Függőség napja: megkapja a WhatsApp-adatokat a Facebook
Adatokat nyújt át felhasználóiról a WhatsApp csevegőapp a Facebook számára a frissített Felhasználási feltételek és az Adatkezelési Szabályzat szerint. A hivatalos indoklás szerint a telefonszámok a személyre szabott reklámok és a barátok ajánlását segítenék.
Megosztja a WhatsApp az anyacég Facebookkal a felhasználók telefonszámait, a hivatalos nyilatkozat szerint azért, hogy a Facebook relevánsabb ismerősöket és személyre szabottabb reklámokat tudjon felajánlani a két szolgáltatás közös felhasználóinak. Így a Facebook hozzájutna azoknak a felhasználóknak a telefonszámához is, akik nem adták meg a közösségi oldalon a számukat vagy direkt más email címmel regisztráltak az oldalra, mint amin barátaikkal tartják a kapcsolatot. Az emellett átadott adatok - az utolsó belépés dátuma, a felhasználó mobiljának operációs rendszere és képernyőfelbontása, a készülék azonosítója, valamint az országkódja - a szolgáltatás használatának elemzését és a spam elleni küzdelmet segítenék a vállalat indoklása szerint.
A WhatsApp azt is tesztelné, hogy bizonyos partner cégek milyen esetekben érhetik el az ügyfeleiket a szolgáltatáson keresztül, például ha a bankok gyanús pénzügyi tevékenységet észlelnek a felhasználó bankszámláján, vagy a repülőtársaságok értesítik az utast a járat késéséről. A kísérleti képességeken a Facebook Messenger és a WhatsApp közösen dolgozik majd, mint ahogy erről már korábban is hírt adtak, de hivatalos dokumentumban eddig nem közölték a szabályokat.
Az új feltételeket ezúttal a WhatsApp a felhasználási feltételekben és az adatkezelési szabályzatában rögzítette, más egyéb újítások mellett. Ezzel a lépéssel a cég immár nyíltan szakít a 2014-ben kihirdetett, sziklaszilárdnak titulált adatvédelmi állásponttal, miszerint a Facebook-felvásárlás semmiben nem fogja érinteni a felhasználók adatkezelését, azok nem kerülnek majd át a nagy kék testvérhez.
Akkor Jan Koum, a WhatsApp társalapítója a következőképp nyilatkozott blogposztjában: "A magánéletetek tisztelete a DNS-ünkbe van kódolva, és annak a célja köré építettük a WhatsAppot, hogy a lehető legkevesebbet tudjuk rólatok (...) Ha a Facebookal közös partnerség azt jelenti, hogy változtatni kell az értékeinken, akkor nem fogjuk megtenni. Helyette olyan viszonyt fogunk kialakítani, amely megengedi számunkra, hogy folytassuk a független és önálló működést." A cég most is a privát kommunikációba vetett hitét hangsúlyozza, hogy az értékek nem csorbulnak az új változásokkal, és a telefonszámokat és az üzenetek tartalmát nem fogja eladni, megosztani vagy odaadni hirdetőknek.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Azoknak, akik aggódnak az adatkezelés változások miatt, elvben két lehetőségük van ezt megvétózni. Az első esetben a felhasználási feltételek automatikus elfogadása helyett az "olvass tovább" opcióra kell kattintani, majd a jelölőnégyzetből kivenni a pipát az "Oszd meg a WhatsApp fiókom adatait a Facebookkal..." szöveg mellől. A második esetben, ha már elfogadottak a feltételek, akkor 30 napon belül a beállítások saját fiók menüpontjában szintén ki lehet venni a jelölést az "oszd meg a fiók információim" melletti négyzetből. Bár a megfogalmazás egyértelműnek tűnik, de a Fortune szerint meghagyja a kiskaput, hogy a Facebook és a WhatsApp fiókok kapcsolata ezután is megmarad, csak a Facebook nem fogja felhasználni a barátok és a reklámok ajánlására, belső analitikára viszont igen.
A kritikák megelőzéseként a WhatsApp megerősítette, hogy folytatja a végponttól végpontig titkosítás támogatását a szolgáltatásban: nem tárolja az elküldött üzeneteket, illetve a cég és harmadik fél nem olvashatja azokat, mivel az üzenet elküldése után - ha nem sikerül továbbítani, akkor 30 nap után - törlődnek a cég szerveréről, csak a felhasználó készülékén maradnak meg.
Az adatok átadásáról szóló hírek azért kelthetnek aggodalmat, mert két hatalmas felhasználói adatbázissal rendelkező cégről van szó, akik csaknem mindent tudhatnak a felhasználóik magánéletéről. Nem lehet biztosan tudni, hogy a megfogalmazások milyen kiskaput hagynak még, és biztosan nem használják-e fel a cégek az adatokat más célokra, illetve további adatok átadását is tervezik-e a jövőben.