PC-piac: tovább pusztít az apátia
Ismét bukott az Apple, de ennél nagyobb baj, hogy a PC továbbra is a prioritási lista végén áll.
Nem hozta meg a korábban várt fellendülést az idei harmadik negyedév, a PC-s eladások továbbra is csökkenő tendenciát mutatnak. A Gartner legfrissebb jelentése szerint globálisan 5,7 százalékkal kevesebb PC fogyott 2016 legutóbbi negyedében mint egy évvel korábban, ez pedig növekedés helyett inkább csökkenést mutat az előző negyedév eredményéhez viszonyítva.
A gyártók által az értékesítési csatornába leszállított (tehát nem a végfelhasználók által megvásárolt) számítógépek (asztali PC-, laptopok, ultrabookok és hibrid eszközök) mennyisége a tavalyi 73,1 millióról 68,9 millióra esett vissza a második negyedévben. A Gartner adatai szerint ez már a nyolcadik olyan egymást követő negyedév mely csökkenő tendenciát mutatott, ami negatív rekordnak számít. A piac a második negyedévben tapasztalthoz hasonló mértékben apadt, a júliusi jelentés szerint korábban 5,2 százalékkal kevesebb PC fogyott. Az első negyedében ennél nagyobb volt a süllyedés, ekkor 9,6 százalékos visszaesésről számolt be a piackutató, azt megelőzően pedig 8,3 százalékkal csökkentek az eladások.
A harmadik negyedéves, 5,7 százalékos csökkenés hátterében több probléma áll. A szeptemberi szezonális igények a vártnál kisebbek voltak, egyre kevesebb tanulónak van szüksége PC-re, illetve a korábban vásárolt konfigurációk még bőven ki tudják szolgálni az igényeket, nem szükséges fejleszteni a gépeket. A fejlett országokban átlag három eszközzel rendelkeznek a vásárolók (okostelefon, tablet, PC), melyek közül a PC élvezi a legkisebb prioritást, a legtöbben nem tartják fontosnak a frissítést, néhány megkérdezett pedig a jövőben nem is szeretne költeni erre. Ugyancsak negatívan befolyásolja az eladásokat a fejlődő piacokon tapasztalt alacsony igény. Bár ezeken a területeken még mindig alacsony a penetráció, sokan nem terveznek vásárlást, inkább okostelefonnal vagy phablettel elégítik ki számítástechnikai igényeiket.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az eladások régóta tartó csökkenésének következménye, hogy a piac egyre inkább konszolidálódik, a kisebb gyártók folyamatosan esnek ki. A folyamat hatását jól mutatja, hogy az első hat gyártó már az eladások 78 százalékát lefedi, ami szintén rekordnak számít. A rangsorban továbbra is a Lenovo áll az első helyen, mely cég ugyanakkor 2,4 százalékot kevesebb PC-t értékesített, ami zsinórban a hatodik ilyen, negatív eredményt produkáló negyedévet jelenti. Ennek, illetve a 2,3 százalékos növekedésnek hála a HP már ott liheg közvetlenül a kínai gyártó nyakában, a különbség már csak mindössze 2,7 százalék. Az amerikai vállalat elsősorban az üzleti szektorban szerepel jól, innen származik a növekedés nagy része.
A vizsgált gyártók közül a Dell produkálta a legnagyobb gyarapodást, a legnagyobbat pedig az Acer és az Apple bukta, ebben a sorrendben. Utóbbi gyártó viszonylag méreteset zuhant, 13,4 százalékkal estek vissza az eladások. A lehetséges okokról nem esett szó, de hanyatlásban valószínűleg nagyban közrejátszott az egyre korosodó termékpaletta. Az Apple PC-kínálatára már nagyon ráférne egy alaposabb frissítés, az csúcs asztali Mac Próhoz például már nagyjából három éve nem nyúlt a cég, de a MacBook Airek is egyre porosabbak.
A régiókat tekintve az USA szerepelt a legjobban, itt az értékesítések csupán 0,3 százalékot estek vissza, ami 16,2 millió eladott PC-t jelent. Az átlagnál jobb eredmény a notebookok, hibridek, és a windowsos tabletek értékesítéseinek köszönhető, az asztali PC-k Amerikában sem szerepeltek jól. Most is az APAC (Ázsia Csendes-óceáni térség) régió mutatta a legnagyobb, 7,6 százalékos visszaesést, 24,7 millió leszállított PC-vel. Az EMEA régió ezek között félúton helyezkedik el, az öreg kontinensen 3,3 százalékos volt a visszaesés, ami elsősorban a szegényebb régiók számlájára írható, Kelet-Európa mellett Eurázsia, a Közel-Kelet, illetve Afrika is ide sorolható.