:

Szerző: Habók Lilla

2016. augusztus 4. 09:30

Legnagyobb versenytársától nyúlt a Facebook

Megjelent az Instagram Stories funkció, amely meglepően hasonlít a Snapchat Storyra, így élesedni látszik a két cég közötti rivalizálás.

Snapchattól ellesett funkcióval bővült az Instagram - Instagram "Stories" néven új megosztási lehetőséggel hozakodott elő az Facebook leányvállalata, amivel képeket és videókat tehetünk közzé az elmúlt 24 óránk történéseiről. Olyan tartalmakat, amik valamiért nem illenek a profilunkba, vagy mert nem elég jó minőségűek vagy például mert nem szánjuk őket maradandónak. A sztori elemei automatikusan eltűnnek egy nap után, és ez kísértetiesen hasonlít a Snapchat Story-hoz, sőt egyenesen lopást, klónozást vagy éppen digitális és üzleti háborút emlegetnek a két cég között.

"Elméletem szerint a sztori egy diavetítős formátum. Mint mikor a Facebook kitalálta a hírfolyamot, és minden közösségi oldal fejlesztője azon gondolkodott, hogyan tudná ezt alkalmazni a saját felületén. A jövőben más oldalakon is felugró sztorikat láthatunk majd egyfolytában, mert ez az egyik legjobb mód arra, hogy vizuális információkat mutassunk be időrendi sorrendben." - indokolta Kevin Systrom, az Instagram társalapítója, hogy miért vette át az Instagram a szupernépszerű funkciót a The Verge-nek adott interjúban.

A Snapchat az Instagramhoz hasonlóan képmegosztásra kihegyezett mobilos alkalmazás, amely az eltűnő, automatikusan törlődő üzenetekkel lett híres - és lett a tizenévesek kedvence. A Snapchat azonban azóta is folyamatosan kísérletezik a formátumokkal, 2013 júniusában például bevezette a Story funkciót: ez egymás után lejátszott képes-videós anyag, amelybe folyamatosan pakolhatjuk a megosztani vágyott pillanatokat, amelyek onnan aztán 24 óra után törlődnek. Ez az üzenetekkel szemben nem direkt üzenetként, hanem az ismerősök felé egyszerre megosztott "bejegyzésként" funkcionál. Ahogy az eredeti Snapchat üzenetekben, a Story felületén is könnyen módosítható a megosztott tartalom szűrőkkel, feliratokkal, ábrákkal, képekkel, szabadkezes rajzokkal is - ami pont elég teret nyit a felhasználó kreativitásának.

Nem véletlen, hogy a fenti elemeket az Instagram átemelte: mind a 24 órás láthatóságot, mind a 10 másodperces videós szegmensek, mind a szűrők és rajzok megjelennek az Instagram felületén is. Lényeges különbség az Instagram és a Snapchat közt a posztok láthatósága. Snapchaten az ismerőseinket a telefonkönyvünk, az egyedi felhasználónevünk begépelésével vagy Snapcode-dal adhatjuk meg. Az Instagramon viszont a privát fiókokon kívül bárkit egyszerűen bekövethetünk vagy akár a profiljukat a képekkel és a Storyval együtt enélkül is megnézhetjük, kivéve ha egyedileg beállították a Story láthatóságát. Az elkészült sztorit a Snapchaten egyben lementheted, az Instagramon ilyet nem tehetsz, viszont külön-külön is posztolhatod a profilodra az elemeket.

A két alkalmazás közötti vetélkedést a Facebook köti össze: az Instagramot Zuckerberg cége 2012 áprilisában vásárolta meg 1 millárd dollárért, 2013 novemberében pedig 3 milliárd dolláros ajánlatot tettek a Snapchat megszerzésére. De ezt az alapító, Evan Spiegel akkor visszautasította, jó érzékkel arra fogadva, hogy a Facebookon kívül is lehet alternatív mobilos közösségi szolgáltatást építeni. Most a friss publikus információk szerint a Snapchat mintegy 18-20 milliárdos értékelés mellett tud tőkét bevonni - egyelőre működik a stratégia.

A legfőbb különbség a két szolgáltatás között, hogy az Instagramot naponta dupla annyian használják, számokban mérve az Instagram 500 millió havi aktív felhasználószámmal rendelkezik (tavaly szeptemberben még 400 millióról írtunk), ebből 300 millió napi aktivitással és 250 millió direkt üzenetet küldő felhasználóval. Ezzel szemben a Snapchat 150 millió napi aktív felhasználót tudhat jelenleg magáénak, és akármit hoz a két cég közti ellentét, a sztorik átemelése csorbítani fogja a Snapchat egyediségét.

Az elmúlt időszakban kirajzolódó Instagram-stratégiába egyébként tökéletesen illik a Stories funkció beemelése. A Facebook eltökélt szándéka, hogy maximalizálja az appban töltött időt (ez igaz egyébként magára a Facebook alkalmazásra is). Ennek tudható be, hogy megjelent a képmegjelenés algoritmizálása vagy most a képmegosztásból kikacsintó sztorik használata, mindkettő arra ösztönzi a felhasználót, hogy naponta többször is megnyissa az appot és belegörgessen a tartalomba.

Ráadásul azzal, hogy az új anyagokat időkorlátossá tette a cég, behozta a lemaradástól való félelmet is: csak 24 óra áll rendelkezésre a tartalom fogyasztására, utána ez örökre törlődik. Arról viszont senki nem szeretne lemaradni, amiről másnap mindenki beszélni fog. Ez persze egy teljesen mesterséges korlát, ami azonban a Snapchat esetében már bizonyítani tudott, a Facebook várakozása szerint az Instagramnál is beválhat majd.

a címlapról