A teljes okostelefon-piacot az Android viszi a hátán
A Google mobil operációs rendszerén kívül minden platform visszaesést mutatott az idei második negyedévben - derül ki a Gartner kutatásából. Az Android növekedése ugyanakkor elég volt ahhoz, hogy a teljes piacot termőre fordítsa.
Egyre komótosabban, de továbbra is stabilan növekszik az okostelefon-piac, amelynek trónját az Android platform minden eddiginél magabiztosabban foglalja el. A Gartner idei második negyedévre vonatkozó jelentése a terület kapcsán nem hoz meglepetést: a piacot az Android hizlalja, a többi platform pedig, beleértve az ezüstérmes iOS-t is, folytatja olvadását.
Fontos kiemelni ugyanakkor, hogy az Gartner által az Android platformhoz tartozóként definiált készülékek nem csak a Google ökoszisztémájában és szolgáltatásaival operáló eszközöket jelentik, de az összes AOSP-ra épülő rendszert használó telefont is. Számos kínai gyártó húz fel saját ökoszisztémát a nyílt forrású Android alapjaira, ezeknek azonban lényegében semmi köze az Európában megismert, Google által kiszolgált rendszerhez. Az ABI Research májusi adatai szerint egyébként a hasonló alternatív eszközök visszaszorulóban annak, ahogy a Google egyre inkább utat talál szolgáltatásaival kelet felé is. Bár pontosabb számok egyelőre nincsenek, cég becslései szerint az okostelefon-piac 14 százalékát uralják jelenleg a hasonló, egyedi, AOSP-ra építő rendszerek - túlnyomórészt Kínában.
Visszakanyarodva a Gartner eredményeihez: az elemzők szerint a teljes piac 2015 hasonló időszakához képest valamivel több mint 4 százalékkal tudott növekedni - különösen figyelemreméltó, hogy a gyarapodásért egyedül az Android platform felel, amely 10 százalékkal tudta növelni világszerte az eladott darabszámot. Ezzel együtt a Google mobil operációs rendszerének térnyerése is konszolidálódni látszik, a korábbi negyedévekben a platform ennél kivétel nélkül tempósabb növekedést mutatott. Az Android piaci részesedése az elmúlt időszak végén 86,2 százalékon állt meg, ez kereken 4 százalékponttal több, mint a megelőző év második negyedében.
Okostelefonos platformok - értékesített darabszám
A terület második helyezett platformja, az iOS eladott darabszáma az utóbbi egy év során nyolc százalékkal esett vissza, ezzel a piacból már a 2015 Q2-es értéknél nagyjából másfél százalékponttal kisebb, 12,9 százalékos szeletet harap ki - a csökkenés mind a cég legértékesebb piacán, Észak-Amerikában, mind pedig Nyugat-Európában érezhető volt. Ez egyébként zsinórban harmadik negyedév, amelyben az Apple platformja visszaesést mutat, ennek okát a Gartner szerint a prémium okostelefonok iránti igény visszaesésében kell keresni.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A piac terjeszkedését tehát inkább az olcsó modellek, illetve az azokra egyre nagyobb igényt mutató, fejlődő országok hajtották. A fejlett régiók többnyire stabilizálódni-stagnálni látszanak, Japánt leszámítva csökkent a kereslet az okostelefonokra ezekben a térségekben. Ezzel együtt az Android platform a prémium eszközök terén is jól láthatóan nőni tudott, a csúcskategóriás modellek eladásai a 2016-os második negyedévben 6,5 százalékkal nőttek.
Okostelefonos platformok piaci részesedése
Az eladásokban és részesedésben is bronzérmes Microsoft szabad szemmel szinte már nem is látható a piacon, a platform folytatja tempós lejtmenetét. A Windows Phone/Windows 10 Mobile rendszert futtató eszközök eladott darabszáma a tavaly ilyenkor jelentett mennyiséghez képest mintegy 76 százalékot zuhant, a cég részesedése ezzel pengevékony 0,6 százalékra zsugorodott. Nem lenne meglepő, ha a redmondi cég platformja egy-két negyedéven belül az "egyéb" kategóriába csorogna le. Hasonló cipőben jár 0,1 százalékos piacrészével a BlackBerry rendszere is, noha a céget ez már egyre kevesebb ideig érinti, újabb okostelefonjaival ugyanis a vállalat már tavaly Androidra váltott.
Jól látszik, hogy a legnagyobb szereplők mellett gyakorlatilag már nincs hely új platform számára a piacon, a késélen táncoló Microsoft és BlackBerry mellett az egyéb rendszereknek fennmaradó játéktér is egyre zsugorodik, azok eladásai a tavalyi második negyedévhez képest 45 százalékkal estek vissza, összesített piaci részesedésük pedig 0,17 százalékpontos fogyás után 0,2 százaléknál állt meg.