Függőség napja: megkapja a WhatsApp-adatokat a Facebook
Adatokat nyújt át felhasználóiról a WhatsApp csevegőapp a Facebook számára a frissített Felhasználási feltételek és az Adatkezelési Szabályzat szerint. A hivatalos indoklás szerint a telefonszámok a személyre szabott reklámok és a barátok ajánlását segítenék.
Megosztja a WhatsApp az anyacég Facebookkal a felhasználók telefonszámait, a hivatalos nyilatkozat szerint azért, hogy a Facebook relevánsabb ismerősöket és személyre szabottabb reklámokat tudjon felajánlani a két szolgáltatás közös felhasználóinak. Így a Facebook hozzájutna azoknak a felhasználóknak a telefonszámához is, akik nem adták meg a közösségi oldalon a számukat vagy direkt más email címmel regisztráltak az oldalra, mint amin barátaikkal tartják a kapcsolatot. Az emellett átadott adatok - az utolsó belépés dátuma, a felhasználó mobiljának operációs rendszere és képernyőfelbontása, a készülék azonosítója, valamint az országkódja - a szolgáltatás használatának elemzését és a spam elleni küzdelmet segítenék a vállalat indoklása szerint.
A WhatsApp azt is tesztelné, hogy bizonyos partner cégek milyen esetekben érhetik el az ügyfeleiket a szolgáltatáson keresztül, például ha a bankok gyanús pénzügyi tevékenységet észlelnek a felhasználó bankszámláján, vagy a repülőtársaságok értesítik az utast a járat késéséről. A kísérleti képességeken a Facebook Messenger és a WhatsApp közösen dolgozik majd, mint ahogy erről már korábban is hírt adtak, de hivatalos dokumentumban eddig nem közölték a szabályokat.
Az új feltételeket ezúttal a WhatsApp a felhasználási feltételekben és az adatkezelési szabályzatában rögzítette, más egyéb újítások mellett. Ezzel a lépéssel a cég immár nyíltan szakít a 2014-ben kihirdetett, sziklaszilárdnak titulált adatvédelmi állásponttal, miszerint a Facebook-felvásárlás semmiben nem fogja érinteni a felhasználók adatkezelését, azok nem kerülnek majd át a nagy kék testvérhez.
Akkor Jan Koum, a WhatsApp társalapítója a következőképp nyilatkozott blogposztjában: "A magánéletetek tisztelete a DNS-ünkbe van kódolva, és annak a célja köré építettük a WhatsAppot, hogy a lehető legkevesebbet tudjuk rólatok (...) Ha a Facebookal közös partnerség azt jelenti, hogy változtatni kell az értékeinken, akkor nem fogjuk megtenni. Helyette olyan viszonyt fogunk kialakítani, amely megengedi számunkra, hogy folytassuk a független és önálló működést." A cég most is a privát kommunikációba vetett hitét hangsúlyozza, hogy az értékek nem csorbulnak az új változásokkal, és a telefonszámokat és az üzenetek tartalmát nem fogja eladni, megosztani vagy odaadni hirdetőknek.
A szétszteroidozott diversity alkonya Évtizedekben mérhető folyamatokat nem lehet profitorientált cégek asszisztálásával pár év alatt lezavarni, DEI csomagolásban.
Azoknak, akik aggódnak az adatkezelés változások miatt, elvben két lehetőségük van ezt megvétózni. Az első esetben a felhasználási feltételek automatikus elfogadása helyett az "olvass tovább" opcióra kell kattintani, majd a jelölőnégyzetből kivenni a pipát az "Oszd meg a WhatsApp fiókom adatait a Facebookkal..." szöveg mellől. A második esetben, ha már elfogadottak a feltételek, akkor 30 napon belül a beállítások saját fiók menüpontjában szintén ki lehet venni a jelölést az "oszd meg a fiók információim" melletti négyzetből. Bár a megfogalmazás egyértelműnek tűnik, de a Fortune szerint meghagyja a kiskaput, hogy a Facebook és a WhatsApp fiókok kapcsolata ezután is megmarad, csak a Facebook nem fogja felhasználni a barátok és a reklámok ajánlására, belső analitikára viszont igen.
A kritikák megelőzéseként a WhatsApp megerősítette, hogy folytatja a végponttól végpontig titkosítás támogatását a szolgáltatásban: nem tárolja az elküldött üzeneteket, illetve a cég és harmadik fél nem olvashatja azokat, mivel az üzenet elküldése után - ha nem sikerül továbbítani, akkor 30 nap után - törlődnek a cég szerveréről, csak a felhasználó készülékén maradnak meg.
Az adatok átadásáról szóló hírek azért kelthetnek aggodalmat, mert két hatalmas felhasználói adatbázissal rendelkező cégről van szó, akik csaknem mindent tudhatnak a felhasználóik magánéletéről. Nem lehet biztosan tudni, hogy a megfogalmazások milyen kiskaput hagynak még, és biztosan nem használják-e fel a cégek az adatokat más célokra, illetve további adatok átadását is tervezik-e a jövőben.