:

Szerző: Hlács Ferenc

2016. augusztus 18. 16:14

Már nyáron szállítanak utasokat az Uber önvezető autói

Véletlenszerűen kiválasztott utasokkal kezdi tesztelni önvezető autóit az Uber. A szenzorokkal megpakolt Volvo SUV-k még nyáron szolgálatba állnak, a felvett utasokat pedig díjtalanul szállítják - egyelőre csak emberi sofőr felügyelete mellett.

Az elmúlt napokban-hetekben egymást érik az autógyártók egyre merészebb ígéretei az önvezető modellek kapcsán, a nagyot mondó versenybe pedig most az Uber is beszállt. A személyszállító szolgáltatás még nyár vége előtt elkezdi éles körülmények között tesztelni önvezető autóit, amelyeket véletlenszerűen kiválasztott utasokhoz küld majd ki. A tesztidőszak alatt persze ül majd sofőr a volán mögött, aki veszély esetén átveheti az irányítást, sőt, az anyósülésen is lesz egy Uber-alkalmazott, aki figyeli az autó viselkedését és lejegyzi az úton szerzett tapasztalatokat, miközben a járművek alapvető segítség nélkül navigálnak majd a városban.

A Bloomberg értesülései szerint az első éles teszteket Pittsburghben végzi majd a cég, amely korábban is a vállalat önvezető autós törekvéseinek központjának számított. A tesztek során az utakra engedett járművek várhatóan átalakított, szenzorokkal alaposan megpakolt Volvo XC90 SUV-k lesznek, az utasoknak pedig nem kell majd fizetniük az útért, ha kísérleti önvezető jármű gördül be értük. Bár a felokosított Volvók egyelőre még messze járnak attól, hogy emberi felügyelet nélkül is útnak lehessen indítani őket, így is rendkívül figyelemreméltó, hogy az Uber milyen rövid idő alatt jutott el a technológia utcai teszteléséig.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A vállalt két éve, 2014-ben kezdett az önvezető autókkal kapcsolatos kutatásokba, jóval később mint a tesztpályákon ekkor már évek óta kísérletező Google, vagy épp a területen jó egy-másfél évtizede kutató autógyártók. Az Uber sietsége persze érthető, hiszen a cég hatalmas kiadásoktól szabadulhat meg, ha sikerül kiiktatnia az egyenletből emberi sofőröket, akikből jelenleg világszerte több mint egymillió teljesít szolgálatot. De a cégnek nem csak a mielőbbi költségcsökkentés, hanem a láthatáron egyre határozottabban kirajzolódó riválisok miatt is jó lesz sietni: a Ford a napokban jelentette be, hogy öt éven belül kormánykerék és egyéb manuális kezelőszervek nélküli, kifejezetten fuvarozási célokra szánt autókat állít sorozatgyártásba, de hasonló tervei vannak a Teslának is, amelynél a vásárlók önvezető autóikat a kihasználatlan időszakokban dolgozni küldhetnék, hogy fuvarozással gyűjtsenek zsebpénzt tulajdonosaiknak, így idővel a cég szerint akár a vételárukat is visszatermelhetik - de az Audi és a BMW is hasonló tervekről beszélt.

Az Uber jelenleg a Volvóval együttműködve végzi fejlesztéseit, a két cég a Fordhoz hasonlóan 2021-re tervezi leszállítani az első, ténylegesen önvezető járművet. Az Uber számára tehát jelenleg a Volvo biztosítja a fentebb említett, módosított SUV-kat, idén év végéig a tervek szerint összesen száz darabot - a megállapodás ugyanakkor nem exkluzív, a személyszállító szolgáltatás aktívan kutat más partnerek után is. A cég ráadásul nem áll majd meg a városi fuvarozásnál, hosszútávú tervei között szerepel belépni a sofőr nélküli kamionos áruszállítás piacára is.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról