:

Szerző: Gálffy Csaba

2016. október 3. 13:00

Mesterséges intelligencia: a Microsoft negyedik lába

Masszív átszervezést hajt végre a Microsoft, az alapkutatásokat végző Research részleget összeolvasztja a Cortana, a Bing és számos más szolgáltatás fejlesztésével. A cél egy egységes, mesterséges intelligenciára fókuszáló csoport létrehozása, s vele egy új, negyedik platform felépítése.

Több részleg összevonásával képez masszív, 5000 fős új kutatási-fejlesztési divíziót a Microsoft. A lépés jelentős átalakításnak számít, az új Microsoft AI and Research Group elsősorban a mesterséges intelligencia kutatásával foglalkozik majd, a cég hatalmas erőforrásokkal nyúl alá ennek a területnek. A Windows, az Office és a felhős/szerveres platform után ez lehet a cég negyedik nagy lába.

Microsoft AI and Research Group

Az új fejlesztési részleget Harry Shum vezeti majd, ő volt eddig a Microsoft Research feje. Az új ernyőszervezet alá tartoznak majd az AI termékfejlesztési, alap- és alkalmazott kutatásokkal foglalkozó laboratóriumok és a NExT, a New Experiences and Technologies (új élmények és technológiák) részleg is. Az új, összevont szervezet alá tartoznak majd az Information Platform, a Cortana és a Bing, illetve az Ambient Computing és a Robotics fejlesztőcsapatok is.

A meghirdetett koncepció szerint az AI-kutatásban a Microsoft négy úton indul el. Az első a közvetítő (agent), amely az ember-számítógép kapcsolat interakciós pontja, ez a Microsoft esetében a Cortana digitális asszisztens. A második terület az alkalmazásoké, a kutatók dolga lesz majd megvizsgálni, hogy a meglévő és új alkalmazások hogyan tehetőek gazdagabbá az AI segítségével. A harmadik út az AI-as-a-service, vagyis API-kon keresztül külső fejlesztőknek is elérhetővé tenni a technológiát. A negyedik pedig az infrastruktúra - vagyis az Azure, mint "AI szuperszámítógép".

A döntés értelmében kettéválik a 2013-as nagy One Microsoft átszervezéssel létrehozott az Applications and Services Group (ASG). Korábban ez fogta össze a cég online szolgáltatásait a Skype-tól a Bingig, a hirdetésektől az Office-os szolgáltatásokig. Az Office-hoz tartozó rész a jövőben az Office szervezeti egységbe kerül át, minden mást pedig az új AI and Research divízió nyel majd el. Sajnos rossz hír, hogy az ASG-t eddig vezető Qi Lu távozik a cégtől, egy korábbi súlyos balesetből kell felépülnie, majd később Bill Gates és Satya Nadella személyes tanácsadójaként folytatja karrierjét.

A Microsoft Research a cég híres kutatás-fejlesztési divíziója, amely a termékfejlesztés helyett alapkutatásokkal foglalkozik, többé-kevésbé függetlenül. Az 1991-ben alapított, idén 25 éves részleg több, mint 1000 kutatóval rendelkezik, köztük fizikusokkal, mérnökökkel és matematikusokkal. Az eredeti logika szerint a Research azokkal a témákkal foglalkozik, amelyek 5-10 éves távlaton válhatnak termékké, ezalatt az idő alatt viszont hatalmas tapasztalathoz és tudáshoz segíti a céget, ami a rajtnál komoly versenyelőnnyé válik. Az átszervezéssel ez a részleg bővül hatalmassá, a három nagy fejlesztői csoport, a Windows, az Office és a felhős szervezetek mellé negyediknek.

Paradigmaváltás jobbról

A kimondott cél az "AI demokratizálása", ez az új szlogen, amelyet zászlajára tűz most a Microsoft. Annyira, hogy saját mikroszájtot is kapott a koncepció, amelyen a cég próbálja elmagyarázni, hogy a mesterséges intelligencia szép lassan megérett a tömeges használatra, a fent vázolt négy fő csapás mentén.

Az eredeti Microsoft Research megközelítés.

Az átalakítás üzenete ennél tovább megy, a cég konkrétan a következő informatikai innovációs hullámot látja jönni a mesterséges intelligencia formájában, erre a felismerésre reagál a dedikált divízió létrehozása. Ahogy az autóiparban a gyártók rövid időn belül mind felismerték, hogy az elektromos hajtás és az önvezető technológia a jövő, úgy a nagy tech cégek is szinte egyként fordulnak a mesterséges intelligencia felé. A Microsoft csupán egy e cégek sorában, a Google vagy a Facebook mellett a cég hosszan folytatható.

A jelenleg rendelkezésre álló rendszerek képességei ugyanakkor igen korlátozottak, egyelőre inkább az ANI (artificial narrow intelligence) szintjének felelnek meg, vagyis igen speciális kérdésekre képesek kielégítő válaszokat találni. Egyelőre marad is ez az irány, a széttöredezett megoldások azonban fokozatosan elkezdenek összeállni egy egységesebb egésszé, ami már jobban hasonlít a várt (vagy rettegett) általános mesterséges intelligenciához.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A Microsoft első stratégiai lépcsője mindenesetre az üzleti intelligencia és az adatfeldolgozás. A modern algoritmusok ugyanis képesek felismerni a mintázatokat az összegyűjtött adathalmazokban, ez pedig hatalmas előrelépés lenne az érintett cégek, szervezetek számára. Ehhez ugyanis korábban magasan képzett statisztikusokra volt szükség, akik képesek voltak az üzlet nyelvére fordítani az adatokból kiolvasható információt, ezt a küszöböt viheti lejjebb az AI. És ez egészen gyakorlatias forgatókönyvekben is meg tud nyilvánulni, mint a találkozási időpontok egyeztetése vagy a szervezet belső működésének feltérképezése.

Konzumer vonalon is vannak érdekes alkalmazásai az AI-nak. Az egyik ilyen a Microsoft Pix, az iOS-exkluzív mobilos kameraapp, amely saját hatáskörben képes feljavítani az elkészített fotókat. Az app folyamatosan rögzít, majd az elkészített fotók közül utólag algoritmus választja ki a legjobbat.

a címlapról