:

Szerző: Gálffy Csaba

2016. augusztus 29. 09:30

HP Inc: versenyfutás az idővel

Még mindig messze a legnagyobb profitot a HP nyomtatós üzletága termeli - miközben szinte szabadesésben van a részleg bevétele. A PC-s divízió hatalmas forgalmat bonyolít, de profitot alig termel.

Némileg visszaeső bevétellel és profittal zárta a július 31-ig tartó negyedévét a HP Inc. A bevétel 12,3 milliárd dollárról 11,9 milliárdra esett vissza, miközben a nettó profit 854 millió dollárról 783 millióig esett. A HP PC-s és nyomtatós üzletágából alakult cég versenyt fut az idővel, az előtt kell megújítania magát, mielőtt a profit túlnyomó részét adó nyomtatós részleg végleg kifullad. Ugyanis míg a PC-gyártás hatalmas forgalmat generál szerény profit mellett, a nyomtatás jóval kisebb, de sokkal több profitot is termel - lássuk hogyan teljesítettek ezek.

PC-k: a prémium szegmens az új küzdőtér

Mind bevételben, mind darabszámban tudta növelni a PC-s értékesítést a HP, a darabszám az előző év hasonló időszakához képest 4 százalékkal nőtt, a forgalom pedig (konstans árfolyamon számolva) 2 százalékkal emelkedett. A 7,5 milliárd dolláros bevételhez képest az üzemi eredmény továbbra is jelképes, 333 millió dollár - nőni tudott tehát a részleg, de érdemi profitot még mindig nem hoz.

Új Spectre - piacot szerzett.

A PC-s piac nem egységes, az egyes szegmensek nagyon eltérő dinamikával mozognak - olvasható ki a jelentésből is. Míg a noteszgépek bevétele 8 százalékkal (darabszáma 12 százalékkal) nőtt, az asztali gépek látványosan, 9 százalékkal kevesebb forgalmat hajtottak (darabszámban 6 százalékos a visszaesés). Ugyanígy eltérő irányba halad a céges és a konzumer piac is: előbbi 3 százalékot esett, utóbbi azonban 8 százalékot nőtt. Ezt a vezetés azzal magyarázza, hogy az olcsó Chromebookok sikere miatt a vállalati termékmix az alacsonyabb átlagár felé tolódott el, miközben a konzumer oldalon az új prémium modellek, az Omen és a Spectre sorozat aratott sikert, felfelé húzva az átlagárat.

Az elmúlt néhány évben a tabletek gyakorlatilag kannibalizálták a PC-piac legalját, az 500 dolláros és olcsóbb gépek helyett ma már inkább táblagépeket vásárolnak a felhasználók. A számítógépgyártók ezt felismerve új frontot nyitottak a prémium kategóriás PC-k (elsősorban laptopok) oldalán, a Dell, a HP, az Asus és számos más cég is kimondottan high-end fejlesztéseket küld versenybe a jövedelmező piac megszerzéséért - és az Apple-dominálta szegmens meghódításáért. A HP Inc.-nek ez egyelőre bejött - mondja Dion Weisler vezérigazgató. "Ki tudtuk használni a lehetőségeinket és piaci részesedést tudtunk szerezni a versenytársainktól, különösen a prémium kategóriában" - állítja Weisler. Ebben közrejátszhat persze az is, hogy az Apple látványosan hanyagolja saját PC-s kínálatát, így átengedi a piacot az újult erővel fejlesztő cégeknek.

A céges vásárlók körében egyre kevésbé népszerű a számítógépek megvásárlása, helyette az ügyfelek inkább a "PC-mint-szolgáltatás" irányába indultak el. Ezt a HP jó érzékkel követte le saját üzleti ajánlatával,amelyben előfizetésért cserébe biztosít eszközöket a vállalati felhasználóknak. A modell eredményeiről egyelőre nincs érdemi adat, de a cég vezetése szerint a júniusban elindított előfizetéses modell sikeres - és roppant jövedelmező - lehet.

Nyomtatók - még mindig az igavonó részleg

A régi HP fejőstehene a nyomtatós biznisz volt - ez a részleg még a PC-piac és a gazdasági válság legsötétebb pillanataiban is kiszámíthatóan hozta a profitot, amivel az egész céget a víz felszínén tartotta. Ez az új, "felezett" HP esetében sincs másképp az üzemi eredmény túlnyomó részét a nyomtatós részleg hozza, a PC-s 333 millió dollárral szemben a nyomtatás üzemi eredménye 903 millió dollár volt.

A trendek viszont roppant aggasztóak, a szinte 100 százalékos marzzsal értékesíthető fogyóanyagok (konstans árfolyamon) 13 százalékkal estek, a hardverekből származó bevétel pedig 10 százalékkal zsugorodott. Ezen belül a céges és a konzumer oldal is tovább esett, 2 illetve 14 százalékkal. A helyzetre a vezetés is józanul reagál, igyekszik a piacból kipréselni a maximumot és megteremteni egy fenntartható alapot.

Minden szám egy helyen. Ellentétes folyamatok.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Ennek alapvetően két iránya van, az egyik a fogyóanyagok logisztikájának és piacának átszervezése, a cég kénytelen belátni, hogy ma már egy globális piaca van ezeknek, teljes ártranszparenciával, így ennek megfelelően kell áthangolni a régiós és országos marketingstratégiákat. Ehhez kapcsolódóan a HP a disztribúciós láncot is átszervezi, a raktárkészletek csökkentése és a hatékonyabb működés a cél. A másik irány a legmagasabb profitot nyújtó termékek előtérbe helyezése, ezek a multifunkciós lézeres nyomtatók, amelyek jóval magasabb fogyóanyag-használatuk révén élettartamuk során jóval jövedelmezőbbek, mint az egyszerűbb vagy tintás gépek.

Ahogy a PC-s oldalon, a nyomtatóknál is egyre népszerűbb az előfizetéses modell a cégek körében, a HP számára pedig kiszámítható, stabil (és roppant jövedelmező) tevékenységet garantál. Az Instant Ink egyelőre jól muzsikál, a belépési ráta magas, a lemorzsolódás viszont egyelőre alacsony.

Folyik az átalakítás

A szétválás óta a HP Inc. folyamatos átszervezésben van, a költségcsökkentési és hatékonyságnövelési kezdeményezések azonban csak később hozzák meg hatásukat - ezektől egyébként a cég vezetése évi mintegy 1 milliárd dolláros megtakarítást remél. A cég működését persze egyelőre semmi nem veszélyezteti, a tevékenység profitábilis, a PC-piac szeszélye azonban a pengevékony marzsot bármikor letörheti, ha a cég nem tudja növelni a PC-gyártás profittartalmát.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról