A gyártó nyomában, a dobogó harmadik fokán ott a Samsung, az eladott darabszám a koreai cégnél stagnált, akárcsak tavaly, idén is 400 ezer eszközt értékesített a vállalat. Főként az Apple visszaesésének köszönhetően azonban így is növelni tudta részesedését, 6,4 helyett az idei Q3-ban már 14,4 százalékos szelet fölött őrködhetett.
A legnagyobb csapás a negyedik helyen lévő Lenovót érte, a gyártó 73,3 százalékos visszaeséssel 300 ezer helyett már csak 100 ezer okosórát tudott eladni, piacrésze így 6,2 százalékról 3,4-re zsugorodott. A méretes zuhanás nem meglepő, hiszen akárcsak sok más Android Wearrel dolgozó vállalat, a kínai cég sem mutatott be idén ősszel új okosórát. A top 5-be a közösségi finanszírozásból született Pebble is befért, amely idén mutatta be okosóráinak második generációját. Az új modell azonban az idei harmadik negyedévben úgy tűnik kevés volt ahhoz, hogy növekedést hozzon a cégnek, a vállalat helyette 27,2 százalékos visszaesést könyvelhetett el, 600 ezerről nagyjából 500 ezerre mérséklődtek eladásai. A vállalat piaci részesedése ezzel együtt, a riválisok gyenge teljesítményének köszönhetően nőni tudott, az elmúlt időszakban így a tavalyi 11,5 helyett 17,2 százalékos piacrészről számolhatott be.