Csak a négy kerék hiányzik a következő Tegráról
Megmutatta következő Tegra processzorát az Nvidia. A vállalat már kifejezetten az autóipar igényeinek tervezte a chipet, illetve annak egyes komponenseit, mellyel egyik célja, hogy az elődhöz képest többszörösére növelje a teljesítmény/fogyasztás mutatót.
Meglebegtette következő generációs Tegra rendszerchipjét az Nvidia, a vállalat az európai GTC rendezvényén beszélt Xavier kódnevű fejlesztésének irányvonalairól. A vállalat első számú célja, hogy a rendszer számítási teljesítményét sokkal kisebb méretben, illetve lényegesen alacsonyabb fogyasztás mellett kínálja. A cég ehhez új fejlesztéseket vet be, a CPU magok száma mellett az integrált grafikus processzor is alaposan meghízik. Az első példányokra még legalább egy évet kell várni, a minták szállítása legkorábban jövő év utolsó negyedévében kezdődhet.
A processzormagokról egyelőre nem sokat árult el az Nvidia, annyi viszont már biztosnak tűnik, hogy a Parker 2+4 magját 8 magra cseréli a cég, az aktuális fejlesztés két saját tervezésű Denver 2 magot egészít ki négy darab A57-es maggal. Nem tudni, hogy Xavier pontosan milyen CPU magokat használ majd, de a végrehajtókat biztosan az Nvidia tervezi majd, a legvalószínűbb, hogy a cég a Denver 2-t fejleszti tovább. A saját magok egyik előnye, hogy a cégnek így csak az utasításarchitektúra után kellene licencdíjat fizetnie az ARM felé.
Az integrált GPU több szempontból is megújul, a Pascal architektúrától a Volta veszi majd át a stafétát, miközben a CUDA magok száma duplázódik, a Xavier grafikus egysége összesen 512 darab végrehajtót fog felvonultatni. Ezzel várhatóan legalább kétszeresére nő a grafikus teljesítmény, amit természetesen megjelenítése mellett általános számításokra is felhasználhat a rendszer.
Az Nvidia állítása szerint így a jelenlegi négy chipes Drive PX2 rendszer 8 bites egészszámos (INT8) teljesítménye már egyetlen chippel elérhető lesz, a Xavierre ugyanis 20 DL TOPS-os (Deep Learning Tera-Ops) számítási teljesítményt prognosztizál a cég, ami a pár hete bemutatott Tesla P40 gyorsító kapacitásának 43 százaléka. Az egyetlen chipes megoldásnak hála a rendszer helyigénye közel harmadára, fogyasztása pedig negyedére csökkenhet, a Xavier-alapú platformra mindössze 20 wattos értéket irányoz elő az Nvidia.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A megjelenítés, illetve a videóanyagok kódolása és dekódolása is fejlődik, a rendszerchip ugyanis már támogatni fogja a 8K felbontást, ami elsősorban a járművekre rögzített kamerák felvételeinek feldolgozása miatt lehet fontos, nagyobb felbontással pontosabb képet kaphat a környezetről a rendszer. Ezt segíti majd az egyelőre ismeretlen Computer Vision Accelerator egység is, ami várhatóan egy fixfunkciós végrehajtó lesz.
Az Nvidia a teljesítmény/fogyasztás mutatóban várható, nagyjából négyszeres előrelépést csíkszélesség váltás nélkül próbálja elérni, a Xavier is 16 nanométeren készül majd, akárcsak a Parker. A lapka 7 milliárd tranzisztort fog felvonultatni, ez közel azonos a GTX 1080/1070 vidókártyákon található GP104 GPU értékével. A chip tehát relatíve nagy lesz, területe 300mm² környékére várható, noha ez még mindig lényegesen kisebb lenne a Drive PX2 lapkáinak együttesénél.
Végül, de nem utolsó sorban a Xaviert már a kritikus autóipari szabványok szem előtt tartása mellett tervezték, a chip például megfelel majd az ISO 26262-nek is. Ez annak fényében nem meglepő, hogy a Xavier várhatóan már csak az autóiparban kap szerepet, ahova úgy fest, az Nvidia sikerrel át tudta menekíteni a mobilos fejlesztéseit, melyek tabletes és okostelefonos piacon messze nem váltották be az azokhoz fűzött reményeket. A kvázi új piacon egyelőre jóformán konkurens nélkül tevékenykedhet a cég, hasonló teljesítményre képes megoldásokat eddig egyik versenytárs sem mutatott. Az Nvidia nagy fegyvere a GPU technológia, amelyben jelenleg csak az AMD nevezhető versenytársnak, a konkurens tervei között azonban egyelőre nem szerepel autós kaland.